دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

طی مراسمی در حوزه هنری

برگزیدگان جایزه «قلم زرین» معرفی شدند/ سلحشور: آرزویم راه‌اندازی سینمای اسلامی است

تقدیر از فرج الله سلحشور در اختتامیه جشنواره قلم زرین

سینماپرس: فرج الله سلحشور نویسنده و کارگردان سینما در مراسم تجلیل از وی در جشنواره جایزه قلم زرین، شب گذشته در حوزه هنری گفت: آرزویم این است که سینمای اسلامی در کشور راه اندازی شود.

به گزارش سینماپرس،مراسم پایانی جشنواره قلم زرین با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و زبان فارسی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و ...در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

فرج‌الله سلحشور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که در این مراسم به خاطر ۳۳ سال فعالیت اسلامی تجلیل شد ضمن بیان اینکه مراسم بزرگداشت برای من زیاد است گفت: ما عادت کرده‌ایم تا به تراوشات ذهنی خودمان تکیه کنیم، در حالی که واقعیت بیشتر از ذهن ماست.

وی افزود: بزرگی به من گفت فاصله قصه واقعی تا قصه ساخته ذهن انسان حدفاصل انسان تا خداست. قصه ای را که واقعیت دارد خداوند با قضا نوشته است، اما قصه ذهنی را انسان ساخته است. همه می‌دانیم خداوند آنچه را که بهتر بود در قرآن آورده است که انسان را هدایت کند.

وی در ادامه افزود: ضرری که سینما به انقلاب زد اگر بیشتر از ضرر بانک‌ها نباشد کمتر نیست. آرزوی بنده این است که سینمای اسلامی راه بیاندازم. بنده داستان‌های واقعی ساخته‌ام و کسانی که این کارها را دیده اند معتقدند که دارای ظرافت در عین سادگی هستند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: ما به همان سینمایی که از غرب به ما دیکته کردند چسبیده ایم. این سینما امروز برای ما ملاک شده است. به عبارتی بهتر سینما باید آن چیزی باشد که از غرب آمده است. بر این اساس اگر دنبال چیز جدیدی باشیم یعنی با سینما مبارزه کرده ایم. در ایران ما تا به حال سینما چی بوده که اگر الان بخواهیم با آن مخالفت کنیم اتفاق خاصی رخ بدهد؟ در آیه آخر سوره یوسف آمده اگر شما می خواهد قصه بنویسید باید این قصه واقعی و عبرت آموز باشد.
 
 وی اضافه کرد: یکی از آرزوهای من این است که سینمای اسلامی را ما راه بیاندازیم. سینمای اسلامی آن چیزی است که آیه آخر سوره یوسف به آن اشاره دارد. ما تعدای از این قصه ها را فیلم کردیم و عده ای اعتقاد دارند که ایت قصه ها در عین لطافت دارای طراوت خاصی هم هستند. آنقدر قصه های خوب برای ساخت فیلم داریم که گویی خداوند متعال صدای ما را شنیده است. 
 
سلحشور تصریح کرد: ببینید امروز در تلویزیون چه کسانی به عنوان الگو به مردم معرفی می شوند. آنهایی که نه ظاهر آنها ربطی به خدا و پیغمبر دارد و نه باطل آنها ربط دارد و ما هم همه آنها را به خوبی می شناسیم. حتی انها به راحتی به همه مسئولین مملکت اهانت می کنند و می گویند که من این فیلم را اکران می کنم و هیچ کسی هم جرات ندارد جلوی اکران من را بگیرد. این درحالی است که فیلم او مربوط به فتنه است. متاسفانه هیچ کسی هم به این خانم نمی گوید که حرف حساب شما چیست؟ 

همچنین غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه به دلیل اطلاعات کم از سینما در موردش خیلی صحبت نمی‌کند، گفت: همه در مورد سلحشور می‎گویند که نوآوری اسلامی را وارد سینما کرده است. در زمان قبل از انقلاب سینما برای خانواده‌ها به نوعی یک کابوس بود زیرا در سینما به جز چند کار انگشت شمار همگی دارای مفهوم غیر اخلاقی بودند، که در اصطلاح به آن فیلم فارسی می‌گویند. تلقی فیلم سازان این بود که وقتی دستگاهی به عنوان ظرف از غرب وارد ایران شود مظروفش هم باید غربی باشد، وقتی فیلم سازی از غرب آمده بازیگران زن و مرد ما همچون بازیگران خارجی رفتار کنند. انقلاب و امام به ما جرات بازگشت به خویش را دادند.

وی در ادامه افزود: پس از انقلاب فرهنگی بنده تعدادی از دانشجویانی را که به علت تغییرات کاری نداشته و علاقه‌مند به کمک در صدا و سیما بودند در دوره‌های آموزشی جمع کردم. آنچه من در آن زمان به عنوان آرزو می‌پنداشتم اکنون به صورت واقعیت جلو چشمان من است. زمانی که سریال حضرت یوسف ساخته سلحشور را می‌دیدم یاد آرزوهای سال ۵۸ و ۵۹ خودم می‌افتادم.

همچنین جمال شورجه کارگردان سینما نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنانی گفت: صحبت کردن درباره سلحشورکه علمدار سینما و تلویزیون ایران است با تمام تعلقات، باورها و اندیشه ها یک مثنوی حرف در دل خود جای دارد. سلحشور همین است که هست و پشت و رو ندارد. ظاهر و باطن او همین است. او رو، شفاف و زلال است.
 
وی افزود: او با کوچکترین اهانتی به ارزش ها و آرمان هایش به شدت عصبانی و خشمگین می شود. برای اینکه تعصب دارد، غیرت دارد و باورمند است. او کم تجربه و بی خیال نیست. نمی دانم که او در زمان جنگ چگونه جان سالم به در برد. او پای منبر بزرگ شده و تربیت پیدا کرده و ذهن او شکل گرفته است. او از نوجوانی با بسیاری از بزرگان عشق به ولایت را آموخت. او از دهه ۶۰ در حو.زه هنری کارگری، بازیگری، دوبلوری، نویسندگی، کارگردانی، گریم و تهیه کنندگی می کرد.
 
شورجه ادامه داد: او بیش از ۳۵ سال مستمر، پیوسته و شفاف در خط امام و رهبری بود و هست. او خود را مبلغ دین و نه هنرمند می داند. او هنر را برای دین می خواهد و می گوید که هنر بدون دین ارزش ندارد. او از قرآن و روایات برای اجتناب از انحراف استفاده می کند. سلحشور پرجچم دار سینمای قرآنی همچون "توبه نصوح" و ایوب پیامبر می باشد. او پیروی امر ولی بوده و هست. حتی شنیده ام که با یکی از مراجع زمان زندگی امام راحل بر سر مخالفت او با امام درگیر می شود. 
 
این کارگردان خاطرنشان کرد: اینکه کسی چند دهه محکم و ثابت قدم بگوید اسلام، دین و قرآن واقعا جرات و پشتوانه می خواهد. این امر ناشی از همان پای منبر رفتن ها و حوزه های ابوذرها است. زمانی گفتن از ولی، رهبری و امام ارزش قلمداد میشد ولی حالا تبدیل به ضد ارزش شده است. سلحشور هم آن موقع گفتن از ولی و رهبری از زبانش نمی افتاد و امروز این حرف را می زند. 
 
وی تصریح کرد: به قول شهید آوینی فحش اگر بدهند آزادی بیان است اما جواب اگر بدهی بی فرهنگی است. سوال اگر بکنند آزاد اندیشند و سوال اگر بکنی تفتیش عقاید است. تهمت اگر بزنند در جستجوی حقیقت اند و جواب اگر بدهی دروغگو هستی. اگر مسخره کنند انتقاد است و جواب اگر بدهی بی جنبه هستی. اگر تهدید کنند دفاع کردن است و اگر از عقاید خود دفاع کنی خشونت طلب هستی. اما سلحشور حزب الهی بودن را با همه تراژدی های آن دوست دارد.
 
این فیلمساز گفت: او هیچ وقت دین به دنیا نفروخت و از اعتقادات خود کوتاه نیامد.اسم، رسم، شهرت، ثروت و قدرت او را نوکری امام و رهبری باز نداشت. حالا هم تمام دغدغه او یک مدرسه کوچک فیلم سازی اسلامی و ساخت سریال موسی کریم الله (ع) است. او فیلمساز مسلمان و ولایی تربیت می کند تا سینما در دست نااهلان قرار نگیرد و چراغ فیلم و سینما خاموش نشود. ۵ سال سلحشور و یک تیم خبره بر روی فیلمنامه و سریال ۷۲ قسمتی حضرت موسی (ع) کار کرده اند. 

در این مراسم، برگزیدگان جشنواره قلم زرین و دلایل انتخاب آن‌ها به شرح زیر اعلام شد:

بخش داستان بزرگسال

«مفتون و فیروزه» نوشته سعید تشکری از انتشارات نیستان به عنوان اثر برگزیده این بخش شناخته شد. این اثر به دلیل شخصیت‌پردازی عمیق و دقیق،‌ استفاده به جا از عنصر حقیقت، مانندی و دلالت‌گری، در ترسیم فرهنگ، باورها و مناطق طبیعی ایران،‌روایتی نو از انقلاب اسلامی ۵۷، دوری از شعارزدگی در افشای ماهیت رژیم قبل از انقلاب به این درجه دست پیدا کرد.

بخش شعر بزرگسال

در این بخش مجموعه شعر «واژه وحشی» اثر حامد حسین‌خانی از انتشارات فصل پنجم به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل داشتن تعهد شاعرانه به آرمان‌ها و ارزش‌های والای انسانی،‌تلاش‌های ارزنده برای دستیابی به افق‌های تازه،‌ نوآوری، زبان درخور تعمق و بیان مسائل و موضوعات تازه به تناسب زمان و پرداختن به آن به این درجه دست پیدا کرد.

نقد و پژوهش

کتاب «از نتایج سحر» (تحلیل شعر انقلاب اسلامی) اثر محمدرضا سنگری از انتشارات سوره مهر به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل اشراف نویسنده نسبت به موضوع پژوهش، گونه‌بندی و تحلیل مناسب شعر انقلاب اسلامی از زمان پیدایش آن تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوره حاضر، نوآوری در انتخاب موضوع پژوهش پیرامون شعر انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.

داستان کودک و نوجوان

«گل‌های کاغذی» نوشته محمدعلی گودینی، انتشارات نازگل به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد. این اثر به دلیل روایت صمیمانه و ملموس از چگونگی رشد و تعالی نگاه دو نوجوان در مواجهه با واقعیت‌های حکومت ظالمانه رژیم ستمشاهی و نقش برجسته بیگانگان در اداره امور کشور به عنوان یکی از ریشه‌های انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

شعر کودک

مجموعه شعر «بوته خیس» اثر شکوه قاسم‌نیا از انتشارات پیدایش در شاخه شعر خردسال به دلیل برخورداری از حس عاطفی و صمیمیت خردسالانه زبان و لطافت شعری و مجموعه شعر«دم گربه‌ها را بکش» اثر طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شاخه شعر کودک به دلیل استحکام زبانی و توجه به مضامین تازه به عنوان اثر تقدیری برگزیده شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.