جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹

سودابه مجاوری در گفتگو با سینماپرس اعلام کرد

تصویربرداری «گندی شاپور» پس از ۴ سال به اتمام رسید/ روایتی متفاوت از شهری باستانی+ تصاویر

سودابه مجاوری

سینماپرس: سودابه مجاوری کارگردان مستند در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: ساخت مستندی با عنوان «گندی شاپور» را در دست دارم که به تازگی پس از ۴ سال تصویربرداری آن به پایان رسیده است.

مجاوری اظهار داشت: فیلم درباره سرزمینی واقع در جنوب شرقی دزفول و شمال شرقی شوشتر است که زمانی شهری ساده بود و متأسفانه امروز فراموش شده است. در این شهر دانشمندانی بنام متولد شده اند و جالب اینکه اولین بیمارستان و دانشگاه بین المللی جهان کهن در این شهر تأسیس شده است. «گندی شاپور» در پی بازنمایی تصویری درخور از این سرزمین باستانی و برگزیده پزشکان، علما و حکما از ملیت های مختلف است. 

وی افزود: این مستند اثری فاخر درباره چگونگی ظهور تاریخ طلایی و دوران ویرانی و فراموشی شهر است که مربوط به عهد شاپور اول ساسانی تا اواخر قرن سوم هجری است. فیلم فراز و فرودهای تاریخی و شخصیت های برجسته و نامور علمی و فرهنگی این شهر را زنده می کند. متأسفانه گندی شاپور امروز تبدیل به تلی خاک و مزارع گسترده کشاورزی شده است.

گندی شاپور به کارگردانی سودابه مجاوری

این کارگردان خاطرنشان کرد: طرح ساخت این مستند به سیمای مرکز استان ها ارائه شد و از سال ۱۳۹۰ به صورت ۵ قسمت ۴۰ دقیقه ای و یک قسمت ۶۰ دقیقه ای سینمایی در دستور کار مرکز سیمای خوزستان قرار گرفت. به دلیل بحران های اقتصادی سال های اخیر، متأسفانه فیلم با توقفات پیاپی مواجه شد و از سوی دیگر نبود سوابق و مستندات از باستان شناسی و حفاری در محوطه باستانی فوق در کنار متون کهن و نیز بسیار متون جدیدی که گره های تاریخ گندی شاپور را باز نمی کنند از جمله مشکلات پیش روی ساخت این فیلم به حساب می آید.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: حتی نبود پژوهش های عمیق در خصوص شهرسازی دوران ساسانی و کاستی های متون باستان شناسانه این دوران، همگی از مشکلات متعدد ساخت فیلم در مرحله پژوهشی آن بود. از همین رو تصویربرداری نزدیک به ۴ سال به طول انجامید اما تحقیق و پژوهش آن همچنان ادامه دارد.

مستند گندی شاپور به کارگردانی سودابه مجاوری

مجاوری افزود: برای معرفی شیوه شهرسازی، کالبدهای شهری و فرازهای علمی – فرهنگی شهری که تنها مشتی خاک از آن بر جای مانده، فرم فیلم حول قیاس علمی طرح ریزی شد و تعدد لوکیشن در فیلم را افزایش داد. برای مثال در خصوص شیوه شهرسازی، فیلم به مقایسه دو شهر ساسانی که به لحاظ ساختارهای شهری و زمان ساخت به گندی شاپور نزدیک تر هستند، می پردازد، به این معنی که بیشاپور از دوران شاپور اول در استان فارس و ایوان کرخه از دوران شاپور دوم در خوزستان ساخته شد. این قیاس مربوط به تحلیل و گشایش موارد گوناگون این دو شهر می شود که هدف از آن دست یافتن به دیدی اولیه از گندی شاپور است.

کارگردان مستند «اینانا» در ادامه اظهار داشت: فیلم «گندی شاپور» در نهایت در پی پاسخگویی دقیق به سوالات بی شمار پیرامون حیات گندی شاپور نیست، بلکه سوالات، گمانه ها و قیاس هایی علمی انجام می دهد تا بیننده با دیدی وسیع تر به حیات شهرهای دیرینه ایران و علوم فاخر کهن بیندیشد.

مستند گندی شاپور به کارگردانی سودابه مجاوری

وی در ادامه با اشاره به مشکلات تصویربرداری این مستند اظهار داشت: در حین تصویربرداری متأسفانه با ابعاد گسترده تخریب محوطه باستانی گندی شاپور مواجه بودیم. کمباین ها، بلدوزرها، کشاورزی گسترده، آتش زدن زمین های آماده کشت، انباشت باور نکردنی زباله، ساخت و ساز بی رویه... حتی تپه های حفاظت شده میراث، که البته بسیار اندک و پراکنده است، به سرعت در حال حفاری غیرمجاز و نابودی قطعی قرار داشت.

مجاوری خاطرنشان کرد: برای ارایه تصاویر گسترده مکانی که روزگاری شهری بود و نمایش گستردگی کشتزارها و نیز معدود آثار باقیمانده شهر همچون سیفون و شترگلو، از تصاویر هوایی بهره گرفتیم و جهت نمایش پایه پل های ساسانی، در دهانه های کانال های آبی که به سوی گندی شاپور می رفته اند و چگونگی سازه های ساسانی باقیمانده در رودخانه ها... از تصاویر زیر آب کمک گرفتیم.

وی افزود: تصاویر هوایی اشکالات و نقاط مبهم نقشه های شرقی را از پل ها و کانال ها به خوبی مشخص می کند و در ساخت این مستند به محوطه ها و مناطقی رسیدیم که تا امروز هیچ کار و پژوهش علمی درخوری روی آنها صورت نگرفته بود.

مستند گندی شاپور به کارگردانی سودابه مجاوری

وی در ادامه این بحث افزود: در خصوص متون تاریخی نیز چنین بود، بویژه در آثار مورخین خارجی که گاه مستندات و حقایق تاریخی را به تعمد نادیده گرفته اند. برای نمونه جنگ های سه گانه شاپور با امپراطوری روم که پیروزی های درخشان ایران را در پی داشت و منجر به ساخت بیشاپور و گندی شاپور شده بود با تحریف و نادیده انگاری مواجه شده و ساخت پل ها و شهرهای فاخر ایرانی که واجد پیشینه های درخشان معماری هخامنشی و پارتی بود دستاورد رومیان شکست خورده می شود و فیلم تلاش دارد تا در عرصه های گوناگون حقایق آن ها را با استناد به اسناد تاریخی  مشخص کند.

مجاوری در پایان اظهار داشت: نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم را من بر عهده دارم ضمن اینکه قسمت اعظم تصویربرداری توسط سید مهدی موسوی انجام گرفته است و البته فیلمبردارانی همچون حسن اسدی نیز با این پروژه همکاری داشته اند؛همچنین مراحل اولیه تدوین در حال انجام است و به محض رفع مشکلات مالی، تدوین آن آغاز خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.