دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

انتظارات اهالی سینمای کشور از مدیریت جدید خانه سینما/۵

وحیدزاده: خانه سینما باید در اختیار اهالی سینمای کشور باشد، نه مدیران دولتی برای دستیابی به اهداف سیاسی/ متاسفانه خانه سینما در مسایل صنفی موفق نبوده است

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینمای کشور همزمان با تغییر مدیریت خانه سینما و در آستانه سومین سال بازگشایی خانه سینما گفت: خانه سینما نهادی است که عنوان صنفی بودن دارد و از این رو باید تماماً در اختیار اهالی سینمای کشور باشد، نه مدیران دولتی برای دستیابی به اهداف سیاسی شان و امیدوارم روزی شاهد باشیم که این نهاد صنفی سینمایی در این راستا حرکت کند.

کارگردان فیلم سینمایی «شام عروسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از عمده ترین مشکلاتی که ما سال های درازی است با آن درگیر هستیم این است که هنوز مشخص نیست خانه سینما، جایی برای دستیابی به اهداف صنفی سینماگران است و یا یک نهاد دولتی و یا نیمه دولتی که تحت اختیار مدیران سازمان سینمایی قرار دارد و در راستای اهداف سیاسی و دیدگاه های جناحی آن ها کار خود را ادامه می دهد؟

وی ادامه داد: سینماگران ایران همانند سینماگران سایر کشورهای دنیا که صاحب اتحادیه و سندیکا هستند نیازمند مکانی هستند که تنها دغدغه های روزمره زندگی کاری و تأمین معیشت آن ها را فراهم کند؛ سال های زیادی است که وعده تأسیس صندوق بیمه بیکاری داده شده اما متأسفانه هیچ گونه عملی در رابطه با این مسأله مهم و حیاتی تاکنون دیده نشده است و این در حالی است که تأسیس چنین صندوقی باید یکی از اهداف اولیه و اصلی هر نهاد صنفی باشد.

وحیدزاده سپس با تأکید بر اینکه اصولاً تمامی سندیکاها در سراسر جهان وظایف مهم اولیه ای دارند که خانه سینما متأسفانه همواره نتوانسته آنطور که شایسته است به این وظایف عمل کند اظهار داشت: تخصیص بیمه تأمین اجتماعی، تکمیلی و درمانی برای تمامی اعضا به طور کاملاً رایگان، به وجود آوردن امنیت شغلی برای اهالی سندیکا و همینطور توجه به زندگی و معیشت اهالی سندیکا و تخصیص بیمه بیکاری برای اعضا جزو وظایف اصلی هر نهاد صنفی است که متأسفانه ما شاهد اجرا و عملی شدن هیچ یک از آن ها در خانه سینما نبوده و نیستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «معادله» در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما اصولاً نهادهای صنفی همواره نادیده گرفته می شوند و از آنجا که برای برخی افراد دولتی واژه سندیکا واژه ای نامطلوب و سیاسی تلقی می شود نمی گذارند که این گونه نهادها با استقلال عمل کنند و قطعاً وابستگی دولتی در هر نهاد صنفی به آن دستگاه آسیب های جدی وارد می سازد.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما باید تابوهای رایج و غلطی را که طی تمامی این سال ها خانه سینما را به سمت اهدافی جز اهداف اصلی اش کشانده بشکنیم و امیدوارم که این اتفاق محقق شود.

گفتنی است؛ ابراهیم وحیدزاده فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۵ با ساختن فیلم کوتاه آغاز نمود. «تحفه ها»، «مجسمه»، «عشق فیلم»، «تاکسی نارنجی»، «عروسک» و... از جمله آثاری است که این سینماگر در مقام کارگردان آن ها را جلوی دوربین برده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.