سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

آخرین خبرها از ساخت پنج سریال فاخر صدا و سیما

تلویزیون-رسانه ملی

جام جم: سریال‌ «سرزمین کهن» که ساخت فاز سوم آن مدت‌ها در ابهام قرار داشت، از یک ماه گذشته در جریان تولید قرار گرفته؛ سریال «انقلاب دوم» آماده تولید شده و فیلمنامه سریال‌های سلمان فارسی، حضرت موسی‌(ع) و شهید باکری در مراحل پایانی یا در حال بازنویسی است

پنج سریال «الف ‌ویژه» در مرکز امور نمایشی سیما تولید می‌شود که یکی از آنها در آخرین مراحل تصویربرداری است، یک فیلمنامه کامل شده و بزودی تصویربرداری آن آغاز می‌شود و سه فیلمنامه مراحل نهایی بازنویسی را پشت‌سر می‌گذارند.

سریال‌ «سرزمین کهن» که ساخت فاز سوم آن مدت‌ها در ابهام قرار داشت، از یک ماه گذشته در جریان تولید قرار گرفته؛ سریال «انقلاب دوم» آماده تولید شده و فیلمنامه سریال‌های سلمان فارسی، حضرت موسی‌(ع) و شهید باکری در مراحل پایانی یا در حال بازنویسی است.

«سرزمین کهن» در ایستگاه آخر

پخش سریال «سرزمین کهن» زمستان سال 92 آغاز شد، اما بیش از چهار قسمت آن به نمایش درنیامده بود که سیل اعتراض‌ها باعث توقف پخش سریال شد. بعد از مدتی سکوت و بی‌خبری، از ابتدای امسال تصویربرداری این سریال و اصلاح بخش‌های مورد اعتراض آغاز شده و احتمالا تا نیمه دوم سال آماده پخش خواهد بود.

فیلمنامه سریال «سرزمین کهن» را علیرضا طالب‌زاده نوشته و کمال تبریزی کارگردانی آن را به‌عهده دارد؛ این سریال از ابتدا در سه فاز تعریف شده بود و این روزها تصویربرداری فاز سوم آن در تهران ادامه دارد.

براساس توضیحات رحمان سیفی‌آزاد، رئیس مرکز امور نمایشی سیما، اصلاحات فاز اول و دوم سریال انجام و تصویربرداری فاز سه آغاز شده، اما پخش سریال زمانی شروع خواهد شد که تصویربرداری فاز سوم نیز به پایان رسیده و سریال به‌طور کامل آماده باشد.

به گفته سیفی‌آزاد، بخشی از بازیگران سریال تغییر کرده‌اند؛ آرش مجیدی به جای شهاب حسینی در فاز سوم حضور دارد، پریوش نظریه به جای هنگامه قاضیانی و سعید راد به جای فرهاد قائمیان بازی می‌کنند. همچنین گلچهره سجادیه به جمع بازیگران اضافه شده و نیکی کریمی در فاز سوم نیز حضور دارد.

رئیس مرکز امور نمایشی سیما درباره تغییر بازیگران این سریال گفت: سرزمین کهن در سه دوره زمانی روایت می‌شود که فازهای دوم براساس قصه حداقل یک دهه از فاز‌ اول جلوتر است و فاز سوم نیز حداقل یک دهه از فاز دوم. بنابراین برای تصویربرداری فصل سوم از بازیگران جدید بهره گرفته شده که گذشت زمان در چهره شخصیت‌ها ملموس و واقعی باشد.

فاز سوم این سریال در بخش‌های مختلفی از تهران از جمله دربند، شاهرود و شهرک غزالی تصویربرداری شده است. از آنجا که بخش‌هایی از داستان در فصل زمستان رخ می‌دهد، از برف مصنوعی برای بازسازی سرمای این فصل استفاده خواهد شد.

انقلابی که بزودی برپا می‌شود

سریال «انقلاب دوم» که داستانی را در بستر حوادث تسخیر لانه جاسوسی روایت می‌کند، یکی از آماده‌ترین فیلمنامه‌هاست و بزودی تصویربرداری آن آغاز می‌شود.

این سریال که در یک ملودرام خانوادگی، حوادث پس از انقلاب اسلامی ایران را بررسی می‌کند، داستان مهناز و مهدی است که از خاستگاه اعتقادی و اجتماعی متفاوتی برخوردارند. آنها بعد از انقلاب ناگزیر به سفر می‌شوند و در این سفرهاست که رازی برایشان آشکار می‌شود.

فیلمنامه سریال الف ویژه «انقلاب دوم» به قلم جواد شمقدری و سیدناصر هاشم‌زاده در مرکز امور نمایشی سیما بازنویسی شده و بعد از برآورد بودجه، به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی تهیه و تولید می‌شود.

سلمان سال آینده در مقابل دوربین

ساخت سریالی درباره زندگی سلمان فارسی، صحابه حضرت رسول (ص)، تقریبا از سه سال پیش در دستور کار تلویزیون قرار دارد. تحقیق و مطالعه برای نگارش فیلمنامه این سریال تقریبا بیش از دو سال پیش آغاز و بخش‌هایی از فیلمنامه نوشته شد، اما مشکلات مالی تلویزیون به این سریال تاریخی هم سرایت کرد و برای مدتی نگارش آن متوقف ماند.

با شکل‌گیری مرکز امور نمایشی سیما، نگارش فیلمنامه این سریال در دستور کار قرار گرفته است.

سیفی‌آزاد در این باره گفت: تقریبا از دو ماه پیش نگارش فیلمنامه از سر گرفته شده است و این بار امرالله احمدجو که او را به عنوان نویسنده و کارگردان سریال «روزی روزگاری» می‌شناسیم، نگارش بخش‌هایی از فیلمنامه این سریال از جمله دیالوگ‌های آن را به‌عهده دارد و در کنار داوود میرباقری در نگارش این سریال مشارکت دارد.

به گفته سیفی‌آزاد، سریال «سلمان فارسی» در 40 قسمت تولید می‌شود و نگارش این فیلمنامه تا پایان سال به طول می‌انجامد، اما از نیمه دوم سال انتخاب لوکیشن و دیگر اقدامات مقدماتی برای تولید آن آغاز خواهد شد. زمانی که ساخت این سریال برای اولین‌بار مطرح شد، مقامات استان و شهر اصفهان از همکاری با سازندگان این اثر خبر دادند.

پیامبری بعد از یوسف (ع)

چندی بعد از سریال حضرت یوسف (ع) که با استقبال مخاطبان داخلی و خارجی مواجه شد، مرحوم فرج‌الله سلحشور تحقیق و نگارش فیلمنامه‌ای براساس زندگی حضرت موسی (ع) را آغاز کرد. فیلمنامه تقریبا در مراحل نهایی قرار داشت و این کارگردان فقید درصدد ساخت آن بود که بیمار شد و به‌دنبال آن دار فانی را وداع گفت.

به گفته رئیس مرکز امور نمایشی سیما، بعد از درگذشت سلحشور، اتمام این فیلمنامه و ساخت آن را جمال شورجه به‌عهده گرفت و او این روزها مشغول تکمیل فیلمنامه و آماده‌سازی مقدمات تولید است.

از آنجا که نمایش معجزات حضرت موسی(ع) یکی از ویژگی‌های بصری این سریال است و شورجه تولید آن را با ایجاد یک انقلاب بزرگ در ساخت آثار نمایشی دانسته، به نظر می‌رسد مقدمات تولید و شروع تصویربرداری باید بیش از آنچه معمول است، طول بکشد.

بخشی از زندگی شهید باکری

از جمله سریال‌های الف ‌ویژه که این روزها در فهرست اولویت‌های اصلی مرکز امور نمایشی سیما قرار دارد، می‌توان به زندگینامه شهید باکری اشاره کرد که پرویز شیخ‌طادی نگارش فیلمنامه آن را به‌عهده دارد.

رحمان سیفی‌آزاد از همکاری استانداری آذربایجانی غربی در ساخت این سریال خبر داد و این‌که صرفا بخش‌هایی از زندگی این شهید بزرگوار در سریال به نمایش درمی‌آید.

وی در این باره گفت: در این سریال به اجمال دوران کودکی، دانشجویی، مبارزات شهید باکری در دوران انقلاب و پس از آن حضور این شهید در برخی عملیات‌های جنگی را خواهیم دید.

این سریال در 30 قسمت ساخته می‌شود تا این شهید بزرگوار به عنوان یک الگوی شایسته به مخاطبان و بخصوص نوجوانان معرفی شود.

جای خالی سریال‌های ایرانی

این شب‌ها شبکه یک سریال «خط هوایی شمال» محصول کشور کانادا را به نمایش گذاشته؛ شبکه دو سریال ایرانی «حس سوم» را برای تماشاگرانش بازپخش می‌کند و شبکه پنج تکرار سریال کره‌ای «دونگ‌یی» را نمایش می‌دهد.

به عبارت دیگر در حال حاضر هیچ سریال تازه‌ای از تولیدات داخلی از تلویزیون به نمایش درنمی‌آید.رئیس مرکز امور نمایشی سیما، در این باره به جام‌جم گفت: با توجه به شرایط فعلی سازمان و مشکل بودجه، سیاست بر این است که از سریال‌های تامینی و آثار مناسب خارجی نیز استفاده کنیم تا زمان و بودجه موجود به تولید سریال‌های باکیفیت اختصاص پیدا کند.

رحمان سیفی‌آزاد ضمن اشاره به این نکته که پخش سریال ایرانی «دوردست‌ها» بتازگی تمام شده، تاکید کرد: بزودی با شروع ماه مبارک رمضان پخش سریال‌های ویژه این ماه آغاز می‌شود. در حال حاضر مرکز امور نمایشی سیما از همه توانش بهره گرفته تا سریال‌های قوی و باکیفیت را بموقع به پخش برسانند.

براساس توضیحات سیفی‌آزاد، مرکز امور نمایشی سیما تولید سریال‌های تلویزیونی را به عهده دارد و تصمیم‌گیری درباره پخش آنها به صورت شورایی با همفکری مدیران شبکه‌ها و گروه‌های فیلم و سریال انجام می‌شود.

ویژه‌هایی که به مرور می‌آیند

طی سال‌های اخیر نام سریال‌های متفاوتی در زمره سریال‌های «الف ‌ویژه» مطرح شده است که از آن جمله می‌توان به «حماسه میشان»، «خبرنگاران»، «شهید مطهری»، «شهید تهرانی مقدم»، «خواجه نصیرالدین طوسی»، «احمد متوسلیان»، «شهید چمران» و «پوریای ولی» اشاره کرد. بر اساس اظهارات رئیس مرکز امور نمایشی سیما، قرار است تمام این سریال‌ها تولید شوند اما به مرور زمان و با اولویت‌بندی مشخص و دقیق. بنابراین امسال بر تولید چهار سریال «الف ویژه» متمرکز شده و بقیه به مرور تولید خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.