چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

سوء استفاده سازمان جاسوسی آمریکا از یک مستند برای توجیه شکنجه زندانیان

شکنجه

سینماپرس: یک گزارش شوک برانگیز اعلام می‌کند سازمان «سیا» از فیلم «سی دقیقه نیمه شب» برای تبلیغ به نفع برنامه شکنجه استفاده کرده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، مستندی به نام «خط مقدم» افشا کرده که در ایمیلی از نقش مفید و تاثیرگذار هالیوود برای گسترش «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» یاد شده است.

طرفداران برنامه شکنجه دولت آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر، به سرعت به تاثیر هالیوود در توجیه اثربخشی «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» پی برده‌اند و از این عامل استفاده کرده‌اند. مستند «خط مقدم» با عنوان «اسرار، سیاست و شکنجه» نیز این ادعا را مطرح کرده است.

مایکل کرک فیلمساز «خط مقدم» گفت: وقتی فیلم «سی دقیقه نیمه شب» به کارگردانی کاترین بیگلو به این موضوع تلنگر زد، آنها به سرعت از این عامل بهره‌برداری کردند.

او در یک برنامه رادیویی بیان کرد: مدارک دقیقی وجود دارد که سازمان سیا از تاثیر بیگلو استفاده کرده است.ما ایمیلی داریم- ایمیلی پشت پرده‌ای- که یکی از افراد سیا می‌گوید باید این اسب را بگیریم. باید سوار این اسب شویم. منظورش کاترین بیگلو و مارک بول تهیه کننده و نویسنده«سی دقیقه نیمه شب» است.

کرک همچنین گفته است: همیشه یک جنگ علنی در تاریخ درباره موثر بودن یا نبودن هالیوود وجود داشته است و همه آنها هم این چیزها را می‌بینند و اخبار لحظه کشته شدن بن لادن را به همین دلیل فروختند تا ثابت کنند برنامه تکنیک‌های پیشرفته بازجویی کاملا مثبت جواب داده و موثر بوده است. بیگلو که یک اسکار برای «گنجه درد» در کارنامه داشت اولین هدف برای این تلاش بود.

کارول هیلز تهیه کننده این مستند نیز اشاره می‌کند که به معماران برنامه شکنجه یعنی جان بروس جیسون و جیمز میچل، ۸۱ میلیون دلار پرداخت شد تا نشان دهند این روش‌ها بهترین تکنیک برای استخراج اطلاعات از بازداشت شدگان بوده است.  

در مستند «اسرار، سیاست و شکنجه» فیلیپ زلیکو مشاور امنیتی سابق کاخ سفید در مصاحبه‌ای با هیل گفت: جیسون و میچل روش‌های بازجویی‌ای را خلق کرده‌اند که از روش‌هایی الهام می‌گیرد که در کره شمالی و چین در دهه ۱۹۵۰ از آنها استفاده می‌شد؛ تلاش‌های پوچ برای شستشوی مغزی که ما همیشه از آنها به عنوان نمادهای استبداد یاد می‌کنیم.

فیلم «سی دقیقه نیمه شب» به کارگردانی کاترین بیگلو که از مدعیان اسکار ۲۰۱۳ بود، با مسایل متعددی روبه رو شد که یکی از آنها استفاده بدون اجازه از فایل های صوتی باقی ماده از کشته شدگان حادثه ۱۱ سپتامبر بود. این فایل‌ها در اختیار کمیسیون بررسی وقایع ۱۱ سپتامبر قرار داشت. پنتاگون هم برای ارایه اطلاعات مخفی از عملیات دستگیری بن لادن از این فیلم انتقاد کرده بود و همان زمان مدافعان حقوق بشر مدعی شده بودند این فیلم گرفتن اقرار با شکنجه را ضروری نشان داده است.

«دیلی بیست» نیز با استناد به این مستند نوشته است: فیلم «سی دقیقه نیمه شب» پر از دروغ‌های «سیا» بود و سناتور دایان فاینشتاین پیشنهاد ساخته شدن آن را داده بود. اما چرا رییس کمیته امنیتی سنا باید پیشنهاد ساخته شدن این فیلم را بدهد؟

ترجمه: مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.