سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲

برج میلاد؛ میزبان مستندی از جنایات داعش

کارگردان"A157": بزودی فیلمی سینمایی بر اساس این مستند خواهم ساخت/ روایت تلخ تجاوز به یک دختر خردسال

مستندA۱۵۷

سینماپرس: بهروز نورانی پور که با مستند تحسین شده "A157" عصر امروز در بخش سینماحقیقت سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر د برج میلاد حضور دارد از ساخت یک فیلم سینمایی بر اساس این مستند خبر داد.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس بیان داشت: متاسفانه بشریت ، امروز در جهان به واسطه وحشی گری برخی افراد در حال از بین رفتن است و این فیلم مستند هم بخشی از حقایق موجود در جهان در این رابطه را بازگو می کند.

این کارگردان ادامه داد: من خوشحالم که این فیلم مستند به تولید رسید؛ من اصلا قرار نبود این فیلم را بسازم و در حالی که درگیر پیش تولید اولین فیلم سینمایی ام بودم به طور ناگهانی با یک عکاس جنگی به نام «زبیر عبدالله» در کردستان عراق آشنا شد که از آغاز جنگ کوبانی به عنوان یک عکاس جنگی فعالیت می کرد و قرار بود ما را برای یافتن لوکیشن های فیلم مان یاری کند.

نورانی پور افزود: من از این عکاس برای یکی از شخصیت های اصلی فیلم داستانی ام کمک خواستم که او در همین رابطه عکس هایی را به من نشان داد که در میان آن دختر ۱۰ ساله ای وجود داشت که در جنگ تمامی اقوام خود را از دست داده بود و در فاجعه ای دردآور باردار شده بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که داستان زندگی پر از درد و رنج این دخترک معصوم و بخت برگشته را شنیدم از زبیر خواهش کردم مرا از نزدیک با این دختر آشنا کند و او هم مرا به اردوگاهی در مرز ترکیه و سوریه برد و من وضع فجیع وی، خواهرش و یکی از همسایگان شان را دیدم و بعد از آشنایی با آن ها تصمیم گرفتم که تولید فیلم سینمایی ام را به تعویق انداخته و یک مستند در مورد زندگی آن ها بسازم.

این کارگردان جوان سینما با تاکید بر اینکه ساخت این مستند نیاز به تلاش های جدی داشت گفت: فیلمبرداری ما در شرایط بحرانی جنگ حدود ۹ ماه به طول انجامید و دلیل اصلی طولانی شدن زمان فیلمبرداری این بود که من مایل بودم تا زمان زایمان دخترها با آن ها همراه باشم که روایت کاملی از اثرات و تبعات منفی جنگ در فیلمم را بیان کنم. متاسفانه در زمان زایمان یکی از دخترها فوت شد و این اندوه ما را چندبرابر کرد و من این بخش ها را نیز در فیلمم گنجاندم.

نورانی پور سپس در پاسخ به این سوال که آیا برای پخش این فیلم که می تواند مخاطبان انبوهی از سراسر دنیا داشته باشد اقدامی صورت گرفته است اظهار داشت: ما برای پخش جهانی این اثر مستند گام های بلندی برداشته ایم و قرار است ضمن اینکه این فیلم را در کشورهای متعدد جهان اکران کنیم آن را به فستیوال های معتبر فیلم بفرستیم تا بتواند بخش هایی از درد و اندوه و رنج کودکان معصومی که قربانی قدرت طلبی و جاه طلبی نیروهای افراطی هستند را به همگان نشان دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه به زودی فیلمی سینمایی بر اساس این مستند می سازم گفت: در حال حاضر پیش تولید این فیلم در حال انچام است و هدف من از تولید این اثر همان چیزی است که در"A157"دنبال شده است اما قطعا به دلیل داستانی بودن وجوه دراماتیک در فیلمنامه اثر سینمایی را بیشتر کرده ایم و امیدوارم که بتوانیم به زودی این فیلم را که اثری جهانی محسوب می شود کلید بزنیم.

این مستندساز خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم آثاری نظیر "A157"اگر چه در ظاهر فیلم هایی تلخ به نظر می رسند اما می توانند مخاطبان زیادی از همه سنین، اقشار و فرهنگ ها را به سوی خود جذب کنند چرا که آنچه دستمایه تولید چنین آثاری است فروپاشی انسان و انسانیت در عصر حاضر است که مساله ای جهانشمول بوده و کسی نمی تواند خود را از آن مبرا و مجزا بداند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: این اثر مستند مخاطب خود را به نقطه ای از جهان می برد که پیش از این هیچ گونه شناخت و آگاهی نسبت به آن نداشته و قطعا لمس زندگی مردمی که همه چیز خود را به واسطه جنگ و اشغالگری نیروهای ضد مردمی از دست داده اند می تواند برایشان قابل ملاحظه باشد.

گفتنی است؛ مستند "A157" به کارگردانی بهروز نورانی پور روایتی تکان دهنده از اتفاقات زندگی سه دختر کرد سوری است که توسط یک داعشی مورد تجاوز قرار گرفته اند.

عوامل تولید فیلم مستند بلند"A157"عبارتند از: بهروز نورانی‌پور پژوهشگر، نویسنده، کارگردان، صداگذار، تدوینگر و تهیه‌کننده، مهدی آزادی تصویربردار، بهنام شيخ‌احمدی صدابردار، کامران جاهدی تدوینگر، حسن ناهید آهنگساز، روکن شاهين گوینده، امير کيان‌زاده مدیر تولید، مهدی اميرخانيان عکاس، محمدرضا فرهنگ دستیار کارگردان.

بهروز نورانی‌پور متولد سال ۱۳۶۰ در سنندج و دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. در پرونده‌ی فیلمسازی او، ساخت بیش از ۲۵ فیلم مستند به چشم می خورد.

«A
۱۵۷» در نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه بین الملل و دیپلم افتاخر بخش مستند بلند جایزه شهید آوینی شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.