سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

گلایه های یک مستندساز در گفتگو با ما؛

حسین شمقدری: نگاه محافظه کارانه مدیران «سینما حقیقت» مانع از حضور «۳۳ سال سکوت» در این رویداد شد

حسین شمقدری

سینماپرس: حسین شمقدری مستندساز جوان کشورمان با ابراز گلایه از مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: نگاه محافظه کارانه مدیران جشنواره «سینما حقیقت» مانع از حضور مستند «۳۳ سال سکوت» در این رویداد بین المللی شد.

کارگردان فیلم «یزدان تفنگ ندارد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: احساس می کنم عدم پذیرش این فیلم در جشنواره به دلایل سیاسی بوده؛ چرا که فیلمی که توانسته ظرف یک سال تنها از طریق اینترنت و بدون هیچ اکران سینمایی به فروش بالای ۲۰ میلیون تومان دست پیدا کند و مخاطبان و منتقدان آن را به شدت پسندیده اند نمی تواند بدون دلیل موجهی در مهمترین رویداد مستند سینمایی کشور حضور نداشته باشد.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه در رابطه با جشنواره سینماحقیقت این است که با توجه به آغاز برگزاری جشنواره هنوز نام هیچ یک از اعضای هیأت انتخاب معرفی نشده و این امر نشان از آن دارد که گویا مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از شفاف سازی نام این افراد بیم دارند!

شمقدری خاطرنشان کرد: «۳۳ سال سکوت» فیلمی انتقادی و دغدغه مند است که به دور از هرگونه سیاه نمایی به بازگویی حقیقتی می پردازد که شاید سال ها این حقیقت از چشم سینماگران پنهان بود؛ این فیلم یکی از جنجالی ترین آثار مستند در سال های اخیر سینمای ایران است و قطعاً حضورش در جشنواره می توانست تنور آن را گرم کند؛ من معتقدم که جشنواره نیاز به فیلم های جنجالی و مخاطب پسند دارند و اینکه جشنواره مهمی مانند «سینما حقیقت» این گونه سرد و بی روح و اغلب با سالن های نمایش خالی از تماشاگر برگزار می شود به هیچ عنوان برای سینمای مستند ما خوب نیست.

این مستندساز تأکید کرد: جشنواره ها باید فیلم های مخاطب پسند را شناسایی کنند و با تمهیدی خاص آن ها را برای حضور در جشنواره دعوت کنند؛ این امر می تواند باعث شود تا جشنواره ها از مهجور بودن خارج شوند و بتوانند نزد مخاطبان عام اقبال بیشتری پیدا کنند.

گفتنی است؛ این فیلم داستان جانبازی از مجروحان جنگ تحمیلی است که برای درمان، به آلمان فرستاده می شود اما در میانه راه بر اثر اتفاقاتی که برایش می افتد، تصمیم به پناهندگی به آن کشور می گیرد. نقد عملکرد مسئولین مرتبط با امور ایثارگران و جانبازان و آنچه بر زندگی این جانباز پناهنده گذشته است، از جمله مواردی است که در ۳۳ سال سکوت، نمایش داده می شود.

عوامل مستند عبارتند از: تهیه کننده، محمد حسن مددی، کارگردان، حسین شمقدری و مدیر تولید و ارتباطات، محسن اخوان فر این فیلم مستند، در زمستان ۱۳۹۳ تولید و در بهار ۱۳۹۴، به مرحله توزیع رسید و تاکنون اکران های عمومی متعددی داشته و مدت آن ۵۲ دقیقه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.