سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶

اولویت «فیلم فجر»؛ اجرا یا محتوا؟/۶

ابوالفضل جلیلی: برای تقویت محتوا باید ساختار تغییر کند/ سکانداران فرهنگی سرجای خود نیستند!

ابوالفضل جلیلی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم سماء

سینماپرس: ابوالفضل جلیلی فیلمساز شناخته شده کشورمان معتقد است برای پررنگ شدن محتوای جشنواره فیلم فجر، ساختار آن باید تغییر کند بگونه ای ما باید این جشنواره را به صورت آکادمی برگزار کنیم تا مجموعه ای از فرهیختگان منتخب مردم در عرصه فرهنگ و هنر بتوانند بهترین آثار سال سینمایی را انتخاب کنند.

این کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه برخی مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور با تکیه بر ساختارگرایی، محتوا و مضمون گرایی را فراموش کرده و غافل از این هستند که در چه مقطع تاریخی حساسی زندگی می کنند.

جلیلی با اشاره به سال های ابتدایی برگزاری جشنواره فیلم فجر یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب برخی از فیلمسازان با اندیشه های انقلابی مبادرت به ساخت فیلم هایی کردند که بر اساس ایدئولوژی های انقلاب اسلامی شکل گرفته بود؛ از همین رو جشنواره فیلم فجر در سال های آغازین برگزاری اش توجه ویژه ای به محتوا داشت اما بعد از دوره کوتاهی از این مسأله روی برگردانده و به سمت الگوبرداری از جشنواره های جهانی رفتند.

این فیلمساز ادامه داد: سینمای ما در حال حاضر بیش از هر چیز به فیلمسازان متفکر و اندیشمند نیاز دارد اما متأسفانه به دلیل سیاست گذاری های ناصحیح و نپخته ای که در مسأله فرهنگ و هنر کشور ما صورت می گیرد طی سال های اخیر بسیاری از فیلمسازان جوان نگاهی به  مسائل و ضروریات سینمای ایران نداشته و تنها در پی دیده شدن در جشنواره های جهانی هستند. به همین علت محتوای ملی و بومی در تولید آثار سینمایی ما کمرنگ شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «رقص خاک» خاطرنشان کرد: اغلب سکانداران فرهنگی سرجای خود نیستند و به همین علت است که ما در بسیاری از حوزه های فرهنگی و هنری در کشورمان دچار آسیب های جدی شده ایم که جشنواره فیلم فجر هم یکی از همان موارد است.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: باید خیلی هوشمندانه اوضاع فرهنگی را رصد کرد. باید دغدغه ها حول محور موضوعات و سوژه ها و محتوای فیلمها باشد نه مواردی چون فرش قرمز و امثال اینها که در همه رویدادهای وارداتی از جنس هنری امری کاملا بدیهی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.