جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

سینماگران؛ دیدنی یا شنیدنی! /۸

توکلی: آقای ایوبی همانند ابوالهول در حال طرح چیستان هستند!/ به ایشان توصیه می کنم حرف دلسوزان و دغدغه مندان هنر هفتم را به درستی بشنود

هوشنگ توکلی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: طرح چیستان در همه اقوام و ملیت ها و فرهنگ ها رواج دارد و آقای ایوبی به دلیل علاقه مندی شان به ادبیات در حال طرح چیستان هستند و گویا می خواهند با این کار جلوی مشکلات عدیده ای که امروزه گریبانگیر سینماگران کشور شده است را بگیرند.

این هنرمند پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت و بیان مطالبی عجیب مبنی بر اینکه «سینماگران بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است» اظهار داشت: در ادبیات یونانیان باستان آمده است: چون غیب گویان خبر داده بودند که ایدیپوس عاقبت شوهر مادرش خواهد شد و پدرش را خواهد کشت او را از تب طرد کرده روی کوهی گذاشتند و چوپانی او را به شاه کورینت سپرد. چون از گفته پیشگویان آگاه شد پیوسته از ملاقات پدر و مادر گریزان بود. تا اینکه روزی در تنگه فوسیس با پدر دچار آمد و ندانسته اورا کشت. پس از آن به دروازه شهر تب رسید و آنجا با ابوالهول روبرو شد. ابوالهول از کسانی که عزم ورود به شهر داشتند معمایی می‌پرسید و هرکس را که از جواب عاجز می‌ماند می‌بلعید.

وی ادامه داد: ابوالهول که فکر می کرد همه از پاسخ دادن به معماهای وی عاجز هستند اعلام کرده بود که هر کس بتواند پاسخ معمای من را به درستی بدهد من قول می دهم که از این شهر بروم دیگر کاری به کار شما نداشته باشم و می گذارم که شما با خیال راحت در این شهر زندگی کنید. «ادیپ» پادشاه اساطیری یونان بلافاصله پس از شنیدن این چیستان ها پاسخ آن ها را به درستی داد و ابوالهول هم طبق قرار قبلی خود برای همیشه از شهر رفت و شر خود را از سر مردم آنجا کم کرد.

توکلی سپس با تأکید بر اینکه قصه امروز سازمان سینمایی و شخص آقای ایوبی هم دست کمی از داستان «ابولهول» ندارد اظهار داشت: ایشان هم گویا با طرح چیستان ها و معماهای عجیب در صدد بستن گلوی سینماگران و سد کردن ساختار و تشکیلات کلان سینمای کشور هستند و ناگزیر هستند برای بقا و دوام حیات خود دست به طرح مسائلی بزنند که مدتی فکر سینماگران را به خود مشغول سازد؛ اما نکته قابل تأملی که در این باره وجود دارد این است که زمانی که سینماگران پاسخ اظهارات ایشان را که شبیه به معما دارد می دهند ایشان باز هم مصرانه بر مسند خود تکیه زده و با طرح معماهای دیگر می خواهند راه قبلی خود را ادامه دهند.

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» تصریح کرد: آقای ایوبی باید بدانید و آگاه باشید که با طرح این نظرات نمی توانید در مقابل بیان مشکلات اهالی سینما بازدارندگی ایجاد کنید؛ امروزه سینمای کشور دچار مشکلات عدیده ای است و سینماگران متأسفانه روز به روز ضعیف تر شده و شما به داد آن ها نمی رسید پس بهتر است به جای طرح این نظریات و معماها که نمی تواند هیچ دردی را از سینمای کشور درمان کند به فکر این باشید تا مشکلات سینماگران را حل کرده و برای زندگی فلاکت زده آن تدبیر جدی اتخاذ کنید.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: امروزه مشکلات صنفی گریبان بخش اعظمی از اعضای صنوف سینمایی را گرفته و کسی نیست که برای این مشکلات تدبیری کند؛ معتقدم به جای اینکه شما زمان زیادی را برای طرح این چیستان ها صرف می نمایید بهتر است که فکری به حال سینماگرانی بکنید که مشکلات معیشتی، بیکاری، بی مسکنی و... دارد آن ها را از پای در می آورد.

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرس» در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: من بسیار افسوس می خوردم زمانی که می بینم برخی افراد در شخصیت حقیقی شان هیچ گونه اشکالی ندارند اما زمانی که در جایگاه شخصیتی حقوقی قرار می گیرند فقط به دنبال فرار از حل مشکلات هستند و می خواهند با طرح مسائل و بیان حرف ها و طرح هایی که هیچ عایدی برای جامعه در پی ندارد خود را مبری از هر گونه خطایی نشان دهند. از همین رو به آقای ایوبی توصیه می کنم که بهتر است حرف دلسوزان و دغدغه مندان هنر هفتم را به درستی بشنود و بر این اندیشه استوار نباشند که سینما تنها محلی برای دیدن است و نه شنیدن!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.