دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

در نشست خبری «خزاعی» و «نیرومند» عنوان شد؛

اضافه شدن بخش های جدید به«فیلم مقاومت»/ ۲۰۰ میلیون تومان برای آثاری که اولین بار در جشنواره رونمایی می‌شوند/ مردم چهره سال «مقاومت» را انتخاب خواهند کرد

نشست خبری چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت

سینماپرس: چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت امسال با بخش های جدیدی همچون «سریال های تلویزیونی»، «پویانمایی»، «نماهنگ» و همچنین بخش ویژه «قلم طلایی» برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز با حضور محمدحسین نیرومند (مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس)، محمد خزاعی (دبیر جشنواره) و یزدان عشیری (مدیر روابط عمومی) با حضور گسترده اهالی رسانه در تالار فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای این نشست گفت: پذیرش مسئولیت ها در شرایط فعلی کاری دشوار است و امیدوارم این جشنواره بتواند راهی که در این سی و دو سال گذشته پیموده با موفقیت طی کند و  آقای خزاعی دبیر جشنواره نیز راهش را بهتر طی کند.

سپس محمد خزاعی ضمن عرض تبریک ولایت حضرت قائم (عج) گفت: امیدوارم تلاش ما مورد رضایت امام زمان (عج) واقع شود؛ جا دارد شهادت سمیر قنطار را به مردم لبنان تسلیت بگوییم و همچنین کشتار شیعیان در نیجریه را محکوم کنیم. معتقدم تأسف بار است که سازمان حقوق بشر در این رابطه سکوت کرده و مدعیان حقوق بشر هم حتی از دادن یک بیانیه ساده برای کشتار هزاران شیعه در نیجریه دریغ کرده اند.

دبیر این دوره از جشنواره در همین رابطه ادامه داد: در حال حاضر ۳۲ سال از برگزاری اولین دوره جشنواره گذشته است اولین دوره آن در سال ۶۲ شکل گرفته در آن دوران ضرورت شکل گیری  جشنواره برگزاری فیلم مقاومت حس می شد بر اساس همین ارزیابی استراتژی داشتند و استعدادهای جدید را کشف کردند و در آن دهه موفق بودند. جشنواره فیلم مقاومت یکی از قدیمی ترین و بهترین جشنواره های آن روزگار نامگذاری شد امسال برنامه ریزی جدی برای بهتر برگزار شدن جشنواره داریم.

وی سپس با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم مقاومت گفتمان انقلاب اسلامی است اظهار داشت: مسأله مقاومت، بصیرت افزایی و تقویت اندیشه های مقاومتی در این جشنواره نمود عینی پیدا کرده و ما قرار است در دوره جدید یکی از بزرگترین جشنواره های مقاومت را در ابعاد مختلف تجربه کنیم و از همین رو این جشنواره را در ۲۴ بخش برگزار خواهیم کرد.

خزاعی در همین راستا افزود: ما دربعد داخلی بخش هایی مثل سینمای ایران را داریم که در این بخش ۸ جایزه اهدا خواهد شد. شورای سیاست گذاری جشنواره با توجه به ساخت سریال های متعدد با موضوع مقاومت و دفاع مقدس امسال بخش «سریال های تلویزیونی» را به جشنواره اضافه کرد که استثناً تولیدات سیما از سال ۸۹ به بعد می توانند در این دوره حضور داشته باشند اما قطعاً طی سال های آتی بازه زمانی محدودتری برای حضور سریال ها در نظر گرفته خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت سپس از اضافه شدن بخش های دیگری به این رویداد مهم و استراتژیک خبر داد و گفت: در دوره جدید بخش های «پویانمایی»، «نماهنگ» و همچنین بخش ویژه «قلم طلایی» برگزار می شود. بخش «قلم طلایی» بخش بسیار مهمی است که در سال هایی به دلیل نبود فیلمنامه های خوب طراحی شده بود و کمک های شایان توجهی را به سینمای انقلاب و دفاع مقدس نمود و از این رو بعد از یک وقفه امسال تصمیم گرفتیم تا دوباره این بخش را به جشنواره فیلم مقاومت اضافه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش «قلم طلایی» طرح های سینمایی و طرح های فیلم کوتاه پذیرفته خواهند شد و موضوع اصلی ما در این بخش مهم تهیه طرح های اقتباسی از کتاب هایی است که مقام معظم رهبری روی آن ها «تقریظ» داشته اند که حداقل تاکنون بیش از ۲۰ مورد این آثار را شناسایی کرده ایم و اسامی آن ها را می توانیم در اختیار علاقمندان قرار دهیم؛ هر فیلمنامه ای که در این بخش به دست ما برسد برای تولید حمایت خواهد شد و آثاری که در بخش مسابقه راه پیدا کند در بخش فیلمنامه های کوتاه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و در بخش سینمایی مبلغ یک میلیون تومان کمک هزینه دریافت خواهند کرد و ضمن آنکه قطعاً آثار برگزیده در این بخش از حمایت جدی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برای تولید بهره خواهند برد.

خزاعی سپس با بیان اینکه بخش داخلی این دوره از جشنواره با ۱۵موضوع برگزار می شود به معرفی این بخش ها پرداخت و گفت: نقش انقلاب اسلامی در هویت ایرانی و اسلامی، تلاش مسلمانان برای مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی، نقش اقتصاد مقاومتی، نقش همبستگی و انسجام اسلامی در حمایت از مقاومت و بیداری اسلامی در منطقه و جهان، تبیین اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، نقش جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، افشای نقش آمریکا، صهیونیسم و وهابیت در هتک حرمت مسلمانان و پیامبران  پرداختن به شهدای ترور و شهدای هسته ­ای در راستای افشای چهره حقوق بشر آمریکایی، نقش بسیج در پیشرفت علمی، فرهنگی و سازندگی کشور، نقش مردم در مقابله با تروریسم، فتنه، فرقه و گروه های  انحرافی و منافقین، نقش مردم غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن در مقابله با صهیونیسم و استکبار جهانی و اندیشه‌های تکفیری، نقش هالیوود در ترویج خشونت، تروریسم و فرقه ­سازی برای مقابله با ادیان توحیدی و... از جمله موضوعاتی است که در این دوره از جشنواره به آن ها پرداخته می شود.

دبیر این دوره از جشنواره در ادامه با اشاره به مهلت ارسال آثار گفت: ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۵ آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه خواهد بود و ما امسال بنا داریم بیشتر از آثاری حمایت کنیم که برای اولین بار در جشنواره فیلم مقاومت رونمایی می شوند و از این رو فیلم های سینمایی که برای اولین بار نمایش خود را در جشنواره مقاومت داشته باشند مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کمک هزینه دریافت خواهند کرد؛ ضمن آنکه در سایر بخش ها نیز اولویت با آثار اول خواهد بود.

محمدحسین نیرومند در همین رابطه افزود: یکی از مشکلات ما در سال های گذشته این بود که اغلب فیلم هایی که در جشنواره مقاومت نمایش داده می شد قبلاً در جشنواره فیلم فجر و... رونمایی شده بود و یا اینکه اکران عمومی خود را پشت سر گذاشته بود که همین مسأله باعث می شد تا مخاطبان انگیزه لازم را برای تماشای فیلم ها از دست بدهند و از این رو امسال در صدد هستیم حداقل بین ۷ تا ۱۰ فیلم را در این جشنواره رونمایی کنیم.

مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: از این رو انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حداقل ۵ تولید جدی در این زمینه خواهد داشت و این فیلم ها در جشنواره رونمایی خواهند شد؛ ضمن آنکه ما در نظر داریم تا تمامی برنامه های انجمن را از سال آتی بر اساس جشنواره فیلم مقاومت تنظیم کنیم و در واقع سال سینمایی خود را با این رویداد مهم آغاز نماییم.

در ادامه این نشست خبری محمد خزاعی به سایر بخش های این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش «جلوه گاه نور» امسال آثار مستندی که با موضوع مادران یا پدران شهدا ساخته شده باشند را می پذیرد که معتقدیم بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب و دفاع مقدس واقعاً نیاز است که با اهتمام ویژه ای به نقش تربیتی و آموزشی و عاطفی پدران و مادران شهدا توجه کنیم. موضوعی که می بایست خیلی زودتر انجام می شد.

وی ادامه داد: بی تردید نقش و جایگاهی که این عزیزان در تربیت و پرورش اسطوره های نظام و شهدا داشته‌اند قابل وصف نیست. پیش‌بینی بخشی به این موضوع کمک می‌کند تا شناخت جامعه نسبت به نقش این عزیزان سبک وشیوه های تربیتیی،  الگوهای رفتاری و کانون های عاطفی بیشتر و افزون تر شود؛ این بخش ویژه در ۲ مقیاس حرفه ای و مردمی طراحی شده و در بخش مردمی هر شخصی می تواند حتی با موبایل فیلم ساخته و به جشنواره بفرستد.

خزاعی سپس به معرفی بخش بین الملل این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره بین ­المللی فیلم مقاومت در دو بخش مسابقه بین ­الملل و جایزه ویژه عماد مغنیه برگزار می­ گردد. کلیه فیلم­ های سینمایی و مستند که از ژانویه سال ۲۰۱۴ تولید شده­ و در دوره قبل شرکت نداشته‌ اند می­توانند در این بخش شرکت کنند.

دبیر جشنواره مقاومت سپس به موضوعات این بخش اشاره کرد و گفت: مقابله با تبعیض نژادی و خشونت پلیس آمریکا با رنگین پوستان، مقاومت مردم لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و یمن در برابر رژیم اشغالگر قدس و استکبار جهانی، ارائه تصویری روشنگرانه از جنایات آمریکا و صهیونیسم در جهان، تلاش مسلمانان برای احیای هویت اسلامی و مقابله با اسلام هراسی و ایران هراسی، معرفی شهدای مقاومت و شخصیت های آزادی خواه جهان و... از جمله این بخش ها است.

خزاعی سپس در مورد جایزه عمالد مغنیه اظهار داشت: در این بخش به بهترین فیلم با موضوع «شهدای مدافعان حرم» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار و جایزه اهدا می شود.

دبیر جشنواره سپس خاطرنشان کرد: متأسفانه میزان تولیدات کیفی در حوزه استراتژیک در سال‌ های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.این نوع سینما مغفول واقع شده که این مقوله با مشکلات اقتصادی عمومی کشور بی ارتباط نیست ولی کم کاری برخی از مراکز و نهادها هم مزید بر علت شده است. بخشی از کاستی به این بی مسئولیتی ها و کم کاری ها و اولویت بندی های اشتباه مربوط می شود. تا جایی که شاهد عدم امنیت شغلی و فقدان فرصت های کاری برای سربازان واقعی و پویای این عرصه هستیم.

وی ادامه داد: ما از نظر فیلم های مستند، کوتاه و یا انیمیشن هیچ گونه مشکلی در سینمای استراتژیک و مقاومت نداریم اما در بحث تولیدات آثار سینمایی حرفه ای همچنان با کمبودها و مشکلات جدی روبرو هستیم چرا که توان تولید ما در این زمینه بالا نیست و بودجه قابل قبولی برای تولید فیلم های سینمایی در این زمینه در نظر گرفته نشده است.البته یادمان باشد  در زمینه تولید آثار ارزشمند و استراتژیک تنها نباید از سازمان سینمایی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع داشت. برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک می بایست تمامی دستگاه های دولتی، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، حوزه هنری، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی و تمامی دستگاه های مربوطه ورود و حضوری جدی داشته باشند و از این گونه سینمایی حمایت عملی کنند چرا که تنها در صورت حمایت همگانی است که این جشنواره مهم می تواند استمرار داشته باشد و در جریان سازی فرهنگی و سینمایی در منطقه و جهان موفق باشد.

خزاعی با تأکید بر اینکه توجه به تحولات اخیر خاورمیانه و چالش های بزرگ در کل جهان و منطقه را بسیار مهم است اظهار داشت:  هم اکنون با توجه به اتفاقات جهانی و جریاناتی که با به وجود آمدن گروهک هایی همچون داعش در منطقه به وجود آمده جشنواره های ملی و استراتژیک مانند جشنواره بین المللی فیلم مقاومت می توانند خیلی بیش از گذشته جریان سازی کرده و توجه جهانیان را به مستکبران و دشمنان اسلام جلب نمایند.

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه دست سینمای ایران در تمامی دوران ها علیه تلاش های دشمنان اسلام و ایران خالی بوده است و ما به نوعی همیشه از جریانات و تحولات منطقه ای و جهانی در سینمای کشورمان مغفول بوده ایم. این در حالی است که امروزه همه دنیا و کارشناسان رسانه ها معتقدند که سینما می تواند بسیار قدرتمندتر از جریانات نظامی عمل کند. همین مسأله مهم سوأل چالشی و اساسی را پیش می آورد که عدم تمایل حمایت جریانات سیاسی و فرهنگی کشور ما برای ورود در این زمینه چه چیزی است.

 دبیر جشنواره بین‌ المللی مقاومت با بیان اینکه هم اکنون گروه های تکفیری، فرصت طلب و وحشی همچون داعش تا بیخ گوش ما رسیده اند و ما همچنان منتظر هستیم که ببینیم چه اتفاقی در منطقه رخ می‌دهد خاطرنشان ساخت:  این در حالی است که ما می توانیم با انجام امور فرهنگی دست آن ها را برای جهانیان رو کرده و به نوعی به مقابله با آن ها برخیزیم.جشنواره در این دوره از بیشترین تنوع موضوعی برخوردار است.

وی افزود:‌ البته برخلاف حوزه فیلم‌های کوتاه و انیمیشن و حتی سینِما در بخش تله فیلم با چالش ها و ضعف‌های آشکاری مواجه هستیم. احساس می‌شود از این ظرفیت نتوانسته‌ایم برای تبیین مضامین و مفاهیم مطلوب مان بهره برداری نمائیم. در عین حال بیشترین پویایی را در حوزه سینمای مستند داریم که براساس آمار بیشترین رشد را داشته و بالغ بر ۶۰ درصد رشد را شاهدیم و تقریباً می‌توان گفت جریان سینمای مستند از موضوعات استراتژیک عقب نمانده است. در این بخش مراکزی چون: روایت فتح، سازمان اوج و... کارنامه قابل ملاحظه ای دارند.

خزاعی سپس از پیشنهاد تأسیس باشگاه فیلمسازان سینمای مقاومت خبر داد و اظهار داشت: در صورت تأیید و صلاحدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این باشگاه نیز به زودی تأسیس خواهد  شد و این امر می تواند در آینده خروجی بسیار خوبی برای ما در پی داشته باشد.

خزاعی یادآور شد: جشنواره مقاومت در سال‌های گذشته نخبگان منطقه را شناسایی کرده و به آنها کمک کرده تا فیلم‌های خودشان را بسازند و از این طریق نوعی جریان‌سازی را آغازکرده است.

وی توضیح داد:هدف ما برگزاری صرف یک جشنواره و دور همی نیست، بلکه کارهای بسیار مهمی را در منطقه پیشرو داریم اگر می‌خواهیم در جبهه فرهنگی موفق شویم، نیازمند پرداختن به چهره‌هایی مانند سردار سلیمانی هستیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت یادآور شد: سال گذشته قرار بود مجلس بیست میلیارد تومان به ساخت فیلم‌های دفاع مقدس کمک کند اما هزاران تلفن به کمیسیون مجلس شد که چرا می‌خواهید این رقم را کمک کنید و حالا چه شد؟!آن بودجه در سبد کالای خانوار نیامد.

خزاعی با تاکید بر اینکه جریان انقلاب و مقاومت متعلق به افراد خاصی نیست خاطر نشان کرد: نباید بین هنرمندان خط کشی کنیم، در این رهگذر تنها کسانی نمی‌توانند کار کنند که اندیشه‌هایشان با ریشه‌های انقلاب هم خوانی نداشته باشد؛ به تعبیری کسی را نباید از قطار فرهنگی کشور پیاده کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این دوره از جشنواره ۴ بزرگداشت نیز برگزار می شود که اسامی افراد در آینده توسط روابط عمومی جشنواره اعلام خواهد شد.

خزاعی همچنین اعلام کرد امسال دررویکردی جدید سایتی در نظر گرفته شده است تا مردم ایران و سایر کشورها برای اهدای جایزه جهانی«مقاومت» خودشان چهره مورد نظر را انتخاب و بر اساس نتیجه این نظرسنجی جایزه مورد اشاره همانطور که سال گذشته به «سید حسن نصرالله» هاعطا گردید امسال نیز به فرد منتخب مردم اهدا خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.