یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۵

سینماپرس و گپی با صدابردار پیشکسوت سینما

گفتنی‌های حسن زاهدی از سختی های صدابرداری «مزار شریف» و «ایران برگر»/ طراحان هنری به فکر ما هم باشند!

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران گفت: طی ماه های اخیر درگیر دو پروژه به شدت سنگین «مزار شریف» به کارگردانی حسن برزیده و «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بودم که هر دوی آن ها از لحاظ پروداکشن در سینمای ایران کارهای بسیار سنگینی محسوب شده و برای صدابرداری نیاز به ظرافت های خاصی داشتند و در صورت تایید هیأت انتخاب در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت.

صدابردار فیلم «اجاره نشین ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به دلیل اینکه هر یک از این فیلم ها «تم» های خاص خود را داشته و هم از لحاظ محتوایی و هم از منظر ساختاری تفاوت های زیادی با یکدیگر داشتند شرایط ایجاب می کرد که برای هر یک از آن ها طراحی صدا به شکل ویژه ای انجام شود.

زاهدی با تأکید بر اینکه به عنوان یک صدابردار همیشه به فیلمنامه پایبند است گفت: فیلم «مزار شریف» در مورد دیپلمات های ایرانی مقیم در این شهر است که گروه تولید به دلایل گوناگون تصمیم گرفتند که بخش عمده ای از کار را در سوله ای نزدیک «بهشت سکینه» کرج فیلمبرداری کنند، از سوی دیگر بیش از یک ماه و نیم نیز ضبط تصاویر لوکیشن های خارجی این فیلم به طول انجامید که در نزدیکی «الموت» و در کوه ها و کوهپایه های اطراف آن کار فیلمبرداری را انجام دادیم که در عین جذابیت، سختی های خاص خود را داشت و سینک کردن صداها در فضاهای مختلف برای ما بسیار سخت بود.

وی سپس خاطرنشان کرد: من همیشه سعی دارم که به صورت کاملاً رئال و مستندگونه کار صدابرداری را انجام دهم و تحت هیچ شرایطی راضی به استفاده از میکروفن های بی سیم نمی شوم و از همین رو در پروژه «مزار شریف» آقایان حمید محمودی و مهدی ابراهیم زاده به عنوان دستیاران صدا با دو بوم با من همکاری داشتند که از نتیجه کار بسیار راضی هستم.

صدابردار فیلم «پرتقال خونی» در مورد فیلم «ایران برگر» نیز اظهار داشت: برای اولین بار در سینمای ایران فیلمنامه ای نوشته شده که بیش از ۱۰۰ صفحه دیالوگ دارد، «ایران برگر» کلاً فیلمی دیالوگ محور است و در یک فضای بسیار شلوغ در روستایی اطراف امامزاده داود (ع) و برغان فیلمبرداری آن انجام شد، البته لوکیشن های داخلی ما در تهران بود و از این رو کار من به عنوان صدابردار خیلی سخت می شد چرا که می بایستی این دو فضا را از لحاظ صدا به هم نزدیک کنم و این کار به لحاظ آنکه در روستا آمبیانس زیادی وجود داشت و در شهر صدا به شکل دیگری بود برایم بسیار سخت بود.

این صدابردار باسابقه در ادامه با تأکید بر اینکه طراحان فیلم می بایست برای انتخاب لوکیشن ها به فکر تمامی دست اندرکاران یک پروژه باشند و با آگاهی قبلی دست به انتخاب لوکیشن بزنند افزود: طراح هنری فیلم «ایران برگر» هیچ فکری برای من به عنوان صدابردار نداشت و ما مجبور بودیم در دهه اول محرم در لوکیشنی که اطراف امامزاده قاسم (ع) بود کار فیلمبرداری را انجام دهیم که این مسئله به دلیل صداهای زیادی که برای عزاداری وجود داشت کار مرا به شدت سخت کرده بود اما در هر حال با سعی و تلاش زیاد توانستم با حداقل نویز این کار را نیز به سرانجام برسانم. این فیلم به دلیل کمدی بودن بسیار شلوغ و پر جنب و جوش بود و من همیشه تعداد بازیگران و هنروران را برای صدابرداری در نظر می گرفتم.

زاهدی در خاتمه این گفتگو از حضورش در فیلم «گینس» به کارگردانی محسن تنابنده خبر داد و گفت: پیش از این قرار بود فیلم سینمایی «گینس» پنجم آذر ماه کلید بخورد اما از آنجا که آقای رضا عطاران به عنوان بازیگر اصلی این فیلم در سفر به سر می بردند گروه کار فیلمبرداری را به تعویق انداخته و منتظر بازگشت ایشان برای کلید زدن این فیلم هستند.

گفتنی است؛ حسن زاهدی طی سال های حضورش در سینمای ایران صدابرداری ده ها فیلم مطرح از جمله: «مادر»، «خانه دوست کجاست»، «باشو غریبه کوچک»، «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «پسران آجری»، «استرداد» و... را بر عهده داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.