یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

سینماگران؛ دیدنی یا شنیدنی! /۱

مزدآبادی: نقد و نظر در سینما مهم است/ مدیران سینمایی به جای بستن زبان سینماگران و نشنیدن حرف ها و درد دل ها، به فکر مصائب و مشکلاتی که برای سینما به وجود آورده اند باشند!

نشست فیلم ورود زنده ها ممنوع با حضور جواد مزد آبادی کارگردان در خبرگزاری سینمای ایران

سینماپرس: جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون گفت: من از حرف های آقای ایوبی بسیار متعجبم؛ گویا ایشان نمی دانند که نقد و نظر در سینما مهم است و سینما برای پویایی و فعال بودن نیاز به شناخت نقاط قوت و ضعف خود دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود زنده ها ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در واکنش به اظهارات اخیر حجت الله ایوبی مبنی بر اینکه «سینماگران یشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است» افزود: آقای ایوبی به گونه ای در رابطه با تولید فیلم و بیان نظرات سینماگران در آثارشان صحبت می کنند که گویا نمی دانند شرایط تولید فیلم در سینمای کشور بسیار نابرابر و ناعادلانه است و به هیچ وجه شرایط یکسانی برای حضور و فعالیت همه سینماگران مهیا نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه آنچه امروز به شدت شاهد آن هستیم این است که تمامی فیلمسازان دغدغه مند که سالیان دراز برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر این کشور کوشیده اند و ده ها فیلم کوتاه و بلند سینمایی و سریال و فیلم تلویزیونی تولید کرده اند، جایی برای کار ندارند و مدیران کمترین توجهی به آن ها نمی کنند.

مزدآبادی سپس خطاب به رئیس سازمان سینمایی کشور گفت:  با این روند مسموم و شرایط خفقان آور چگونه می توانیم فیلم تولید کنیم!؟ وقتی هیچ یک از مدیران جزء زیر دست شما در نهادهای مختلفی همچون بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و... توجهی به سینماگران ندارند و تنها از دایره محدودی از آدم ها برای تولید آثارشان حمایت می کنند ما چگونه می توانیم فیلم بسازیم و در فیلم هایمان خطاب به شما حرف بزنیم؟

این فیلمساز خاطرنشان کرد: این اظهارات آقای ایوبی یک فرافکنی بیش نیست؛ ایشان قطعاً به این مسأله واقف هستند که مدیریت کلان سینما در دستان خودشان است و وظیفه دارند شرایط ایده آل برای ساخت و تولید آثار سینمایی با کیفیت برای تمامی فیلمسازان این مرز و بوم را فراهم کنند؛ ایشان صد در صد می دانند که یک جریان پویا در هر جامعه و کشوری نیاز به تعامل و اختلاف نظر دارد و اگر این مهم وجود نداشته باشد هر جریانی رنگ باخته و از میان می رود.

کارگردان فیلم سینمایی «طاووس های بی پر» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه بنده به عنوان یک فیلمساز فعال که آثار بسیار زیادی را تولید کرده ام و فیلم هایم در جشنواره های داخلی و خارجی حضور داشته و جوایز متعددی هم دریافت کرده است امروزه جایی برای کار ندارم اظهار داشت: ورود یک سری افراد به عنوان تهیه کننده و سرمایه گذار سینمایی در دوران مدیریت آقای ایوبی ضربات مهلکی را به بدنه سینمای کشور وارد ساخته است به گونه ای که برخی از این افراد آدم هایی عشق سینما هستند که می خواهند در سینما با هنرپیشه ها عکس یادگاری بیندازند و یا در فیلم ها رل های اصلی را بازی کنند و هیچ گونه سواد سینمایی نداشته و فیلمسازانی مانند من مجبور می شوند برای گذران زندگی و امران معاش تن به خواسته های این افراد بدهند.

وی افزود: سوأل من از آقای ایوبی این است که چطور و بر اساس چه منطقی به این افراد جواز تهیه کنندگی می دهند؟؛ آیا این شنیده های ما صحت دارد که برخی از این افراد امکان تهیه کنندگی  را می خرند و مجوز تولید فیلم می گیرند؟

کارگردان سریال تلویزیونی «جزیره ایکس» ادامه داد: مدیران سینمایی بهتر است به جای آنکه به فکر بستن زبان سینماگران و نشنیدن حرف ها و درد دل های آن ها باشند فکری برای این مصائب و مشکلاتی که در سینما به وجود آورده اند باشند و برای تمامی سینماگران کشور اطمینان خاطر به وجود بیاورند که جا برای حضور آن ها هست؛ مدیران سینمایی باید آگاه باشند که پست ها و میزهای مدیریتی برای هیچ شخصی باقی نمی ماند و آنچه در سینمای کشور باقی خواهد ماند فیلمسازان و فیلم هایشان هستند و بهتر است مدیران درهای اتاق هایشان را به روی همه اهالی سینما باز بگذارند و صحبت های شان را بشنوند و به گونه ای عمل نکنند که این احساس به وجود آید که آن ها از دماغ فیل افتاده اند!

مزدآبادی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: جالب آن است که آقای ایوبی این سخنان را در حالی بیان می کنند که سینمای کشور به قهقرا و نابودی رفته و سوء استفاده از این هنر - صنعت به حد اعلایش رسیده است و تمامی تولیدات سینمای کشور در انحصار بخشی افراد که جزو دایره دوستان آقای ایوبی هستند قرار گرفته است و مهمتر از همه اینکه بحران اقتصادی زندگی بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور را در معرض نابودی قرار داده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.