شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷

وقتی که نماینده دولت قبل پیگیر حقوق اهالی سینماست

هفت، ابطحی، میزگرد و چند ابهام در نحوه برخورد سازمان سینمایی با افکار عمومی

سید مصطفی ابطحی در مراسم رونمایی از سامانه درخواستی«سند»

سینماپرس: عدم حضور سید مصطفی ابطحی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در میزگرد جمعه شب برنامه "هفت" پیرامون موضوع مهم و مرتبط با وی"VOD" از چند منظر قابل ارزیابی است که ابطحی می بایست به افکار عمومی پاسخ لازم را ارائه دهد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، جمعه شب گذشته در حالی" هفت" افخمی برنامه خود را آغاز کرد که بر اساس اعلام قبلی روابط عمومی این برنامه قرار بود موضوع VODبا حضور مسئولان فعلی و قبلی سازمان سینمایی مورد بحث قرار گیرد که متاسفانه به دلیل عدم حضور سید مصطفی ابطحی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری، این مناظره تلویزیونی و البته زنده، تنها با حضور محمد رضا عباسیان مدیر عامل این موسسه در دولت قبل و حامد معینی مدیر حقوق بین الملل و مالکیت فکری سازمان صدا و سیما برگزار شد.
میزگرد برنامه هفت حاوی چند نکته مهم بود که سینماپرس بطور اجمالی و جهت روشنگری مضاعف علاقمندان به حوزه سینما به آنها اشاره می کند:

۱. شبکه VOD سالهاست مورد بحث محافل سینمایی و تلویزیونی دنیاست. لذا طرح و ایده ناب و بکری از سوی سازمان سینمایی دولت یازدهم به حساب نمی آید و بر اساس سخنان عباسیان در دولت دهم حتی در خصوص انجام مطالعات لازم پیرامون این طرح با موسسات مربوطه قرارداد هم منعقد شده بود.
۲. مراسم رونمایی از این طرح با عنوان جدیدی بنام " سند" در هتل لاله و با حضور مشاور فرهنگی رئیس جمهور و وزرای ارشاد و ارتباطات، با توجه به اشکالات بسیار اساسی حقوقی و ادعاهای نماینده سازمان صدا و سیما مبنی بر پیگیری حقوق سازمان متبوع خود از طریق دیوان عدالت اداری، تنها به شویی شباهت داشت که دربرگیرنده اتفاق اجرایی چشمگیری نبود.
۳. اظهارات ابطحی به عنوان متولی اصلی اجرای این طرح ( استفاده مردم از محصولات تصویری و صوتی به ویژه فیلم های سینمایی از طریق دانلود با هزینه بسیار پایین و بدون استفاده از اینترنت به صورت ویدئویی) مبنی بر آماده سازی حدود ۱۰۰ فیلم تا پایان سال برای ورود به این طرح که البته مکانیزم اجرایی آن همچنان مبهم است، با توجه به وجود سایت هایی با هزاران فیلم و محصول فرهنگی، بیشتر یک مزاح تلقی می شود که با نگاه بدبینانه میتوان از آن برداشت عوامفریبی نیز داشت.
۴. با وجود ادعاهای به ظاهر حق سازمان صدا و سیما مبنی بر اجرای این برنامه، ذیل وظایف مصوب رسانه ملی و تاکید بر پرهیز وزارت ارشاد از ورود به این حوزه، حفظ و صیانت ازحقوق مولفان محصولات فرهنگی و به طور خاص تهیه کنندگان سینما و آثار ویدئویی از جمله مواردی است که نمیتوان به امید سازمان عظیم صدا و سیما نشست؛ لذا اظهارات عباسیان در دفاع از حقوق اهالی سینما با وجود همه انتقادات به روند اجرایی این طرح توسط ایوبی و مدیرانش بسیار قابل تحسین است.
۵. دلیل عدم حضور ابطحی در مناظره یک برنامه تلویزیونی شناخته شده، آنهم با توجه به اعلام قبلی از چند حالت خارج نیست که امید است جناب ابطحی در صدد رفع آن برآیند:
الف: ابطحی به دلیل سابقه مدیریتی در حوزه های غیرسینمایی از جمله ریاست دانشگاه آزاد مناطق مختلف و ...شناخت دقیق و کارشناسی از مباحث اجرایی و حقوقی در بخش سینما نداشته و به همین جهت ترجیح می دهد در برنامه های زنده روبروی منتقدان کاربلد قرار نگیرد.
ب: اساسا رونمایی از طرح مذکور آنهم قبل از یک رویداد مهم سیاسی اجتماعی مانند انتخابات با حضور مسئولان ارشد فرهنگی کشور، تنها برای مدبران دولت تدبیر و امید کارکرد تبلیغاتی به نفع یک جناح سیاسی داشته و مانند بسیاری از طرحها، شاید VOD هم بعد از مدتی فراموش می شود.
ج: مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری مانند قریب به اتفاق همکاران خود در سازمان سینمایی دولت یازدهم علاقه چندانی به پاسخگویی به افکار عمومی نداشته و صلاح خویش را در سکوت های اقتدارگرایانه میداند. حال اینکه واژه "مسئول" با مفهومی چون پاسخگویی عجین بوده و در نظام جمهوری اسلامی ایران همواره بر آن تاکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.