یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/۷

فهیم: انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر باید بر اساس منافع مشترک ملی و اصول اولیه انقلاب صورت گیرد

نقد فیلم گینس با حضور محمد تقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما همزمان با گذراندن مراحل انتخاب فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعضای هیأت انتخاب جشنواره با انواع سلایق باید فیلم هایی را انتخاب کنند که بر اساس منافع مشترک ملی ساخته شده باشد و اصول اساسی انقلاب اسلامی را زیر سوأل نبرند.

فهیم در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه ما در طول سالهای گذشته تاکنون، طراز درستی برای ارزیابی آثار سینمایی نداشته ایم و نمی دانیم به عنوان نمونه رویداد مهمی مانند جشنواره فیلم فجر که عنوان انقلاب اسلامی را با خود  همراه دارد با چههدفی شکل گرفته است. یکی از نکاتی است که همواره نزد سینماگران و مدیران سینمای کشور مغفول بوده است.

وی سپس با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم فجر یکی از محصولات انقلاب اسلامی است اظهار داشت: برای پیروزی انقلاب اسلامی افراد زیادی خون دادند، جنگیدند و پای آن ایستادند تا بنایی نو را پایه گذاری کنند لذا تمامی ارکان کشور باید بر اساس اصول اولیه انقلاب برنامه ریزی و پایه گذاری شود و افرادی که در حوزه های مختلف کشور کار می کنند هم باید به این اصول و مبانی اعتقاد و التزام عملی داشته باشند تا مبادا جریان اصیل انقلاب به انحراف کشیده شود.

فهیم خاطرنشان کرد: یکی از فعالیتهای انقلاب در عرصه فرهنگی برگزاری جشنواره فیلم فجر در مسیر حقیقی خویش است اما ما همه ساله در زمان انتخاب و داوری آثار حاضر در این رویداد مهم و سی و چند ساله، شاهد حضور کسانی بوده ایم که به دلایل مختلف مایل به پیاده کردن تفکرات انقلابی نبوده و یا با استحاله قصد عبور از آن را دارند؛ شاید هم حضور همین افراد است که باعث می شوند فیلم هایی مانند «شیار ۱۴۳» ابتدا به جشنواره راه پیدا نکند و در عوض فیلم هایی در معرض نمایش قرار بگیرند که حامی فتنه هستند.

وی ادامه داد: حزب گرایی و جناح گرایی این روزها به جان فرهنگ و سینمای کشور افتاده و اینجاست که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فرهنگ در تمامی دولت ها مظلوم مانده است» پررنگ تر از قبل عینیت می یابد؛ ما نباید مسائل جناحی و سیاسی را به حوزه فرهنگ و هنر وارد کنیم و باید فراتر از این موضوعات به کشور و آینده کشور توجه داشته باشیم.

فهیم سپس با بیان اینکه مهمترین وسیله برای دستیابی به اهداف انقلابی سینماست گفت: جشنواره فیلم فجر پدیده مهم سینمای جمهوری اسلامی ایران است و نباید بگذاریم که برخی اشخاص و گروه ها به آن آسیب وارد سازند؛ متأسفانه طی سال های اخیر جریان شبه روشنفکری به شدت به سینما و جشنواره فجر آسیب زده و سینمای ما را به شدت محدود کرده است. این در حالی است که ما در سینمای کشور از ساخت فیلم های مردمی دور شده ایم.

وی در خاتمه اظهار داشت: من امیدوارم امسال در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بتوانیم شاهد حضور فیلم های ارزشمندی باشیم که در راستای تقویت اهداف نظام و انقلاب ساخته شده باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.