چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

یک مستندساز: همه از پرداختن به مساله «بحران جنسی»در کشور فرار می‌کنند

زیست جنسی

نسیم: کارگردان مستند "یک پیشنهاد ساده" گفت: سیاست‌زدگی و جنجال‌آفرینی، دو عامل دیده شدن آثار مستند در رسانه‌ها است و چون مستندم اینگونه نبود و نفع گفتمانی نداشت، به مسئولان حق می‌دهم که اجازه پخش آن را از رسانه ملی ندهند.

یاسر عرب، کارگردان مستند "یک پیشنهاد ساده" در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، راجع به این مستند و توزیع آن در سایت سینمامارکت گفت: الان این مستند بر روی قسمت فروش سایت سینما مارکت قرار دارد و علت اینکه این مستند را برای فروش در این سایت قرار داریم؛ این است که علی رغم تولید این مستند با استانداردهای تلویزیونی ولی توفیق پخش از رسانه ملی را پیدا نکرد و با پخش آن از شبکه های مختلف تلویزیون مخالفت شد.

وی با بیان اینکه قسمت اول این مستند بحث آموزشی و مربوط به کودکان و نوجوانان است، به همین دلیل این قسمت را به صورت رایگان در سایت آپارات قرار دادیم، ادامه داد: البته در فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای این آموزش ها همراه با زیست جنسی مغزی نیست، ولی من سعی کردم به این مهم بپردازم و دغدغه ام را از عام آموزشی کلید بزنم و چون بحث آموزش بسیار مهم است، اگر فردی مایل نبود پولی برای خرید «یک پیشنهاد ساده» بپردازد، می تواند بخش اول این مستند را به صورت رایگان دریافت کند.

 

مستند، به ویژه مستندهایی مانند "یک پیشنهاد ساده" در کشور مهجور مانده است

کارگردان مستند «یک پیشنهاد ساده» اظهار داشت: هر ۳ قسمت مستند را در سینمامارکت برای فروش قرار داده ایم، با این حال بعید می دانم این مستند بعد از فروش اینترنتی به صورت گسترده در فروشگاه های مجاز به فروش برسد. متاسفانه مستند در ایران یک اثر مهجور است و تعداد کمی از مستندها به صورت دی وی دی آن هم در تعداد محدود در می آیند و در فروشگاه ها به فروش می رسند.

عرب با بیان اینکه اگر قرار باشد «یک پیشنهاد ساده» دیده شود، در فضای مجازی و اکران های دانشجویی دیده خواهد شد، افزود: البته اکران های دانشگاهی شروع شده و تا الان نیز در ۱۰ دانشگاه و دانشکده علوم اجتماعی به نمایش در آمده است ولی امیدوارم این مستند از آنجایی که به یک معضل فرهنگی می پردازد، در دانشگاه ها بیشتر دیده شود.

وی درباره عدم پخش «یک پیشنهاد ساده» از رسانه ملی تصریح کرد: از اول نیز قراردادی با هیچ کدام از شبکه های تلویزیونی نبسته بودیم، ولی بحث مفصلی ای در این زمینه وجود دارد؛ چرا که گاها می بینیم حرف های بسیار تندتری از این مستند از سوی رسانه ملی پخش می شود، ولی آثاری که مربوط به زیست جنسی افراد است در رسانه ملی مهجور می ماند.

 

سیاست‌زدگی و جنجال‌آفرینی، دو عامل دیده شدن آثار مستند در رسانه‌ها است

کارگردان مستند «یک پیشنهاد ساده» گفت: تحلیل کوتاهی را در این زمینه می گویم که البته تنها مربوط به تلویزیون هم نیست بلکه در استقبال عمومی جامعه از یک مستند هم تاثیر دارد. در حقیقت در فضای رسانه ای کشور منظورم درباره مستندها است، وقتی قرار است به یک آسیب اجتماعی پرداخته شود، به دو طریق که هر دو راه هم اشتباه است، به آن اثر ضریب می دهند و امکان پخش آن را در رسانه ملی، فضای مجازی و رسانه های غیررسمی فراهم می کنند.

عرب در همین زمینه افزود: جنجال آفرینی و سیاست‌زدگی دو راهی است که برای ضریب دادن به مستندها استفاده می شود. به طور مثال چند سال پیش مستندی به نام «فقر و فحشا» ساخته شد که در آن پدیده اجتماعی مانند فحشا را به موضوع بسیار خرد مانند فقر تبدیل کرد؛ در حالی که قطعا فحشای سال ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ با فحشایی که در سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۸۰ در کشور وجود داشت، از لحاظ ماهیتی تفاوت دارد، ولی در این مستند، مسئله فحشا به مسئله ای مانند فقر تقلیل می یابد. در حقیقت «فقر و فحشا» به نوعی به جمله صادق هدایت در این زمینه می پردازد و با تقلیل فحشا به فقر به نوعی توپ را در زمین دولت وقت انداخته بود و به همین دلیل کار جنجال سیاسی به همراه داشت که باعث شد افراد به آن ضریب بدهند.

وی اظهار داشت: در اینگونه آثار گویی باید انسان ها را تشنه کرد تا مخاطب برود و ببیند که فحشا چیست و افراد را برای امر جنسی تهییج کرد. به عبارت دیگر فیلمساز به جای اینکه اثری بسازد که عاقلانه و با آرامش راجع به این آتش زیر خاکستر حرف بزند، نه تنها اینگونه نیست؛ بلکه با اسم اثر  و شطرنجی نشان دادن خانم‌هایی که مانتوهای تنگ تنشان است، جنجال درباره اثرش را زیاد می کند تا مردم بیایند و ببینند که فحشا چیست.

کارگردان مستند «یک پیشنهاد ساده» با بیان اینکه سیاست‌زدگی و جنجال باعث شده که رسانه ملی درباره چنین مستندهایی سخت‌گیری کند، افزود: در مستند «یک پیشنهاد ساده» از حدود ۵۰ کارشناس تراز اول کشوری مصاحبه گرفتم که بعضی از این مصاحبه ها حدود ۲ روز زمان برد، ولی تنها صحبت های حدود ۱۷ کارشناس را آن هم تنها قسمت های از آن را در مستند به نمایش در آوردم.

عرب گفت: سیاست زدگی و جنجال آفرینی دو عاملی است که به دیده شدن کار کمک می کند و اگر کاری بسازید که در آن سیاست زدگی نباشد و جنجال آفرینی هم وجود نداشته باشد، احساس می شود که نفع گفتمانی برای کسی ندارد که بخواهد چنین آثاری را نشان دهد. به عبارت دیگر اگر اثری نفع و یا ضرر گفتمانی برای جناجی نداشته باشد، دلیل ندارد که رسانه‌های رسمی بخواهند آن را مطرح کنند و از سوی دیگر چون کاری جنجال‌خواهی و جنجال پروری پ ندارد در رسانه‌های غیر رسمی هم دیده نمی شود.

 

"یک پیشنهاد ساده" چون نفع گفتمانی نداشت به جشنواره عمار راه پیدا نکرد

وی با اشاره به عدم پخش «یک پیشنهاد ساده» از رسانه ملی تصریح کرد: به نظرم چون در این کار نه مسئله گفتمانی را در نظر گرفتم و نه مسئله جنجالی بودن اثر مدنظر بودم، به مسئولان این حق را می دهم که سمت پخش این کار نروند.

کارگردان مستند «یک پیشنهاد ساده»  درباره تبلیغات پیرامون این کار یادآور شد: قطعا این مسئله مربوط به تهیه کننده است، ولی درباره عدم تبلیغ پیرامون این کار ۳ اتفاق پشت سر هم رخ داد، اولین اتفاق این بود که ما نتوانستیم تیزری از این کار را ارائه دهیم؛ یعنی از ما نخواستند و اجازه ندادند که تیزری از این کار را در رسانه ملی پخش کنیم، مسئله دوم اینکه بعد از ۲ ماه به ما گفتند که امکان پخش کار از رسانه ملی وجود ندارد و مسئله سوم هم این است که وقتی قسمت اول کار در سایت آپارات بارگذاری شد، به تعدادی از خبرنگاران اعلام کردیم که این مهم را رسانه ای کنند، ولی آنها گفتند که مطالب این مستند مربوط به رده سنی بیش از ۱۸ سال است و اجازه انتشار این خبر را ندارند.

 

ساخت آثار مستند با موضوع زیست جنسی را ادامه می‌دهم

عرب در همین زمینه افزود: حتی در ششمین دور جشنواره عمار هم این کار پذیرفته نشد، در حالی که می شد این کار را در اکران های مردمی قرار دارد و یا حتی در بخش مسابقه راه داد، در حالی که کارهای زیادی در این جشنواره داشته ام، ولی چون این کار نفع گفتمانی نداشت، اجازه حضور «یک پیشنهاد ساده» در عمار به آن داده نشد.

وی با بیان اینکه کار از سوی رسانه ها بایکوت شده است، خاطر نشان کرد: می خواستم بعد از ساخت ۳ قسمت از این مستند پرونده زیست جنسی را ببندم؛ اما به دلیل اتفاقات سختی که بعد از تولید این اثر برایم  افتاد به این نتیجه رسیدم که اتفاقاً این همان حوزه‌ای است که با همه سختی هایش باید آن را حد توان ادامه دهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.