شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد

امیری: ساخت سه فیلم مستند در ارتباط با حیات وحش ایران را در دست دارم/ وضعیت حمایت از ما روز به روز بدتر می‌شود

فتح الله امیری*

سینماپرس: فتح الله امیری در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: سه فیلم مستند در رابطه با حیات وحش ایران را در دست ساخت دارم که حدود ۵۰ درصد از آن ها را تصویربرداری کرده ام.

امیری در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: فیلم مستند «آخرین رقص هوبره» را به کارگردانی مشترک من و نیما عسگری در دست ساخت دارم که درباره پرنده ای با این نام است که توسط کشورهای عربی به شدت شکار و قاچاق می شود و در معرض انقراض قرار دارد، در حال حاضر ۵۰ درصد از این فیلم تصویربرداری شده است. صادق رضانیا تدوین گر و بابک میرزایی آهنگساز این اثر هستند.

وی اضافه کرد: فیلم دیگری با عنوان «عروس بوکان» را در دست ساخت دارم که به زندگی سنگین وزن ترین پرنده  در جهان که قادر به پرواز است می پردازد و تصویربرداری نیمی از آن هم به پایان رسیده است. تهیه کننده این فیلم من و کارگردان آن نیما عسگری است و مجتبی شیراوند نیز تدوین آن را بر عهده دارد.

وی گفت: فیلم دیگری با عنوان «اشک سیاه» را نیز در دست تولید دارم که به زندگی یوزپلنگ پارک ملی کویر در سمنان می پردازد و به سفارش صدا و سیما این استان ساخته می شود.

وی اضافه کرد:  تهیه کننده، و کارگردانی این فیلم را من بر عهده دارم و نیما عسگری تصویربردار، بنده و ابوالفضل عابدی تدوینگر، بابک میرزاخانی در سمت آهنگساز و مجتبی شیراوند در جایگاه صدابردار در ساخت این فیلم همکاری می کنند.

این کارگردان در ادامه افزود: از نظر من پیشرو ترین بخش سینمای مستند در رابطه با حیات وحش است که در شبکه های علمی و مطرح دنیا به آن بسیار زیاد پرداخته می شود.

وی در ادامه افزود: سینمای مستند حیات وحش قابلیت این را دارد که هم در سینماها و هم در تلویزیون نمایش داده شود و مطمئن همستم که با استقبال خوبی نیز روبرو خواهد شد؛ هر چند که پخش از تلویزیون بی شک گزینه مناسبتری است.

کارگردان مجموعه «خزندگان ایران» در ادامه افزود: تحقیق و پژوهش در فیلم های مستند حرف اصلی را می زنند و من به این مبحث اهمیت ویژه ای قائلم که معمولاً در تیتراژها گزینه اول یا دوم را به نام محقق و پژوهشگر اختصاص می دهم.

امیری با اشاره به جذابیت های طبیعی ایران اظهار داشت: به نظر من هر کشور و سرزمینی جذابیت های طبیعی خود را دارد. ما در سراسر ایران از غرب به شرق، از شمال به جنوب دارای اقلیم های بسیار متفاوتی هستیم که هر کدام دارای تنوع های زیستی بسیاری هستند. تنوع پرنده ها در ایران حدود ۵۰۰ گونه است حال این که قاره اروپا به طور کلی ۵۰۰ گونه پرنده دارد، تعداد گربه سانان ما اگر ۲ نوع از پلنگ های ما منقرض نمی شد برابر با کل گربه سانان قاره آفریقا بود و متأسفانه ما مستندسازان چندانی برای ارائه این اطلاعات و به تصویر کشیدن این شگفتی ها از طبیعت ایران نداریم.

این کارگردان با اشاره به وضعیت مستندسازی در ایران خاطرنشان کرد: وضعیت مستندسازی روز به روز رو به پیشرفت است اما هنوز به حد ایده آل خود نرسیده است چرا که وضعیت حمایت ها از ما همچنان روز به روز بدتر می شوند. به عنوان مثال هزینه هایی که مسئولان برای حمایت از فیلمسازان در نظر می گیرند بدون در نظر گرفتن تورم همان هزینه هایی است که در سال های گذشته برای حمایت در نظر گرفته می شد و این باعث می شود که قدرت کار ما پایین بیاید.

کارگردان «در جستجوی پلنگ ایرانی» در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من اقلیم های طبیعی ایران دارای تنوع و ظرفیت های بسیاری برای ساخت مستندهای جذاب هستند که بتوانند توجه مخاطبان مختلف را به خود جلب کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.