یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶

در قالب مجموعه «خلوت یار» پخش می شود

داستان‌های اعتکاف به روایت چهار کارگردان در رسانه ملی

مراسم اعتکاف

سینماپرس: چهار مستند درباره اعتکاف همزمان با برگزاری مراسم اعتکاف توسط کارگردانان مختلف در قالب مجموعه «خلوت یار» در شبکه مستند سیما ساخته می‌شود.

به گزارش سینماپرس، چهار مستند درباره اعتکاف همزمان با برگزاری مراسم اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ رجب در چهار نقطه کشور و توسط کارگردانان مختلف در قالب مجموعه «خلوت یار» در شبکه مستند سیما ساخته می‌شود.


این چهار مستند همزمان در شهرهای تبریز، کاشان، بوشهر و تهران و توسط چهار گروه کاملا متفاوت و تصویربرداری خواهد شد.

سفیران اعتکاف در بوشهر


صادق رسولی که ساخت مستند «خلوت یار» در بوشهر را بر عهده دارد درباره موضوع این مستند گفت: سوژه این مستند درباره یکی از خادمان قدیمی مسجد به نام حاج آقا هوشمند است و در واقع سعی داریم مراسم اعتکاف را از منظر افرادی که آن را برگزار می‌کنند به تصویر بکشیم. افرادی که گرچه علاقمندند در این مراسم معنوی حضور داشته باشند اما مجبورند برای پشتیبانی این مراسم و خدمت به معتکفین از مسجد خارج شوند.

رسولی ادامه داد: همچنین این افراد از آنجا که با فضای بیرون از مسجد در ارتباطند به نوعی سفیران اعتکاف محسوب می‌شوند و واسطه‌ای بین اخبار بیرون از مسجد و خانواده‌ها با داخل مسجد هستند و همین باعث خلق موقعیت‌های دراماتیک این مستند می‌شود.

صادق رسولی از محمدرضا گنجی به عنوان تدوین گر این مستند نام برد و اضافه کرد: لیلا رستگار به عنوان مدیر تولید و داریوش خزان نیز به عنوان تصویر بردار با این مستند همکاری می‌کنند. ضمن اینکه تصویر برداری این مستند که می‌توان آن را در گونه مستند مشاهده گر دانست از دوشنبه این هفته آغاز می‌شود تا پایان مراسم اعتکاف ادامه خواهد داشت.

آموزش اعتکاف به زبان طنز در تبریز
اکبر نیک مرد که ساخت مستند «خلوت یار» در تبریز را بر عهده دارد نیز درباره محتوای این مستند گفت: این مستند درباره یکی از روحانی‌های بنام شهر تبریز به نام حجت الاسلام قدوسی است که مسائل دینی را به روش طنز به کودکان می‌آموزد و مسئله اعتکاف نیز یکی از آموزش‌های اوست.

نیک مرد اضافه کرد: ساختار این اثر مستند داستانی است و در حال حاضر مشغول پیش تولید هستیم. به احتمال زیاد نیز تصویر برداری این اثر تا پایان مراسم اعتکاف که حجت الاسلام قدوسی در این مراسم به سخنرانی خواهند پرداخت ادامه خواهد داشت.
 

سفر درونی با اعتکاف در کاشان


علی شاهیده کارگردان مستند «خلوت یار» در کاشان ساختار این مستند را مستندی ترکیبی از روایت و گفت‌و‌گو پیش بینی کرد و درباره موضوع آن توضیح داد: در این مستند قصه شخصیتی روایت می‌شود که به نظر می‌رسد می‌خواهد به سفر برود اما در واقع این سفر یک سفر درونی و در قالب اعتکاف است. ما سعی داریم در قالب این مستندتحول انسان‌ها در این سه روز را هر چند مختصر به تصویر بکشیم.

شاهیده گفت: هدف ما از ساخت این مستند نشان دادن فرصتی است که می‌تواند انسان را از مشغله‌هایش جدا کند و به فضایی دیگر بکشاند.
 

اعتکاف خانوادگی در تهران


همچنین «خلوت یار» در تهران نیز به کارگردانی محسن سخا ساخته خواهد شد.

این کارگردان مستند درباره محتوا و ساختار این مستند گفت: این مستند به نوعی مستند همراهی خواهد بود. ما با سوژه این مستند که در واقع خانواده‌ای هستند که تمام اعضای آن در مراسم اعتکاف شرکت می‌کنند همراه می‌شویم و حس و حال اعضای یک خانواده را در طول این سه روز به تصویر خواهیم کشید.

«خلوت یار» با محوریت اعتکاف در شبکه مستند سیما تولید می‌شود و به زودی روی آنتن خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.