تهیه کننده فیلم سینمایی «حریم مهرورزی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که در زمان تأسیس بنیاد سینمایی فارابی بخش خصوصی در سینمای کشور وجود نداشت موسسان این بنیاد درصدد بودند تا با بنیان نهادن آن کاری کنند که همه فیلم های سینمایی بتوانند از حداقل امکانات و حمایت های دولتی برای تولید فیلم های شان بهره مند شوند اما این روند به مرور زمان دستخوش تغییراتی شد و با باز شدن پای بخش خصوصی به سینما فعالیت های حمایتی بنیاد سینمایی فارابی کمرنگ تر از گذشته شد.
وی ادامه داد: در واقع گذر زمان باعث شد تا بنیاد سینمایی فارابی کارآیی حمایتی اولیه خود را در سینمای کشور از دست بدهد اما از آنجا که این بنیاد تنها وظیفه اش حمایت از تولیدات آثار سینمایی نیست و می تواند در بخش های متعدد دیگری فعالیت داشته باشد باید با تدبیر در پی آن بود که هیچ شخص و یا گروهی نتوانند این بنیاد را به تعطیلی بکشانند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد با اعتقاد بر اینکه دولت نیاز به کوچک سازی دارد می خواهند یکی از مهمترین نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی کشور را تعطیل کنند این در حالی است که تصمیم گیری در رابطه با چنین مسائلی نیاز به انجام امور کارشناسی، دقیق و حساب شده دارد و همینطور بی برنامه نمی توان برای سینمای کشور تصمیم گیری کرد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «قرمز» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه امیدوارم مدیران بیش از این از اعوان و انصار خود حمایت نکنند اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر از آنجا که بنیاد سینمایی فارابی تنها از برخی فیلمسازان و سینماگران که جزو خودی ها و دوستان مدیران سینمای کشور محسوب می شدند حمایت می کرد این شائبه در ذهن بسیاری از اهالی سینما به وجود آمد که چندان جایگاهی در سینمای ایران ندارند و شاید به همین علت است که از وجود بنیاد سینمایی فارابی به عنوان تنها نهاد دولتی حمایت کننده از تولید آثار سینمایی دلزده شده اند.
این تهیه کننده سینما تأکید کرد: معتقدم با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی می توان کاری کرد که بنیاد سینمایی فارابی به اهمیت گذشته خود دست پیدا کند؛ به طور مثال می توان با تدوین قانونی در سازمان سینمایی کشور کاری کرد که تمامی فیلم هایی که از سازمان سینمایی پروانه ساخت دریافت می کنند و وارد مرحله پیش تولید می شوند بتوانند بودجه ای یکسان از بنیاد سینمایی فارابی برای تولید فیلم خود دریافت کنند و این بودجه به تمامی فیلم ها و بی چون و چرا داده شود.
اسماعیلی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: تقسیم بندی سینما به دو دسته خودی و غیر خودی باعث می شود تا همواره سینمای کشور به جای پیشرفت و اعتلا با عقبگرد و پسرفت مواجه شود و نتواند آنچنان که شایسته است برای ارتقای خود گام بردارد؛ این نکته ای است که مدیران سینمای کشور باید نسبت به آن آگاه باشند و با پرهیز از این نوع رفتار سینما را به رشد و ثبات برسانند.
ارسال نظر