چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

اعتراض‌ها به رونمایی خودرو در تالاروحدت بالا گرفت +عکس

جوان: اداره امور فرهنگی با نگاه به درآمدزایی بدون استراتژی مشخص از جمله رویکردهایی است که مدتی است دامنگیر برخی مراکز و نهادهای فرهنگی شده و به تدریج در حال توسعه است.

سخنان روز گذشته مرضیه برومند و انتقاد او از رونمایی خودرو در تالار وحدت، تازه‌ترین واکنش به گرایش‌های منفعت‌جویانه برخی مدیران فرهنگی است.

مرضیه برومند، کارگردان با سابقه تئاتر از مخالفان برگزاری رونمایی خودرو در تالار وحدت است؛ «از شنیدن این خبر بسیار متأسفم. متأسفانه تالار وحدت کاسب شده است و اگر پول بدهند در آنجا مراسم عقد و عروسی هم می‌گیرند.»
 

سیدمحمد بهشتی از مدیران فرهنگی دولت یازدهم هم به این مسئله واکنش نشان داد: هر مراسمی باید در مکانی مناسب با آن برنامه اجرا شود و این پرسش مطرح است که آیا تالار وحدت به عنوان یک مکان فرهنگی، مکان مناسبی برای برگزاری مراسم رونمایی از خودرو است؟ معتقدم برگزاری مراسم رونمایی خودرو در تالار وحدت برای شرکت خودروساز یک پرستیژ محسوب می‌شود. عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به گذشته و قدمت تاریخی این مکان اشاره کرد و گفت: تالار وحدت به دلیل اینکه مرکز فرهنگی کشور محسوب می‌شود، دارای شأن و جایگاه ویژه‌ای است و معتقدم جایگاه بالای این مکان به برنامه یا مراسمی که در آن اجرا می‌شود، شأنیت می‌دهد.
اعتراض‌ها به رونمایی خودرو در تالاروحدت بالا گرفت +عکس
مسئولان وزارت ارشاد باید درباره برگزاری چنین مراسمی در تالار وحدت پاسخگو باشند. دو روز پیش مراسم رونمایی از خودروهای جدید یک شرکت خودروسازی، در تالار وحدت برگزار شد، این در حالی است که تالار وحدت در حال حاضر بدون مدیریت و به سرپرستی علی‌اکبر صفی‌پور که مدیر بنیاد رودکی هم هست، اداره می‌شود. این مسئله واکنش‌های بسیاری از سوی هنرمندان و رسانه‌ها روبه‌رو شد. علی‌اکبر صفی‌پور، سرپرست تالار وحدت در واکنش به اعتراض‌ها به برگزاری مراسم رونمایی از خودروهای شرکت خودروسازی رنو در تالار وحدت گفت: من باید جواب بدهم؟! این مربوط به تالار می‌شود و من نباید در این‌باره پاسخگو باشم.

 اعتراض‌ها به رونمایی خودرو در تالاروحدت بالا گرفت +عکس
تالار وحدت قدیمی‌ترین و مجهزترین تالار هنری کشور است. این تالار به عنوان یکی از مراکزی شناخته می‌شود که به دلیل موقعیت مناسب منطقه‌ای و مکانی که در مرکز شهر قرار می‌گیرد، برای گروه‌های هنری، مکانی مناسب به حساب می‌آید و بی‌توجهی مسئولان به ساخت مکان‌هایی از این دست در 40 سال اخیر موقعیت تالار وحدت را روز به روز با اهمیت‌تر کرده است. گروه‌ها و هنرمندان بسیاری هستند که برای هر بار اجرا در این تالار مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند و البته گمنامانی که با پرداخت این مبالغ هنگفت، اعتبار به‌دست می‌آورند.
 اعتراض‌ها به رونمایی خودرو در تالاروحدت بالا گرفت +عکس
مسئولان این تالار اخیراً راه دیگری نیز برای درآمدزایی پیدا کرده‌اند و آن ارائه سانس‌های فوق‌العاده برای اجرای هنرمندان است. اتفاق دیگری که درباره تالار وحدت در حال وقوع است، تخریب تدریجی این مرکز هنری به دلیل استفاده بیش از حد و کارکردهای غیرهمخوان با آن مانند تعبیه کافی‌شاپ و فروشگاه در محوطه این مرکز است و حالا هم اجاره بخشی از تالار وحدت به شرکت خودروسازی رنو برای بهره‌برداری و سودجویی مالی از این مرکز است. حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی درباره رونمایی ماشین در تالار وحدت گفت: من وقتی این خبر را شنیدم، بسیار متأسف و متأثر شدم. ما باید حرمت فضاهای فرهنگی را با دقت بیشتری حفظ کنیم، اما خبر این اتفاق به حدی تعجب‌برانگیز بود که من ابتدا باور نمی‌کردم که چنین مسئله‌ای اتفاق افتاده است. آن هم در صحنه‌ای که همه می‌گویند مقدس است.

 اعتراض‌ها به رونمایی خودرو در تالاروحدت بالا گرفت +عکس
شنیده‌ها حاکی از این است که مسئولان تالار وحدت برای هر سانس مبلغ 9 میلیون تومان از گروه‌ها دریافت می‌کنند و در این صورت هر گروهی که توانایی پرداخت این هزینه را داشته باشد می‌تواند در این سالن اجرا داشته باشد، همین مسئله باعث شده تا بعضی از هنرمندان نمایش‌هایی را که در این تالار اجرا می‌شود، کارهایی ضعیف بدانند که تنها به دلیل توانایی مالی روی صحنه می‌روند. نگاه سودمحورانه به عرصه هنر و فرهنگ با روی کار آمدن علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم رقم خورد و به مرور این نگاه اقتصادی خود را به دیگر بخش‌ها تحمیل کرد. مرادخانی درباره تئاتر نیز این نگاه را ترویج کرد و امروزه خیلی‌ها معتقدند رویه تئاتر خصوصی و ترویج آن با شکست مواجه شده است. این رویکرد باعث پایین آمدن سطح متن‌ها و نمایشنامه‌ها شده است. بسیاری از کارهایی که روی صحنه می‌روند، مفاهیم سطحی را در قالب‌های نامناسب ارائه می‌دهند. تئاتر از دیرباز به عنوان هنر فرهیختگان شناخته می‌شد، اما با رویکردهایی که درآمدزایی مالی را محور قرار داده، این هنر نیز با چالش جدی روبه‌رو شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.