دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸

کشف و توقیف ۳ میلیون فیلم سینمایی قاچاق

ایوبی: سایت‌های عرضه کننده نسخه غیرقانونی فیلم‌های سینمایی فیلتر می‌شوند

ایوبی و منتظرالمهدی

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: سایت های عرضه کننده نسخه غیرقانونی فیلم های سینمایی شناسایی و اقدامات لازم برای بستن و فیلتر کردن این سایت ها آغاز شده است.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز مصطفی ابطحی رئیس ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری از حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و سردار منتظر المهدی، معاون و سخنگوی اجتماعی ناجا دعوت کرد تا در نمایشگاه دستاوردهای ستاد صیانت و مبارزه با قاچاق حضور یابند.

مصطفی ابطحی دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری در ابتدای سخنانش گفت: آذرماه سال گذشته ستاد صیانت از محصولات سینمایی با رویکرد مهار بازار غیرقانونی محصولات فرهنگی و همچنین ارائه راهکارهای ایجابی و سلبی تاسیس شد. از ابتدای سال جاری کار خود را در زمینه کشف و نابودی محصولات قاچاق سینمایی به صورت جدی شروع کردیم و آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم حاصل تلاش هیئت رئیسه ستاد صیانت و اهالی سینما در سه ماهه گذشته است.

وی با اشاره به محصولاتی که در این نمایشگاه رونمایی شد، گفت: ۳ میلیون لوح فشرده کشف و توقیف شده است که این محصولات کپی آثار سینمایی تولید داخل است.مافیایی قاچاق محصولات سینمایی از مجوزهای ارشاد سو استفاده می‌کند و پول هنگفتی را به از این راه به دست می‌آورند. 

رئیس ستاد صیانت اضافه کرد: نیروی انتظامی در زمینه کشف قاچاق محصولات سمعی و بصری در شهر تهران به ما کمک کرده است. براساس برآوردهای ما استان‌هایی چون البرز، قزوین، قم، فارس بازار عرضه محصولات غیرمجازشان داغ است. امیدواریم با همراهی نیروی انتظامی، قاچاق محصولات سینمایی در کشور کاری ریسک‌پذیر شود. در این زمینه دستگاه قضایی همراه ما بود و امیدواریم برای شهرهای دیگر هم اقدام کند.

وی با اشاره به اقدامات ایجابی ستاد صیانت از محصولات سینمایی افزود: در اقدامات تشویقی ستاد خانواده‌ها را نیز آموزش می‌دهد که حاصل زحمت تهیه‌کنندگان را از دستان دزدها و قاچاقچی‌ها نگیرند. در یک سال گذشته بالای ۵۰۰ میلیارد قاچاق محصولات سینمایی گردش مالی داشته است. 

در ادامه داریوش فرهنگ کارگردان و بازیگر سینما با اشاره به محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده است، گفت: آنچه امروز می‌بینید تنها مشتی از خروار قاچاق اثار سینمایی است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق محصولات سینمایی فراتر از خسارات مادی به سینما ضربه می‌زند گفت: در رفتن به سینما و یک شور جمعی وجود دارد که با قاچاق محصولات سینمایی به این شور جمعی وآسیب وارد می‌شود. آنچه که ما می‌گوییم قاچاق یا اختلاس چیزی جز دزدی نیست. کسانی که از محصولات جامعه هنری و سینمایی دزدی می‌کنند، نباید احساس آرامش کنند. از آن طرف باید به این فرهنگی برسیم که چگونه می‌شود فیلمی را بدزدیم و در خلوت نگاه کنیم.

سردار منتظر المهدی در حاشیه مراسم امحاء فیلم‌های قاچاق و غیر مجاز در مورد اقداماتی که برای مبارزه با قاچاق محصولات سینمایی در شهرستانها صورت می گیرد، گفت: طرح امحاء فیلم‌های قاچاق و غیر مجاز در حال حاضر در تهران انجام می‌شود. تا امروز سازمان سینمایی در این مورد درخواستی نداشته است. سازمان سینمایی درخواست بدهد برای قاچاق محصولات سینمایی در شهرستان هم اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: صیانت از فرهنگ جامعه و تولیدات فرهنگی وظیفه همگان است. پلیس هم درکنار سازمان‌هایی که وظیفه برخورد با این مسائل را برعهده دارند، خواهد بود.

منتظر المهدی خاطرنشان کرد: مساله قاچاق محصولات فرهنگی، باعث نگرانی تهیه‌کنندگان و فیلم‌سازان شده است و آسیب‌های زیادی به صنعت سینما وارد کرده است. امروز سه میلیون لوح فشرده امحاء می شود که ارزش ریالی آن معادل پنج میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی ناجا افزود: اولین اقدام در این حوزه فرهنگ‌سازی و عدم خرید این محصولات توسط مردم است. همچنین باید اقدامات فنی بازدارنده را با استفاده از تکنولوژی‌های نوین انجام دهیم. این اتفاقات در کنار هم باعث خواهد شد این آسیب در جامعه کاهش یابد.

منتظر المهدی با بیان این که مردم باید پای کار بیایند تا این نگرانی را از تهیه‌کنندگان بگیرند، اظهار کرد: نیروی انتظامی هم در کنار سازمان‌هایی است که پیگیر مقابله با این اقدامات هستند. در اتفاق اخیر هم سازمان سینمایی درخواست این کار را داشت که با هماهنگی پلیس امنیت و حکم قضایی که برای آن گرفته شد، توفیقاتی در این زمینه حاصل شد.

همچنین "حجت الله ایوبی" در این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: در دوره ای قاچاق فیلم های سینمایی بسیار کم هزینه و آسان شده بود و قاچاقچیان فیلم های سینمایی دوران خوشی را گذراندند و به گفته مدیران مربوطه، ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی درآمدی است که به جیب قاچاقچیان می رود.

وی یادآور شد: در برخورد با قاچاق دی وی دی آثار سینمایی راهی جز برخورد و جمع آوری نسخه های غیر مجاز نیست و تلاش می شود فضای نا امنی از منظر روانی برای این افراد ایجاد شود.

رییس سازمان سینمایی اظهار کرد: چنانچه مردم آگاهی های لازم را درباره لزوم عدم استفاده از نسخه قاچاق فیلم های سینمایی بدست آوردند برخورد با قاچاق فیلم های سینمایی تسریع می شود.

ایوبی توضیح داد: مشت نمونه خروار است و حجم قاچاق فیلم های سینمایی بیش از سه میلیون نسخه مکشوفه است و تلاش ما این است که برخورد سلبی با قاچاق فیلم در شهرستان ها نیز انجام شود.

وی درباره انجام کارهای زیرساختی برای مقابله با قاچاق فیلم گفت: پروژه VOD را در دستور کار داریم و حدود دو سال است که تلاش ها برای ایجاد زیرساخت های مورد نظر در این باره انجام می شود و با تحقق این مهم شاهد ریشه کن شدن قاچاق فیلم و بازگشت سرمایه حاصل از عرضه فیلم ها در شبکه نمایش خانگی به تهیه کنندگان و موسسات ویدیو رسانه خواهیم بود.
رییس سازمان سینمایی همچنین تصریح کرد: سایت های عرضه کننده نسخه غیرقانونی فیلم های سینمایی شناسایی و اقدامات لازم برای بستن و فیلتر کردن این سایت ها آغاز شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.