جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران/۸

متوسلانی: جشنواره زدگی در سینمای ایران باید از بین برود/ برای فیلمسازانی که آثارشان را به خاطر حضور در جشنواره ها می سازند متأسفم!

محمد متوسلانی

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما در رابطه با آفت جشنواره زدگی در سینمای ایران و برگزاری جشنواره های متعدد داخلی و حضور فیلمسازان برای شرکت در جشنواره های خارجی گفت: جشنواره زدگی در سینمای ایران باید از بین برود؛ مگر ما سالانه چه میزان تولید داریم که این همه جشنواره ریز و درشت و بی خاصیت در سینما برگزار می کنیم و به دنبال جنجال کردن هستیم؟

کارگردان فیلم سینمایی «کفش های میرزا نوروز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: وضعیت بسیار بدی در سینمای ما به وجود آمده و سالانه ما شاهد برگزاری ده ها جشنواره فیلم ریز و درشت هستیم که همگی تعدادی فیلم های تکراری را به نمایش می گذارند و هیچ عایدی مثبتی برای سینما در پی ندارند که اگر میزان برگزاری این جشنواره ها به حداقل برسد می توان بودجه های کلان برگزاری آن ها را صرف ترمیم زیرساخت های سینمای کشور و تولیدات آثار سینمایی ارزشمند کرد.

وی ادامه داد: در کشور ما تنها جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک، جشنواره فیلم سینماحقیقت و یکی دو جشنواره دیگر مهم هستند و اینکه بسیاری از دستگاه ها و نهادها و به خصوص سازمان سینمایی مرتباً در پی آن هستند تا جشنواره های جدید خلق کنند کاری بسیار غلط است که باید جلوی آن گرفته شود.

متوسلانی سپس با بیان اینکه برای فیلمسازانی که صرفاً آثارشان را به خاطر حضور در جشنواره ها می سازند متأسفم اظهار داشت: کاری که این قبیل فیلمسازان انجام می دهند تنها برای خودنمایی است و من اطمینان دارم که هیچ یک از آن ها کارشان دلی نیست و اصلاً هیچ اهمیتی به هنر نمی دهند و هنر و سینما برایشان مهم نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «دو روی سکه» خاطرنشان کرد: فیلمسازی به هنر و سینما عشق می ورزد که برای رضایت خاطر خود مبادرت به ساخت فیلم کند؛ یک اثر سینمایی باید دارای اصالت باشد و ارزش های هنری درون آن نهفته باشد اما متأسفانه ما همواره شاهد آن هستیم که بسیاری از سینماگران ما چه برای حضور در جشنواره های داخلی و چه برای حضور در جشنواره های خارجی مبادرت به تولید فیلم می کنند که این بسیار غلط است.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: ما بارها شاهد آن بوده ایم که فیلمسازان و فیلم هایی در جشنواره ها مورد توجه قرار گرفته اند اما بعد از گذشت سال ها افراد متوجه شده اند که این آثار هیچ گونه ارزش هنری نداشته اند و یا بعضاً جامعه را به تمسخر گرفته اند اما در نقطه مقابل هم فیلم هایی بوده اند که مورد توجه جشنواره ها واقع نشده اند اما در طول زمان ارزش آثار برای مخاطبان سینما روشن شده است؛ پس به هیچ عنوان این مسأله که فیلمی مورد توجه برخی جشنواره ها قرار می گیرد نمی تواند نشانگر آن باشد که آن فیلم مهم و ارزشمند است.

متوسلانی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم مسئولان سینمای کشور هرچه سریعتر تدبیری جدی و اساسی برای مسأله بسیار تأسف بار جشنواره زدگی داشته باشند و نگذارند که این رویه غلط روز به روز گسترده تر شده و اصل سینما زیر سوأل برود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.