شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

جایگاه «پژوهش» در تولید آثار تصویری/۳

هدایت: ذکر منابع مختلف پژوهشی در تیتراژ اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها «تشریفاتی» است!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون طی گفتگویی با خبرنگار ما از «تشریفاتی» بودن منابع پژوهشی در برخی آثار سینمایی و تلویزیونی سخن گفت.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» در همین زمینه گفت: پژوهش نیاز به زمان طولانی دارد اما متأسفانه در تولیدات آثار سینمایی و تلویزیونی و یا در حوزه های علمی و فرهنگی، اغلب این امر دارای عمق نیست و تنها برای حفظ ظاهر یک نولید فرهنگی از آن نام برده می شود!

وی با تأکید بر اینکه تولید آثار تصویری به دلیل ارتباط بخش اعظمی از مخاطبان فهیم و آگاه نیاز به توجه جدی تر در حوزه پژوهش دارد اظهار داشت: ما زمانی که قصد ساخت یک اثر تاریخی یا اجتماعی را داریم بایستی تحقیقات جدی در رابطه با آن انجام دهیم اما این امر در این روزها بیشتر یک نوع تشریفات تلقی می شود و به همین دلیل است که بعد از اکران و یا پخش چند قسمت از یک سریال، عامه مردم متوجه اشتباهات فاحشی که در این نوع آثار وجود دارد می شوند و دیگر تمایل برای همراهی با تلویزیون و سینما را از خود نشان نمی دهند.

هدایت خاطرنشان کرد: شاید این گونه اشتباهات در بخش های خصوصی به دلیل عدم بودجه کافی و دسترسی به امکانات توجیه پذیر باشد اما اینکه ما در نهادهای دولتی همچون سازمان صدا و سیما که خود یک الگو برای نهادهای کوچکتر محسوب می شوند و بخش های عریض و طویلی برای تحقیقات و پژوهش دارند، مسأله ای است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و مسئولان بایستی نسبت به آن پاسخگو باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» تصریح کرد: من برایم همچنان مبهم است ادارات مختلفی که در دستگاههای همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان صدا و سیما با صرف بودجه های هنگفت و حضور کارکنان زیاد برای انجام تحقیق و پژوهش وجود دارد چرا در پژوهش محصولات فرهنگی منتسب به دستگاه متبوعه خود اعم از فیلم و سریال، نقش چندانی ندارند؟

وی با بیان اینکه فهرست منابعی که در تیتراژ آثار تصویری ذکر می شود اغلب از باب تظاهر است اظهار داشت: افرادی که به عنوان کارشناس در این گونه آثار حضور دارند شاید انسان های فاضلی باشند اما متأسفانه کار جدی از آن ها درخواست نمی شود و در بیشتر مواقع این افراد تنها پولی را بابت اینکه نام شان در تیتراژ یک فیلم یا سریال درج شود دریافت می کنند؛ این رویه غلط باعث شده تا دیگر کمتر مخاطبی بتواند به فهرست های طولانی و گسترده ای از منابع و مأخذ در تیتراژ آثار اعتماد کند.

کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» ادامه داد: متأسفانه من این گونه موارد را در سینما و تلویزیون ایران زیاد دیده ام؛ در بسیاری از فیلم های ما شخصیت ها و وقایع تاریخی رسماً جعل شده اند و تصویری وارونه از تاریخ نشان داده شده است و این امر نشان دهنده آن است که دست اندرکاران تولید یک اثر از نظرات هیچ کارشناسی برای تولید تولید اثرشان بهره نگرفته اند.

هدایت در خاتمه این گفتگو متذکر شد: آرزومندم روزی تحقیق و پژوهش در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور و به خصوص در سینما و تلویزیون به عنوان ۲ رسانه مهم و تأثیرگذار جدی گرفته شود و تمامی هنرمندان و سینماگران و مدیران و متولیان به این بخش مهم توجه ویژه و جدی نشان دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.