یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

ولخرجی حامیان داعش قطری برای سينمای ایران

جوان: قطري‌ها هم مثل اكثر دولت‌هاي عربي حاشيه خليج فارس از داشتن سينماي ملي بي‌بهره‌اند، اما مي‌خواهند به هر نحو ممكن در افتخارات سينمايي جهان سهيم باشند. ايجاد مؤسسه فيلم دوحه ابزاري است براي رسيدن به اين هدف بلندپروازانه؛ مؤسسه‌اي كه نامش در حال گره خوردن با نام فيلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادي است.

براي سينمادوستان نام مؤسسه فيلم دوحه تا دو هفته پيش نامي ناآشنا به شمار مي‌رفت و درست در زماني كه نگاه‌ها به سمت شهر كن فرانسه و شصت و نهمين جشنواره فيلم كن بود، تا سرنوشت حضور «فروشنده» آخرين فيلم اصغر فرهادي مشخص شود، به ناگهان نام اين مؤسسه عربي نيز مطرح شد و پاي فاطمه الرميحي دختر جوان پادشاه پيشين قطر و خواهر حاكم فعلي اين كشور كه مديريت مؤسسه فيلم دوحه را برعهده دارد به كن فرانسه باز شد.

http://javanonline.ir/files/fa/news/1395/3/8/232095_849.jpg

خانم الرميحي علاوه بر اينكه مدعي است از فيلم «فروشنده » حمايت مالي كرده است، شش فيلم ديگر نيز در جشنواره داشت كه در اين ميان تنها فيلم موفق همان فيلم ايراني بود. برخلاف آنچه قطري‌ها روي آن مانور مي‌دهند در اطلاعات منتشر شده از فيلم «فروشنده»، نامي از اين مؤسسه قطري در ميان تهيه‌كنندگان فيلم وجود ندارد و امكان اينكه حمايت مالي دوحه فيلم از «فروشنده» به عنوان يك كمك نه سرمايه‌گذاري با حقوق قانوني باشد، تقويت شده است. چیزی شبیه کمک‌های قطر به داعش و تروریست‌های منطقه که از این جیب به آن جیب واریز می‌شود و نمی‌تواند صورت مستند و قانونی داشته باشد. در واقع قطری‌ها چه در عرصه تروریسم و چه در عرصه سینما مطابق سلیقه شخصی و برای کمبودهای خود خرج می‌کنند.

مؤسسه دوحه فيلم نمونه‌ای از ولخرجي قطري‌ها در توليدات سينمايي است كه طبق اطلاعات مندرج شده در سايت اينترنتي اين مؤسسه، دوحه فيلم از 240 فيلم مستند و داستاني حمايت كرده است. دوحه فيلم هدف خود را بها دادن، آموزش و ساختن صنعت فيلم پويا در قطر عنوان كرده و با شعار « فيلم زندگي است» فعاليت مي‌كند، اما در برابر اين شعار و هدف اعلامي از سوي قطري‌ها، بيشترين ميزان فيلم‌هايي كه از سوي اين مؤسسه مورد حمايت قرار گرفته‌اند، فيلم‌هايي بوده‌اند كه هيچ ارتباطي با قطر نداشته و محصول همكاري مشترك ميان دو يا چند كشور خارجي‌اند. اين مؤسسه عربي علاوه بر فيلم فرهادي، حامي مستندي با عنوان «قوي‌تر از گلوله» به كارگرداني زهرا ابراهيمي مستند‌ساز ساكن سوئد نيز هست كه فيلمي ضد دفاع مقدس و ضد ايراني است. در توضيحات مؤسسه قطري درباره اين مستند، آشكارا آرمان‌هاي دفاع مقدس و شهادت به سخره گرفته شده است. علاوه بر اين مستندي به نام «اولين شام» از سوي دوحه فيلم حمايت شده كه كارگردان آن يك اسرائيلي است و يكي از شخصيت‌هاي آن يك ايراني كه حامي جنبش سبز است. ولخرجي خاندان سلطنتي قطر براي سينما و فرهنگ و همزماني آن با حمايت اين كشور از داعش، تناقض‌هاي رفتاري قطري‌ها را نشان مي‌دهد كه پول دارند، اما نمي‌دانند با پولشان چه كار كنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.