پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴

سینماپرس و جشنواره «یاس»/ ۱۰

کارگردان «زبان مادری»: جشنواره فیلم ویدئویی «یاس»کلاس آموزشی برای فیلمسازان جوان است

قربان محمد پور

سینماپرس: محمد قربان پور کارگردان سینما همزمان با برگزاری جشنواره فیلم «یاس» گفت: این جشنواره یک کلاس آموزشی برای تمامی فیلمسازان جوان است و می تواند آن ها را برای ورود به حوزه تولید فیلم های بلند سینمایی آماده کند.

 کارگردان فیلم سینمایی «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس مستقر در هتل بزرگ رامسر محل برگزاری جشنواره یاس افزود: این جشنواره تجربه‌ های خوبی برای شرکت کنندگانش به ارمغان می‌‌آورد و می تواند مخاطبان را به شدت تشویق به تماشای آثار ویدئویی نماید و از سوی دیگر فیلمسازان هم به تماشای آثار دیگر رقبایشان می نشینند و این خودش یک کلاس آموزشی است.

این فیلمساز با تاکید بر اینکه تولید فیلم های ویدیویی این روزها بسیار ساده شده است اظهار داشت: این روزها دیگر تفاوتی بین فیلم ۳۵ میلیمتری و فیلم بلند سینمایی از نظر ساخت نیست چرا که سیستم نگاتیو به کلی  از بین رفته  است. تفاوت تنها در دریافت پروانه ساخت و به قولی یک مجوز کاغذ است. فیلم های بلند به عنوان  یک اثر سینمایی بودجه بیشتری دارند. عوامل حرفه‌ای از جمله  فیلمبردار، بازیگران سرشناس و... باعث بالاتر رفتن هزینه ساخت می شوند ولی در مقابل فیلم‌های ویدیویی گاهی از عوامل آماتور استفاده میکنند که کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.

کارگردان «زبان مادری» در ادامه گفت: در دورانی که ما جوانتر بودیم جشنواره‌ای مثل فیلم یاس که اختصاص به آثار ویدیویی داشته باشد وجود نداشت اما امروز این فرصت برای فیلمسازان جوان پیش آمده است. ساخت فیلم ویدیویی برای فیلم ساز جوان مثل سیاه مشق کردن است که باعث میشود  که فیلم بلند و غیر بلند را به شکل جدی با چارچوب حرفه ای بسازد. همانطور که اشاره کردم من فیلم ها را به آثار  ویدیویی و غیر ویدیویی  تقسیم نمی‌کنم بلکه از آنها تحت عنوان بلند و نیمه بلند یاد می‌کنم.

 این فیلمنامه نویس  در ادامه افزود: این که آثار این جشنواره قبلا در کنار آثار جشنواره فیم فجر اکران می شد باعث این بود که دیده نشوند. چرا که همه نگاه ها به فیلم های سرشناس معطوف میشد. این جشنواره  خیلی کمک می کند  که شرکت کنندگان در جشنواره خاص خود  مورد تشویق قرار بگیرند  و انگیزه بیشتری برای ساخت فیلمهایی با اسلوب هنرمندانه پیدا کنند.

محمدپور در خاتمه این گفتگو با اشاره به محل برگزاری جشنواره گفت: خیلی خوب است  که تمرکز از روی پایتخت برداشته شده است. حتی بهتر است که در استان های بزرگ هم برگزار نشود و فیلم را به شهرستانهای کوچکتر هم ببریم. برگزاری یک جشنواره فرهنگی در حوزه فیلم نه تنها به کلیت سینما بلکه به ارتقای فرهنگ عمومی هم کمک می کند. من معتقدم برگزاری این جشنواره در شهرهای زیبای شمال کشور می تواند با توجه به پتانسیل بالای جشنواره به این امر کمک کند که فیلمسازان ما در این خطه از کشور به خوبی اقدام به ساخت فیلم نمایند. من امیدوارم کیفیت فیلم های ویدیویی روز به روز بهتر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.