سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

انتظارات اهالی سینمای کشور از مدیریت جدید خانه سینما/۱

آبنار: امنیت شغلی سینماگران باید هرچه سریعتر قانون مند و لازم الاجرا شود/ ورود مدیران به حاشیه برای سینما آسیب زننده است!

پرویز آبنار

سینماپرس: پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی خانه سینما گفت: مهمترین اتفاقی که امروز تمامی اهالی سینمای کشور به آن نیاز دارند مبحث مهم تأمین امنیت شغلی است که متأسفانه این طرح مدت ها است روی زمین مانده و کسی به فکر آن نیست و بنده معتقدم که مبحث امنیت شغلی سینماگران باید هرچه سریعتر قانون مند و لازم الاجرا شود.

صدابردار فیلم سینمایی «شهر موش ها ۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در تمامی کشورها سندیکاها از اعضای شان حمایت های ویژه ای می کنند و اجازه نمی دهند که با ورود افراد نالایق و ناآگاه زندگی اعضای صنف شان با مخاطره مواجه شود؛ مدیران خانه سینما اگر می خواهند جایگاه و ارزش سینماگران ایران را حفظ کنند می بایست تدبیری بیندیشند تا از این پس هر شخصی نتواند به واسطه باندبازی وارد سینما شده و در فیلم های سینمایی به عنوان: صدابردار، فیلمبردار، تدوین گر، بازیگر، چهره پرداز و... حضور پیدا کند.

وی ادامه داد: البته این مسأله بدان منظور نیست که از هنرمندان جوان و تازه وارد به سینمای حرفه ای حمایت نشود بلکه بدان جهت است که هر فردی نتواند به واسطه داشتن روابط با این و آن خود را به عنوان یک سینماگر معرفی کند و به جای سینماگران باتجربه و تحصیل کرده در فیلم های سینمایی مشغول به کار شده و جای آن ها را اشغال کند.

آبنار سپس با بیان اینکه در کشور فرانسه زمانی که هنرجویی تازه کار فارغ التحصیل شده و به جرگه سینماگران حرفه ای می پیوندد از او حمایت های ویژه ای می شود اظهار داشت: معتقدم تمامی اهالی سینمای کشور موظف به همکاری با یکدیگر هستند و امیدوارم این روحیه در بین ما به وجود بیاید که اگر می بینیم یکی از همکاران مان مدت ها است در بیکاری به سر می برد برای او سراغ کار برویم و همه چیز را برای خودمان نخواهیم.

صدابردار فیلم سینمایی «شب های روشن» تأکید کرد: ایجاد روحیه اتحاد و تعامل میان تمامی اهالی سینما می تواند ثمرات مثبت زیادی را با خود در پی داشته باشد اما این مسأله مهم نیاز به زیرمجموعه های مهمی دارد که یکی از آن ها حضور نیروهای متخصص و حرفه ای در تولیدات آثار سینمایی کشور است که قطعاً مدیران خانه سینما باید این اتفاق را در سینما به وجود بیاورند.

وی در همین رابطه افزود: البته متأسفانه تهیه کنندگان سینما از آنجا که به کیفیت آثار سینمایی نمی اندیشند و مدام در پی آن هستند تا یک فیلم برایشان ارزان تمام شود درهای سینما را روی هر شخصی باز می گذارند و باعث می شوند تا کهنه کاران سینما در بیکاری و خلوت خود گم شوند.

این صدابردار پیشکسوت سینما در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه خانه سینما در مسیر عملکرد خود همواره با افت و خیز حرکت کرده است اظهار داشت: خانه سینما برای اهالی سینمای کشور تنها به مثابه مکانی است که فضایی را اشغال کرده و در ذهن آن ها همین مسأله باعث خوشحالی است!؛ نمی توان منکر شد که طی تمامی این سال ها خانه سینما برای سینماگران فعالیتی انجام نداده اما آنچه حائز اهمیت است اینکه این خانه نتوانسته تاکنون روحیه وحدت و همدلی را در بین اهالی سینما به وجود بیاورد تا آن ها دست در دست هم بدهند و در پی آن باشند تا دانش سینمایی شان را رشد بخشند و سینمای کشور را به بالاترین درجات برسانند.

صدابردار فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» تأکید کرد: ورود مدیران به حاشیه برای سینما آسیب زننده است و متأسفانه ما بعضاً شاهد نگرش های سیاسی و جناحی از سوی مدیران خانه سینما بوده ایم که باعث تشتت در سینمای کشور شده است؛ البته من منکر آن نیستم که نگاه های سیاسی و جناحی می تواند در بعضی موارد جریان ساز باشد اما متأسفانه ما تاکنون شاهد روندی جریان ساز به دلیل وجود این نوع نگاه ها در سینمای کشور نبوده ایم.

آبنار در خاتمه این گفتگو در رابطه با وضعیت معیشتی و رفاهی سینماگران متذکر شد: شاید اگر شخصی فعال تر به عنوان مدیرعامل خانه سینما روی کار بیاید ما شاهد آن خواهیم بود که وضعیت معیشتی سینماگران از نظر بیمه، مسکن و... ارتقا پیدا می کند؛ البته از آنجا که خانه سینما مکان پولسازی نیست و باید بودجه در اختیار آن قرار بگیرد امیدوارم که مسئولان سازمان سینمایی با تخصیص بودجه کافی به خانه سینما گامی مثبت در جهت رفع مشکلات معیشتی سینماگران کشور بردارند.

گفتنی است؛ آبنار فارغ‌التحصیل از مدرسه عالی سینما است. وی نخستین کار حرفه‌ای خود را با فیلم «آن سوی آتش» تجربه کرد. «بی خداحافظی»، «ورود آقایان ممنوع»، «واکنش پنجم»، «خانه ای روی آب»، «خواب سفید»، «نیمه پنهان»، «دختری با کفش های کتانی»، «هزاران زن مثل من» و... از جمله آثاری است که وی صدابرداری آن ها را بر عهده داشته است. این استاد پیشکسوت سینما همچنین تاکنون صداگذاری ده ها اثر سینمایی از جمله: «هوو»، «کافه ستاره»، «شمعی در باد»، «روسری آبی» و... را بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.