چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶

سینمای هنر و تجربه، استراتژی یا تاکتیک!؟

آرم هنر و تجربه*

نسیم: گرایش نگران کننده سازمان سینمایی به گروه سینمایی هنر و تجربه و نگاه استراتژیک این سازمان به سینمایی که نه مخاطب‌‌پسند بلکه جشنواره‌‌پسند است.

تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه از برخی جهات می تواند اتفاق خوبی در سینمای ایران باشد از جمله اینکه بسیاری از آثار سینمایی که بنا به دلایل مختلف فرصت اکران عمومی نیافته اند می توانند فرصت دیده شدن را برای خود فراهم ببینند اما همانطور که پیش از این نیز خبرگزاری «نسیم» بارها به آن اشاره کرده است نگاه به این سینما فقط به عنوان محفلی برای تجربه اندوزی سینماگران جوان و مشتاق سینما برای هدایت آنها به سمت سینمای حرفه ای می تواند راهشگا باشد اما اگر سازمان سینمایی استراتژی خود را بر مبنای ترویج و توسعه سینمای هنر و تجربه به عنوان گونه ای از سینما که نابالغ و آماتور بودن اساسی ترین خصیصه آن محسوب می شود قرار دهد رهیافتی اشتتباه ترا برگزیده است.

 

هنر و تجربه چقدر مهم است؟

کلیدی ترین وجه تمایز سینمای هنر و تجربه به عنوان سینمای نابالغ و آماتور را باید در مخاطب محدود و خاص آن و عدم ارتباط این جنس از سینما با توده های مردم و مخاطب عام تلقی کرد.

سازمان سینمایی در جدیدترین خبر پیرامون این گروه سینمایی از آن به عنوان مهمترین اتفاق سینمایی مدیریت سینمایی دولت جدید یاد کرده و البته به تازگی حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی نیز عنوان کرده که جهان سینمای ایران را با هنر و تجربه می شناسد. مواضع و رویکردهایی از این دست را نمی توان نشانه هایی از اصلی ترین رهیافت سازمان سینمایی قلمداد نکرد

سایت سازمان سینمایی به تازگی نظرسنجی درباره این گروه سینمایی در سایت سازمان سینمایی انجام داده که از نتیجه آن ابراز رضایتمندی از این گونه سینمایی را برداشت کرده است حال آنکه به استناد آماری که روابط عمومی این سازمان درباره این نظر سنجی منتشر کرده از مجموع ۳۲۵ نفر شرکت کننده در این نظر سنجی ۴۶ درصد از میان سه گزینه عالی، متوسط و ضعیف گزینه عالی را انتخاب کرده اند و مابقی کاربران عملکرد این گروه سینمایی را متوسط و ضعیف قلمداد کرده اند و معنای آن این است که اکثر مخاطبان این سایت نسبت به عملکرد این گروه سینمایی رضایت کامل نداشته اند ضمن اینکه قاعدتا عده زیادی نیز از اساس ارائه این سینما به عنوان یک برند برای سینمای ایران همانگونه که سازمان سینمایی در تقلای آن است را نمی پسندند.

ناگفته نماند که مخاطبان سایت سازمان سینمایی قاعدتا فعالان حوزه رسانه و افرادی هستند که به احتمال زیاد به طور حرفه ای مباحث مربوط به سینما را دنبال می کنند و با این وجود نگاه آنها با نگاه توده های مردم به سینما که خواهان سینمای داستانگو هستند متفاوت خواهد بود مضاف بر این سازمان سینمایی که صرافت نظرخواهی از جماعت سینمایی کشور را دارد خوب است نظر توده ها و اقشار مختلف مردم که قاعدتا باید مخاطبان اصلی سینما باشند تا وجه صنعتی و رسانه ای این هنر موضوعیت پیدا کند را نیز جویا شود.

 

 

نگاه استراتژیک به هنر و تجربه برای می تواند فاجعه بار باشد

«نسیم» چندی پیش طی مطلبی با عنوان "هنر و تجربه گذرگاه یا توقفگاه" نگرانی خود را در واکنش به گرایش سازمان سینمایی به این جنس از سینما ابراز کرده که در بخشی از آن مطلب آمده بود: رئیس سازمان سینمایی به تازگی در گفت و گو با روزنامه شرق در اظهار نظری قابل تامل عنوان کرده که جهان سینمای ایران را با هنر و تجربه می شناسد.

بر اظهار نظر رئیس سازمان سینمایی به عنوان یک سلیقه شخصی حرجی نیست اما اگر این نگاه یک گرایش در کلان سینمای کشور باشد نگران کننده است.

ایجاد گروه سینمایی هنر و تجربه به انگیزه بستری برای سینماگران غیرحرفه ای و مهملی برای دیده شدن آثار فعالان آماتور و پشتیبانی و هدایت برای ورود به عرصه سینمای حرفه ای می تواند قابل تقدیر و تشکر باشد. در واقع هنر و تجربه می تواند مجرای خوبی برای ورود سینماگران آماتور به فضای حرفه ای سینما باشد. اما اگر قرار باشد سینمای آماتور و نابالغ هنر و تجربه به عنوان سینمای هدف و استراتژی طراحی و دنبال شود باید منتظر عواقب سوءیی بود که در بلند مدت گریبانگیر سینمای کشور می شودو حاصلی برابر با فاجعه خواهد داشت.

پی گیری چنین گرایشی در مدیریت کلان سینمای ایران به عنوان یک استراتژی در بلند مدت سینمای ایران را به سینمایی اخته  تبدیل می کند که حتی توان گذر از مرحله کودکی به بلوغ را نخواهد داشت.البته مشخص نیست تعریف و کاویژه سینمای هنر و تجربه از نگاه رئیس سازمان سینمایی دقیقا چیست!  بر این اساس این هشدار برادرانه و دلسوزانه به متولیان سازمان سینمایی در اولویت بخشی به سینمای نابالغ هنر و تجربه لازم به نظر می رسد. در یک کلام،هنر و تجربه گذرگاه خوبی است اما توقفگاه مناسبی نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.