سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

سینماگران؛ دیدنی یا شنیدنی! /۹

نیک بین: هنرمند آزاد است که اظهار نظر کند/ مسئولان نمی خواهند عملکردشان زیر سوال برود!

محمد نیک بین*

سینماپرس: محمد نیک بین تهیه کننده سینما گفت: هرچند که یک اثر هنری باید خود به خود با مخاطبش حرف بزند و نیاز به توضیح نداشته باشد اما هنرمند هم آزاد است که در رابطه با هرچه می خواهد اظهار نظر کند و کسی نمی تواند مانع سخن گفتن او شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «تسویه حساب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با یکی از خبرگزاری های نزدیک به دولت و بیان مطالبی عجیب مبنی بر اینکه «سینماگران بیشتر دیدنی هستند تا شنیدنی! پس من فیلم‌هایشان را می‌بینم و بگذارید حرف‌هایشان را نشنوم، چون فیلم‌هایشان از حرف‌هایشان جذاب‌تر است» اظهار داشت: یک هنرمند اصولاً بایستی نقد کند و نظر بدهد و در زندگی اش پویایی وجود داشته باشد در غیر این صورت نمی توان عنوان هنرمند را به این شخص اطلاق کرد چرا که هنرمند زنده است و همواره روحیه نقادانه دارد.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که چرا برخی از مسئولان در تمامی سمت ها و رده ها همواره از نقد و نظر هراس دارند اظهار داشت: از آنجا که وقتی عملکرد مدیر و مسئولی نقد می شود بسیاری از مسائل که در زیر لایه های این عملکرد وی وجود دارند خود به خود باز می شوند و مسئولان بایستی در رابطه با این زیرلایه ها توضیح بدهد به همین دلیل نمی خواهند که عملکردشان در هیچ زمینه ای زیر سوأل برود که آن ها وادار به توضیح شوند.

نیک بین خاطرنشان کرد:  مسئولان به دلیل سیاسی کاری مانع از حرف زدن دیگران می شوند؛ به این معنا که همواره این دغدغه را دارند که جناح مقابل آن ها در قبال نقد شدن شان چه نوع واکنشی خواهد داشت و چه کاری انجام خواهد داد از این رو به دلیل آنکه نمی خواهند در مقابل جناح های سیاسی و عقیدتی که درست روبروی شان قرار دارند بایستند مایلند که اوضاع را به سامان و همه چیز را بسیار آرام نشان دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «واکنش پنجم» ادامه داد: ما همواره در کشورمان شاهد بوده ایم که زمانی که دولت ها عوض می شوند مسئولانی که سمت های مدیریتی جدید را در دست می گیرند همیشه در این باره حرف می زنند که هرآنچه تحت نظر ما قرار دارد عالی است اما مدیریت در دوره های پیشین همواره با اشکالات متعددی دست به گریبان بوده است و این مسأله جزو نکاتی است که سال های سال در کشور ما وجود داشته و قطعاً در آینده هم نیز وجود خواهد داشت.

وی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: سینمای ایران از مشکلات زیادی رنج می برد که رسیدگی به این مشکلات نیازمند تدبیر و چاره جویی جدی است و نمی توان با نقد نکردن، نظر ندادن و حرف نزدن این قبیل مشکلات را حل نمود و بهتر است که با همدلی میان اهالی سینما و مدیران در پی آن بود که هر چه سریعتر چنین مشکلاتی را ریشه کن کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.