جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰

سینماپرس و جشنواره فیلم نوجوان/ ۵

سوال یک فیلمساز از مدیران سینمایی/ رهبر قنبری: خروجی شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان چیست؟

رهبر قنبری*

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم نوجوانان همدان گفت: تأسیس شورای راهبردی سینمای کودک یک کار حاشیه ای است و سوال اینست که این تشکیلات زائد و اضافی چه خروجی و عایدی مثبتی برای سینمای کودک و نوجوان داشته است؟

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه مدتی است که همه چیز در سینمای کشور حول حواشی سیر می کند و برخی مدیران می خواهند اصل را فراموش کرده و با ایجاد فرعیات، مشکلات عدیده سینمای ایران را به دست فراموشی بسپارند؛ تشکیل شورای راهبردی سینمای کودک نیز یکی از همین موارد است.

قنبری با تأکید بر اینکه افراد حاضر در این شورا برخلاف ظواهر امر چندان دغدغه ای برای سینمای کودک و نوجوان ندارند، اظهار داشت: اعضای این شورا و بسیاری از پشت میزنشینان و مدیران سینمایی همگی به دنبال منافع اقتصادی هستند و اینکه سینمای کودک و نوجوانی برای ما باقی بماند یا خیر چندان برایشان مهم نیست! متأسفانه اغلب این افراد حتی از تکنیک های روز سینمای کودک و نوجوان نیز آگاهی ندارند، حال سوأل این است که این افراد چه عایدی مثبتی را برای سینمای کودک و نوجوان به ارمغان می آورند؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه سینمای کودک و نوجوان برای رشد و تعالی نیاز به دو عنصر اساسی تکنیک و آموزش دارد دارد، خاطرنشان کرد: آنچه در سینمای کودک و نوجوان بسیار مهم است آموزش سینما به تمامی سینماگرانی است که یا سالیان دراز است به صورت تجربی دست به تولید فیلم زده اند و یا می خواهند تازه به جرگه فیلمسازان بپیوندند، از سوی دیگر مدیران سینمایی نیز موظف هستند تا با وارد کردن تجهیزات به روز و مدرن سینمایی تکنیک را در سینمای کشور رونق دهند.

کارگردان فیلم سینمایی «روییدن در باد» ادامه داد: ما تا زمانی که نتوانیم با بهره گیری از تکنیک های روز و مدرن دنیا فیلم های جذاب در سینمای کشور تولید کنیم نمی توانیم انتظار داشته باشیم که نسل نوپایمان از فیلم های نخ نما شده و دم دستی که با عنوان کودک و نوجوان تولید می شود و از کمترین جذابیت بصری و محتوایی برخوردار نیست استقبال کنند و به سینماها بروند.

این فیلمساز با ارائه یک راهکار جدید برای تعالی سینمای کودک و نوجوان گفت: اگر فقط تعداد محدودی از سینماگران دغدغه مند کودک و نوجوان در کنار یکدیگر جمع شوند و یک آموزشگاه رسمی برای تولید آثار این نوع سینما تأسیس کنند و با همدلی و یکرنگی تنها به تعالی این گونه سینمایی بیندیشند قطعاً نیم بیشتری از مشکلات این سینما حل خواهد شد و ما خواهیم توانست تا سال های نه چندان دور فیلم هایمان را به سراسر دنیا عرضهکنیم.

قنبری سپس توجه به ادبیات و فرهنگ غنی ایران زمین را یکی دیگر از موارد رشد سینمای کودک برشمرد و گفت: فیلمسازان ما بایستی به قصص کهن ایرانی برای خلق شخصیت هایی که در ذهن مخاطبان کودک و نوجوان می توانند اسطوره شوند توجه نشان دهند تا ما بتوانیم به جای شخصیت های محبوب سینمای غرب حداقل رستم و اسفندیار را به عنوان اسطوره های ایرانی به مخاطبان مان در این نسل بشناسانیم. من شخصاً به عنوان یک فیلمساز سینمای نوجوانان همیشه سعی در آن داشته ام که با پناه بردن به شیوه های ادب فارسی فضایی تغرلی را در آثارم ایجاد کنم تا حداقل در این زمینه به مخاطبان آموزش دهم.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» در خاتمه این گفتگو ضمن تقبیح عملکرد اغلب تهیه کنندگان سینما گفت: متأسفانه اغلب تهیه کنندگان سینمایی تحت عنوان شعارهای فرهنگی وارد عرصه تولید شده اند و خود را محرم نهادهای دولتی کرده اند اما تمامی دغدغه شان این است که حساب های بانکی شان را گسترش دهند و آنچه کلاً برایشان بی اهمیت است هنر و سینما است و این ها به کلیت سینما از جمله سینمای کودک آسیب های جدی وارد ساخته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.