جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵

داریوش یاری در گفتگو با ما:

تحقیق و پژوهش «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ۷ سال به طول انجامید

داریوش یاری

سینماپرس: داریوش یاری در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مرحله تحقیق و پژوهش «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ۷ سال به طول انجامید، برای ساخت این فیلم به سراغ سازمان ها و افراد بسیاری رفتم اما در نهایت حوزه هنری مسئولیت ساخت این فیلم را بر عهده گرفت و روی آن سرمایه گذاری کرد.

این کارگردان با اشاره به مرحله تحقیق و پژوهش این فیلم اظهار داشت: اگر نگاهی به آثار گذشته من داشته باشید متوجه می شوید که من علاقه بسیاری به مسائلی دارم که در «کربلا جغرافیای یک تاریخ» مطرح شده اند لذا از روی دغدغه های خودم به سراغ ساخت این فیلم رفتم.

وی خاطرنشان کرد: فیلم دارای دو روایت است که یک روایت تاریخی از اتفاق عاشورا است و دیگری روایتی از جایگاه این اتفاق در جامعه و فرهنگ کشور ما و کشورهای دیگر. ما در این فیلم می خواهیم به این تعریف دست یابیم که چگونه حادثه عاشورا تبدیل به حماسه و شخصیت های آن به اسطوره تبدیل شده اند. به همین دلیل پژوهش های ما به دو بخش فرهنگی و تاریخی تقسیم شد.

این کارگردان در ادامه افزود: این فیلم را می توان یک بازسازی از اتفاق عاشورا و یک مستند از جریان داشتن این فرهنگ در کشورهای مختلف دانست. من می توان l ادعا کنم که هیچ لانگ شاتی از عاشورا در سینمای ایران وجود ندارد و «کربلا جغرافیای یک تاریخ» از این واقعه نمای باز دارد. خوشبختانه همه مخاطبان، حر، مختار و دیگر شخصیت های فیلم را دوست داشتند.

یاری در ادامه افزود: این فیلم با وجود پروداکشن سنگینی که داشت تنها با یک درصد از هزینه پروژه های فاخر ساخته شد و با عشق و علاقه ای که عوامل ساخت فیلم در تولید آن هزینه کردند باعث شد که این فیلم به اثری قابل قبول تبدیل شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز با دیدن این فیلم و دیدن عوامل ساخت آن خدا را شاکرم که همه از کار کردن در این فیلم خشنود بودند و از حضور در آن پشیمان نیستند. با زحماتی که همه دوستان کشیدند و با حمایت های تهیه کننده فیلم فکر می کنم به آن چیزی که قصد داشتیم در این پروژه دست یافتیم.

وی افزود: ما توانستیم هنرهای عاشورایی را در کنار حماسه عاشورا قرار دهیم و دیدن حادثه عاشورا را با مشاهده این فیلم می توان در یک قاب بلند تجربه کرد.

نظرات

  • رحماني ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۰۸:۳۱
    0 0
    سلام اين فيلم را در خانه هنرمندان ديدم. فيلم هم از لحاظ فرم و هم از لحاظ محتوا دچار اشكالات زيادي بود. از لحاظ فرم سرگرداني بين سكانس هاي بازسازي تاريخ،تعزيه و عزاداري مردم خيلي نچسب بود. از لحاظ محتوا معلوم نيست فيلم به دنبال چيست؟ صرف بازگويي وقايع عاشورا و قبل و بعد از آن كه اگر چنين باشد ظرف زماني فيلم بسيار براي كوتاه است. به گفته كارگردان محترم "از روی دغدغه های خودم به سراغ ساخت این فیلم رفتم" اين فيلم يك نگاه كاملا شخصي به موضوع كربلا و البته جاي اشكال چنداني هم ندارد. سوال اينجاست آيا حوزه محترم هنري نبايد در راستاي تفكر اصيل شيعي و انقلابي به موضوع قيام عاشورا بپردازد. در مجموع فيلم فيلمي خوش ساخت و چشم نواز با روايت شهاب حسيني و موسيقي مجيد انتظامي در روايت شخصي جناب كارگردان از واقعه عاشوراست همانندي يك نقاش كه نقاشي چشم نوازي براي دل خود مي كشد و مي خواهد آن را در گالري خصوصي نمايش دهد. در خصوص هزينه فيلم هم به نظر مي رسد سرمايه گذاري زيادي توسط تهيه كننده محترم انجام شده باشد. حضور افرادي مثل شهاب حسيني و مجيد انتظامي و جلوه هاي ويژه كامپوتري و ... نشانه هاي از اين ادعاست.
  • ۱۳۹۳/۱۱/۲۵ - ۱۸:۲۰
    0 0
    جناب رحمانی اگر جمله ای که شخصیت های فیلم بعنوان دیالوگ می گویند یا جملات امام ویا حتی جمله ای از راوی در ذهن دارید که خلاف تاریخ و یا به فرموده شما در راستای تفکر شیعه نبوده باشد حتما بزرگواری کنید به من بگویید. اگر صحنه ای در فیلم وجود دارد که با ساختار روایی آن و اصل تاریخ و یا روایت ذهن ایرانیان از واقعه تضاد دارد بفرمایید. در آخر ممنونم از وقتی که برای دیدن فیلم و اعلام نظراتان گذاشتید. d_yari@yahoo.com

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.