سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

افزایش قیمت محصولات فرهنگی؛ تقویت اکران پیاده رو و بازار قاچاق

شبکه نمایش خانگی*

فارس: قیمت محصولات فرهنگی در شرایطی بدون هیچ دلیل کارشناسی افزایش یافت که دراعلام برنامه‌های رئیس سازمان سینمایی در سال ۹۴ شاهد جدیت در مبارزه با قاچاق کالا هستیم.

شبکه نمایش خانگی یکی از گسترده‌ترین شبکه‌ها در حوزه آثار تصویری به شمار می‌آید که می‌تواند امر مهم ذائقه سازی مخاطب را نیز عهده دار باشد. توجه وزارت ارشاد به شبکه نمایش خانگی پس از اعتراض‌های مکرری که به سیاست‌های این شبکه صورت گرفت قابل توجه است اما ضعف‌های زیادی در این شبکه و مدیریت آن وجود دارد که با ارایه گزارش و بیلان کاری قابل اصلاح نیست.

اولین و مهمترین نکته افزایش قیمت بی دلیل فیلم‌های ارایه شده در این شبکه است به بهانه تغییر بلیت سینماها به یکباره و بدون هیچ دلیل موجهی قیمت فیلم‌ها و سریال‌های شبکه خانگی افزایش یافت و از ۳۰۰۰۰ ریال به ۴۰۰۰۰ ریال تغییر کرد. این در شرایطی است که رئیس سازمان سینمایی بارها از اهمیت مبارزه با شبکه قاچاق محصولات فرهنگی سخن گفته است و در دیدار نوروزی خود یکی از اولویت‌های برنامه سازمان را مبارزه با قاچاق و توجه به شبکه نمایش خانگی دانسته است با افزایش قیمت بی دلیل فیلم ها و سریال ها این شبکه تناقض آشکاری در سخنان رئیس سازمان سینمایی و مجموعه زیر دست ایشان وفعالان عرصه شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود.

در شرایطی که به راحتی فیلم‌های ایرانی قاچاق می شود و لینک‌های دانلود فیلم‌‌ها در اینترنت به وفور دیده می‌شود؛این افزایش قیمت ناگهانی و بی دلیل می تواند پتانسیل قاچاق محصولات فرهنگی که در میان افراد جامعه وجود دارد افزایش دهد. افزایش قیمت در شبکه نمایش خانگی با توضیحی که در بالا ذکر شد کاملا غیرکارشناسی و بدون نظارت انجام شده است که با تاکیدات رئیس سازمان سینمایی به نظر می رسد هنوز بی سامانی در این مدیریت این شبکه مهم خانگی دیده می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود. درجه بندی فیلم‌ها در این شبکه است. اگر قیمت فیلم‌ها و آثار ارایه شده در این شبکه براساس درجه بندی صورت گیرد،مخاطب به خوبی به این مهم دست می یابد که اگر قیمت پایین تری برای دریافت محصول فرهنگی ارائه می دهد کیفیت نازل تری هم دریافت می‌کند. تفاوت قیمت محصولات فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است و تمام کشورهای دنیا نیز لحاظ می شود. فیلم سینمایی که با قیمت بالاتری تهیه و ارایه می شود و از عوامل حرفه‌ای برای ساخت آن بهره گرفته شده است بالطبع باید از قیمت بالاتری در شبکه نمایش خانگی برخودار باشد و نباید سطح و درجه آن با دیگر محصولات از جمله سریال‌ها که در میان راه مخاطب را ناکام می کنند و نیمه تولید آن‌ها رها می شود و یا فیلم‌های ویدئویی بی‌ کیفیت و نازل متفاوت باشد. فیلم‌ها ویدئویی که در شبکه نمایش خانگی ارایه می شود بیش از ۲۰۰ میلیون تومان (حداکثر) هزینه تولید ندارند اما فیلم های سینمایی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون (حداقل) هزینه تولید برای صاحب اثر در پی خواهد داشت.

اگر نگاهی گذرا به مخاطبین شبکه نمایش خانگی داشته باشیم خواهیم دید این مخاطبین با توجه به افزایش قیمت بدون دلیل محصولات این شبکه به سمت استفاده از فیلم‌های غیر مجاز این شبکه خواهند رفت و عملکرد غیرکارشناسی در افزایش قیمت محصولات این شبکه باعث خواهد شد علیرغم ادعای مبارزه با قاچاق فیلم های غیرمجاز این شبکه اکران پیاده رو را قوی‌تر و هدفمندتر نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.