دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵

«محسن سخا» در مصاحبه با سینماپرس

دولتی‌ها باید برای ساخت و نمایش آثار مستند با موضوعات ارزشی بسیج شوند

محسن سخا‎

سینماپرس: «محسن سخا» مستندساز کشورمان در گفتگو با سینماپرس با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوعات ارزشی و در سینمای داستانی و مستند تأکید کرد: ارگانها و نهادهای مربوطه و در رأس آنها دولت باید برای ساخت و اکران فیلم های مستند با این موضوعات بسیج شوند.

سخا در همین رابطه گفت: شاید یکی از مشکلات ما در این زمینه آموزش باشد. دانشگاهها و دیگر مراکزی که فیلمنامه نویسی و کارگردانی را به صورت تخصصی آموزش می دهند می توانند با نمایش فیلمهایی که موضوع آنها دینی و ارزشی است در مورد این نوع از سینما بحث های چالشی داشته باشند و آن را نقد و بررسی کنند؛ آن وقت است که  سطح آگاهی دانشجویان و هنرجویان خود را بالا می برند و شاهد تولید فیلمهایی با کیفیت بالا با این موضوعات خواهیم بود.

این کارگردان با اشاره به برخی ضعف ها در فیلم های ارزشی افزود: متاسفانه برخی اوقات با  فیلمهایی مواجه هستیم که در آن به جای پرداختن به مفاهیم دینی به شکلی که ساختاری هنری و تاثیر گذار داشته باشد، جنبه های مستقیم گویی و شعار زدگی در آن نمایان است که قطعا در این صورت تاثیری هم بر روی بیننده خود نمی گذارد.

وی خاطرنشان کرد: باید نگاهی نو به سینمای دینی داشته باشیم. سینما از یک مبلغ دینی می تواند در زمینه آموزش دین موثر تر باشد چون همزمان مخاطبان گسترده ای را در یک کشور و یا جهان دارد، پس به سادگی از آن نباید عبور کرد باید فضایی برای جوانان علاقه مند ایجاد کرد که آنها بتوانند راحت دغدغه های خود را در این گونه از سینما با تولید فیلم بیان کنند گاهی سخت گیری هایی می شود که جوانان را دل زده می کند. باید با سعه صدر بیشتری به ماجرا نگاه کنیم.

این کارگردان با اشاره به نقش جشنواره ها اظهار داشت: اکنون در کشور ما جشنواره های بسیاری  در مورد مفاهیم دینی و ارزشی در حال برگزاری است. لازمه یک جشنواره قوی و تاثیر گذار آثاری است که در این جشنواره ها به نمایش می آید. اگر ما نتوانیم در طول سال فیلمهایی را تولید کنیم که از لحاظ فرم و محتوا در حد جشنواره ها نباشد چه لزومی دارد که این همه جشنواره برگزار کنیم. به نظرم مسئولین سینمایی کشور و مراکزی مثل انجمن سینمای جوانان و دیگر نهادهایی که در بحث تولید فیلم فعالیت می کنند باید نگاه ویژه ای در تولید این گونه از سینما داشته باشند. آنها میتوانند با برپایی کارگاههای آموزشی بین فیلمسازان جوان در سراسر کشور آنها را بیشتر با این نوع از سینما آشنا سازند. تا شاهد تولید فیلمهایی باشیم که درجامعه نیز تاثیر گذار باشند.

سخا در ادامه از ساخت یک فیلم خبر داد و گفت: در حال ساخت فیلم مستند «تهران شهر بی پرنده» هستم که در مراحل پایانی تحقیق و پژوهش قرار دارد و از اواخر بهمن ماه وارد مرحله تصویربرداری آن خواهیم شد.  

وی افزود: «تهران شهر بی پرنده» به عوامل و دلایل کوچ پرندگان از کلانشهر تهران می پردازد. تهران در سالیان گذشته باغها و فضاهایی داشت که پرندگان زیادی را در خود جای داده بود اما متأسفانه اکنون با گسترش بی حد شهر و نابودی باغها و فضاهای زیستی پرندگان و مسائل و مشکلات دیگری نظیر آلودگی هوا، آلودگی صوتی و نوری، ارتعاشات مغناطیسی و غیره باعث شده که تعداد پرندگان این شهر هر روز کمتر و کمتر شوند که ما در این فیلم به این مسائل می پردازیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به آغاز تصویربرداری این مستند در اواخر بهمن ماه، امیدوارم با به پایان رسیدن تصویربرداری و تدوین فیلم در اوایل سال آینده آماده نمایش شود.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: این فیلم به تهیه کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.