جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱

تحلیلی بر یک کتاب سینمایی؛

رسوخ به درون روح انسانها/ روبان سفید چه می گوید؟

کتاب روبان سفید

سینماپرس: کتاب «روبان سفید» از مجموعه «یک فیلم /چند نگاه» از نشر بصیرت شامل مقالاتی حاصل قلم برخی از منتقدین نامدار و متخصصین سینمای «هانکه» است که هر یک کوشیده اند تا از منظری خاص به «روبان سفید» بنگرند.

میشائیل هانکه کارگردان و فیلمنامه نویس آلمانی زبان بی گمان یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان عرصه ی سینما و تلویزیون است. مشغولیت هانکه به سینما محدود نمی شود. او علاوه بر اینکه تجربه ی کار در تلویزیون و تاتر را نیز دارد، شیفته ی اندیشه های بلزپاسکال، فلسفه ی اگزیستانسیالیسم و ادبیات مدرن نیز هست. او فیلمسازی است که کاملا بر رسانه های بصری اشراف کامل دارد و کاملا از نقشی که رسانه ها می توانند روی مخاطب داشته باشند آگاه است و از آنها در فیلم‌هایش استفاده می کند.

کتاب «روبان سفید» از مجموعه «یک فیلم /چند نگاه» از نشر بصیرت شامل مقالاتی حاصل قلم برخی از منتقدین نامدار و متخصصین سینمای «هانکه» است که هر یک کوشیده اند تا از منظری خاص به «روبان سفید» بنگرند. از مرورهای انتقادی کوتاه در فیلم گرفته تا مقالاتی تحلیلی که به صورت تطبیقی و بینامتنی به سینما و جایگاه این اثر پرتو افکنده اند و همین طور از رویکردی فرمی تا نقد محتوایی به مؤلفه های برجسته و شاخص اثر. هرچند که اشاره به همه مؤلفه ها و عناصر شاخص سینمای «هانکه» آن هم فقط در یک فیلم و در قالب یک کتاب امری غیرممکن است، بااین حال سعی مؤلفین فراهم آوردن مجموعه ای از نقدها و مصاحبه ها بوده که مخاطب را همچون یک نقشه راه به دهکده ای راهنمایی کند که اتفاق های هولناکی در آن رخ داده است.

هانکه فیلمسازی است که به درون روح افراد رسوخ می کند و آنها را به صورت عریان شده به مخاطبین خود نشان می دهد. انسانهای از هم گسیخته، ناامید، که قربانی نوعی از بی رحمی و عداوت شده اند. در روبان سفید همه عناصری که به نوعی در فیلمهای او غایب بودند دور هم جمع شده اند تا روبان سفید به عنوان خاص ترین فیلم هانکه جلوه کند. شاید علت خاص بودن و مهم بودن این فیلم این باشد که هانکه این بار به دنبال پاسخی پرسشی است که در فیلمهای گذشته خود فقط آن را طرح کرده بود ولی جوابی برای آن نداشت، یعنی منشا خشونت. روبان سفید کندوکاو و جستجویی است در روح و روان جامعه ای استعاری منشا این خشونت و علت پذیرفتن آن توسط انسان ها.

در تنها مصاحبه‌ای که توسط «روی گرومان» از سردبیران مجله سینه‌است و استاد مطالعات فیلم و تلویزیون دانشگاه بوستون با هانکه شده و در کتاب آمده او در پاسخ به چرایی تعامل فیلمهایش با مذهب می خوانیم: «مذهب موضوعی است که شما به عنوان یک نویسنده نمی توانید آن را حذف کنید. دین همیشه یکی از ارکان تمدن بوده است و همیشه در اشکال مختلف خود را حفظ کرده است. حتی اگر در صد سال قبل اعلام شده باشد خدا مرده است(اشاره به جمله نیچه فیلسوف آلمانی در کتاب حکمت شادان.) اما از آن به بعد مذهب به شکل انجمن های مختلف مرشد و مرادی باقی مانده است. مذهب در معنای ساده آن اشتیاقی است برای اضافه کردن ارزش های معنوی و غیر مادی به زندگی که قسمتی از ویژگی های انسانی است.»

کتاب «روبان سفید» از مجموعه «یک فیلم /چند نگاه» با قیمت 7000 تومان از نشر بصیرت به کوشش حامد عزیزیان و حمید باقری تهیه شده و در دسترس سینما دوستان قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.