شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶

قائم مقام انجمن دفاع مقدس: جریان فیلم کوتاه موجب نگرانی است

روح الله سهرابی*

فارس: قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به رویکرد جدید سینما روایت توضیح داد: عرصه­ فیلم کوتاه عرصه­ ای است که کمتر در آن آثار با موضوعات ارزشی و دفاع مقدس تهیه و تولید می­‌شود و جریان حاکم بر این فرمت از سینما، متأسفانه جریانی است که بیشتر موجب نگرانی است تا اینکه موجب امیدواری باشد.

پس از حضور محمدحسین نیرومند در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تغییراتی در رویکرد انجمن به وجود آمد که در جهت پویایی و تداوم فعالیت این انجمن در عرصه انقلاب و دفاع مقدس است. یکی از تغییرات در روند برنامه «سینما روایت» است که مدت هاست به صورت منسجم برگزار می شود.  برنامه «سینما روایت» به طور هفتگی در روزهای یکشنبه در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار می‌شود که تاکنون حدود شصت برنامه­ به بررسی فیلم ها بلند سینمایی و مستند اختصاص یافته است.

روح الله سهرابی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره چرایی و چگونگی این برنامه و تغییرات آن گفت: سیاست انجمن در برگزاری برنامه «سینما روایت»، ایجاد فضا و تریبونی برای آن دسته از هنرمندان و فیلمسازانی است که احتمالاً کمتر فرصت بازگویی اندیشه­‌ها و حرف‌­هایشان را پیدا می­‌کنند. این فضای صمیمی در کنار یک فرصت حرف‌ه­ای که برای تعداد دیگری از هنرمندان شاخص و صاحب نام ایجاد می­‌شود می­‌تواند فضا و فرصتی برای تعامل و همفکری جریان­‌های حرفه­‌ای و نیمه­ حرفه­‌ای عرصه­ سینما و تلویزیون با یکدیگر باشد و به هر حال برنامه «سینما روایت» اگر بتواند رسالت خود را در همین خط و جریان حفظ کند تا حدودی به هدف اولیه­‌ای که در نظر بوده، نزدیک­ شده است.

تاثیرگذاری بر روند جریان سینما و تلویزیون

قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: در مرحله جدید برنامه «سینما روایت» رویکرد این برنامه با اندکی تغییر به سمت و سوی نمایش و بررسی آثار شاخص تلویزیون نیز خواهد رفت. چنان­که به عنوان مثال گزیده­ ای از سریال تلویزیون «کیمیا» و رویکردهای آن به اضافه ساختار این اثر با حضور عوامل اصلی نقد و بررسی خواهد شد. در ادامه ممکن است همین رویه را در خصوص برخی دیگر از برنامه­ های موفق تلویزیون نیز داشته باشیم. البته کماکان اولویت برنامه پرداختن به مسائل و موضوعات روز ایران و جهان و آثاری با فرمت سینمایی و مستند است اما تصمیم جدید با نگاه حمایت از آثار شاخص تلویزیونی که کمتر فرصت بررسی و نقد پیدا می­ کنند گرفته شده و در این­گونه جلسات از کارشناسان و منتقدان مرتبط دعوت خواهد شد.  چشم ­انداز ما، تأثیرگذاری بیشتر در جریان سینما و تلویزیون است و همچنان با نقطه­ مطلوب فاصله داریم که تمام تلاشمان این است که با ایده­‌های بکر و تازه و تنوع در روند برگزاری برنامه، به مرور به نقطه­ مطلوب که مد نظرمان است برسیم.

جریان حاکم بر فیلم کوتاه موجب نگرانی است/ فیلم کوتاه کمتر به موضوعات ارزشی پرداخته است

سهرابی در پاسخ به این سوال که   جایگاه فیلم­‌های کوتاه در برنامه­ «سینما روایت» و دلیل کم­ توجهی برنامه­ مذکور به این مقوله­ بسیار مهم گفت: البته در ماه­های قبل فرصت پرداخت به آثار کوتاه بیشتر بود و لذا تعدادی از آثار کوتاه نیز به فراخور درخواست و نیاز مخاطب، اکران و مورد نقد و بررسی قرار گرفته­ اند. اما عرصه­ فیلم کوتاه عرصه­ ای است که کمتر در آن آثار با موضوعات ارزشی و دفاع مقدس تهیه و تولید می­‌شود و جریان حاکم بر این فرمت از سینما، متأسفانه جریانی است که بیشتر موجب نگرانی است تا اینکه موجب امیدواری باشد. البته در این بین هستند فیلمسازان جوان و خوش ­ذوق و متعهدی که اتفاقاً به لحاظ فنی هم آثار قابل و ارزشمندی تولید کرده یا می­ کنند اما ظرفیت یک برنامه با سبک و سیاق «سینما روایت» که هفته ­ای یک نوبت برگزار می شود، طبیعتاً ظرفیت و فرصت تعریف شده و محدودی است و در این قالب مشخص ناچاریم برای همه­ آثار نمایشی از سینما گرفته تا تلویزیون و کوتاه و مستند به طور عادلانه و مساوی ایجاد فرصت کنیم. اتفاقی که تاکنون هم افتاده است و شما اگر برنامه­‌های ماهیانه­ «سینما روایت» را ملاحظه کنید، شاهد همین تنوع در برنامه نیز خواهید بود.

«سهرابی» در ادامه به این سوال که در دوره جدید از کارشناسان و منتقدان دیگری هم بهره خواهید گرفت گفت: در ادامه­ برنامه قطعاً از صاحب­نظران، کارشناسان و منتقدین دیگری نیز استفاده خواهیم کرد، هر چند تاکنون هم سعی بر این بوده که از کارشناسان و منتقدین صاحب­ نام و شاخصی بهره گرفته شود. اما نباید فراموش کرد که با وجود قدمت بیش از یک ساله­ این برنامه، همچنان در مقایسه با برنامه­ های مشابه، نوپا محسوب شده و به مرور در جهت رفع ایرادات و جذب مخاطبین بیشتر و وسعت اثرگذاری بهتر، اقدام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.