یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶

در همایش اکران فیلم خارجی «فرصت‌ها و تهدیدها» عنوان شد؛

جمله ای که علت ضعف مدیریت سینمای ایران را مشخص می کند/ ایوبی: با ترس و لرز جشنواره برگزار می کنیم!

حجت اله ایوبی

سینماپرس: رییس سازمان سینمایی با بیان جمله ای در مقدمات سخنانش در همایش اکران فیلم خارجی «فرصت‌ها و تهدیدها» و شاید ناخودآگاه ریشه مشکلات و ضعفهای مدیریت فعلی سینمای ایران را مشخص کرد. مدیریتی که به خاطر محافظه کاری و نا آشنایی با سینما و به خاطر هراس از دیگران حتی یک جشنواره معمولی را با ترس و لرز برگزار می کند؛ چه رسد به حل مشکلات معیشتی سینماگران و یا نشستن در جلسه ای با حضور رییس جمهور در شورای عالی سینما و ...!

به گزارش سینماپرس، همایش اکران فیلم خارجی «فرصت‌ها و تهدیدها» برای سینمای ایران صبح امروز در دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر در حالی برگزار شد  که رییس سازمان سینمایی با بیان جمله ای در مقدمات سخنانش و شاید ناخودآگاه ریشه مشکلات و ضعفهای مدیریت فعلی سینمای ایران را مشخص کرد. مدیریتی که به خاطر محافظه کاری و نا آشنایی با سینما و به خاطر هراس از دیگران حتی یک جشنواره معمولی را با ترس و لرز برگزار می کند؛ چه رسد به حل مشکلات معیشتی سینماگران و یا نشستن در جلسه ای با حضور رییس جمهور در شورای عالی سینما و ...! تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل ...

در ادامه گزارش این همایش از منظر مخاطبان محترم گذرانده می شود.

شهاب اسفندیاری دبیر علمی همایش اکران فیلم خارجی «فرصت‌ها و تهدیدها» برای سینمای ایران  در سخنانی گفت: همایش واقعی نیست. زیرا برگزاری همایش در کشور ما به برنامه‌ای تبدیل شده که هزینه‌های زیادی را برای آن صرف می‌کنند تا افرادی فقط به دور هم جمع شوند.

وی افزود: در این برنامه ما دور هم جمع شدیم تا به همراه جمعی از دانشجویان پیرامون اکران خارجی در سینمای ایران صحبت کنیم.

دبیر علمی این همایش ادامه داد: بر خلاف تصور برخی‌ها که اکران خارجی را عامل آسیب دیدن و نابودی سینما می‌دانند، باید عرض کنم که این موضوع صحت ندارد و برای آن یک مثال می‌آورم، کشور کره جنوبی تا سال ۱۹۹۴ میلادی، سینمای‌ آنچنانی نداشت و تازه در آن سال بود که اجازه اکران فیلم‌های خارجی در سینمای آن صادر شد و بعد از آن بود که سینمای کره چنان رشدی کرد که امروز در میان ۱۰ فیلم پرفروش سینمای این کشور فقط یک فیلم آمریکایی وجود دارد و ۹ فیلم دیگر محصول همان کشور هستند.

دبیر علمی این همایش خاطر نشان کرد: در بررسی‌هایی که انجام دادیم در هیچ کشوری دولت مسبب مشکلات سینما نیست، اما باید این ذهنیت را کنار بگذاریم زیرا اگر دولت‌ها خود را از سینمای هر کشوری کنار بکشند آن سینما نابود می‌شود.

وی اضافه کرد: پس جا دارد تا ما از یک سری هراس‌های خود غلبه کنیم و اکران خارجی نیز یکی از همین هراس‌ها می‌باشد. البته در موضوع اکران خارجی با دو مسئله روبه‌رو هستیم؛‌ نخست محلی برای اکران زیرا برای نمایش فیلم‌های داخلی ما هم اکنون با کمبود سالن سینما روبه‌رو هستیم. مسئله دوم نیز تبعات فرهنگی آن است که باید برای آن کارهای مطالعاتی و تحقیقات انجام شود.

اسفندیاری یادآور شد: این نکته را هیچگاه از یاد نبریم که پرفروش‌ترین سینمای کشور ۴۰ درصد آن در طول سال خالی است. بر این اساس، باید به فرهنگ سینما رفتن و حضور جمعی مردم در سالن‌ها برای دیدن فیلم‌ها توجه کنیم زیرا این موضوع بسیار مهم و مؤثری در ارتقاء فرهنگ، خصوصاً فرهنگ فیلم دیدن در بین مردم کشور است.

اسفندیاری تصریح کرد: نکته دیگر در موضوع اکران فیلم‌های خارجی در کشور استفاده از درآمدهای ناشی از اکران این فیلم‌ها می‌باشد. زیرا دولت می‌تواند با استفاده از مالیات و پول‌هایی که از اکران این فیلم‌های خارجی به دست می‌آید کار تجهیز و گسترش سینمای کشور را بهتر و راحت‌تر انجام بدهد.

وی در پایان گفت:‌ در هیچ نقطه جهان به تنهایی تولیدات سینمایی نمی‌تواند تأمین‌کننده نیاز مالی زیرساخت‌های سینمای آن کشور باشد و از این رو است که موضوع اکران فیلم‌های خارجی بیش از پیش اهمیت و جایگاه خود را نشان می‌دهد.

حجت‌الله ایوبی‌ که روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه در همایش «اکران فیلم خارجی؛‌ فرصت‌ها و تهدیدها برای سینمای ملی» سخن می‌گفت،‌ اضافه کرد: همیشه جشنواره‌های سینمایی را با ترس و لرز برگزار کرده‌ایم چون عده‌ای منتظرند لابه لای جشنواره‌ها چیزی پیدا کنند و سینما را بزنند. در حالی که جشنواره فیلم فجر فرزند انقلاب است اما ما همیشه با تهدید و ترس آن را برگزار می‌کنیم.

او خاطر نشان کرد: بنابراین اول باید تکلیف خود را با سینما روشن کنیم و بدانیم که این هنر فرزند راستین کشور ماست.

اودر ادامه با ابراز تاسف از کمبود سالن‌های سینما در ایران افزود: خارج از کشور خجالت می‌کشم، بگویم چند سالن سینما داریم، ظرفیت اکران ما تا دو سال پیش پنجاه فیلم در سال بود که حالا با اضافه شدن گروه هنر و تجربه تقریبا ۱۰۰ فیلم در سال نمایش داده می‌شود.

ایوبی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نمی‌توان در جهان امروز فیلم‌های خارجی را نادیده گرفت،‌ ادامه داد: هنوز سیاست دقیق برخورد با فیلم خارجی را نداریم و به همین دلیل در سازمان سینمایی کارگروهی تشکیل شده تا این مساله را بررسی کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در طول سال، شش هزار فیلم در کره زمین ساخته می‌شود‌، اضافه کرد: اگر پنج درصد این آثار ارزشمند باشد‌، با اکران نکردن فیلم‌های خارجی ‌، خود را از این آثار محروم کرده‌ایم در حالی که امروزه‌ سینما تولید فرهنگی بشری است و با وجود رسانه‌های دیگری که ظهور کرده‌اند،‌ صنعتی نیست که از بین برود.

ایوبی افزود: سال گذشته نزدیک هفت میلیارد بلیت در تمام جهان خریداری شده است و کشورهای روبه رشد که می‌خواهند نقشی در جامعه بشری داشته باشند روی سینما متمرکز شده‌اند. به طوری که کشوری مانند چین ۲۸ هزار سالن سینما دارد یعنی کشورهایی که می‌خواهند، قدرت نمایی کنند سراغ سینما می‌آیند.

رئیس بنیاد شمس و مولانا افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد پهنای باند اینترنت در دنیا صرف پیام‌های تصویری شده است. یعنی نشان می‌دهد دنیا، دنیای تصویر است.

او در عین حال تاکید کرد: باید برای اکران فیلم‌های خارجی سیاست گذاری درستی داشته باشیم. همچنان که کشوری مانند فرانسه ۵۰ سال است سیاست مقابله با هالیوود به معنای حمایت از سینمای ملی در مقابل هالیوود را‌، به سیاست اصلی خود تبدیل کرده است. یعنی آنها هم برای اکران فیلم‌های هالیوودی محدودیت قائل هستند هرچند نباید فراموش کنیم در بسیاری از کشورها ۷۵ درصد بازار فروش متعلق به فیلم های آمریکایی است و نباید قدرت این آثاررا نادیده بگیریم.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم دخالت هوشمندانه و آگاهانه دولت در زمینه اکران فیلم‌های خارجی یادآور شد: سینمای ما در حال رشد است و اگر امکانات سخت افزاری داشته باشیم ظرفیت تولیدمان بسیار بالاست، البته امیدواریم با راه اندازی سامانه نمایش خانگی بازار سینما و اقتصاد آن را سامان بدهیم.

وی اضافه کرد: حضور ما به عنوان بخش دولتی باید طبیعی باشد نه غیر طبیعی.

ایوبی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش خصوصی از ساخت سالن استقبال می‌کند یادآور شد: درخواست این بخش اکران فیلم خارجی است، بنابراین این موضوع مهم است و اگر درست اجرا نشود سالن سازی هم اتفاق نمی‌افتد.

این مدیر هنری خاطر نشان کرد: دولت نه خیلی سالن‌ ساز خوبی است و نه سالن دار خوبی. اما نوع نگاه و عملکرد بخش خصوصی بسیار متفاوت است. اگر به این نتیجه برسیم که اکران فیلم خارجی به رونق سینما و سالن‌ سازی کمک می‌کند حتما باید زمینه‌های آن را فراهم کنیم، زیرا متاسفانه در سی و اندی سال پیش کارنامه چندان قابل قبولی در ساخت سالن نداشته‌ایم در حالی که ما صاحب فیلم‌های خوبی هستیم. به طوری که سالن‌های سینما تا ۲ بامداد باز هستند، در کشورهای دیگر در چنین ساعتی مکان‌های دیگری باز هستند نه سالن‌های سینما.

ایوبی افزود: اگر به اقتصاد مقاومتی باور داریم ، نمادش سینماست چون فقط از تولیدات ملی‌مان استفاده می‌کنیم و اگر می‌خواهیم با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم یکی از بهترین راه‌هایش سینماست.

رئیس سازمان سینمایی در این همایش که همزمان با برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشکده سینما تئاتر برگزار شده بود افزود: اگر آمار فروش فیلم‌های ایرانی در سال گذشته را مورد توجه قرار دهیم شرایط قدری امیدوار کننده‌تر می‌شود. البته ما عادت نداریم که آمار را باور کنیم اما نوروز امسال هم نشان داد، شیب تند افزایش مخاطب در سینما آغاز شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.