جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی از منظر منتقدان/ ۳

گیتی: هر بی دانشی امروزه خود را مدعی می داند و در رسانه های تخصصی قلم می زند/ در میان تمامی رسانه های تخصصی به چندین رسانه معدود از جمله «سینماپرس» ایمان دارم

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد سینما در آستانه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: متأسفانه هر بی سواد و بی دانشی امروزه خود را مدعی می داند و در رسانه های تخصصی قلم می زند و این باعث شده تا کیفیت در رسانه های ما روز به روز افول کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: رسانه ها زمانی در کشور ما حرمت داشت و هر کسی نمی توانست به عنوان ژورنالیست و منتقد سینما به رسانه ها راه پیدا کند و در آن ها قلم بزند اما طی سال های اخیر در کشور ما شرایط عجیبی حاکم شده و هر کسی می تواند در هر رسانه های به عنوان ژورنالیست فعالیت کند و بی سوادی و ناآگاهی و بی دانشی برخی از این افراد کیفیت رسانه های تخصصی سینما را دچار افول کرده است.

گیتی سپس با بیان اینکه عکس یادگاری گرفتن با امثال اصغر فرهادی برای برخی سینمایی نویس ها بزرگترین افتخار شده است تصریح کرد: من بسیار متأسف می شوم از اینکه برخی از سینمایی نویس ها و خبرنگاران سینمایی به جای آنکه به فکر رشد و اعتلای سینما باشند به فکر آن هستند که با این و آن عکس بگیرند و در صفحات شخصی شان منتشر کنند و عوام را فریب داده و خود را بزرگ جلوه دهند در صورتی که کمترین دانش و خردی ندارند و معلوم نیست به واسطه کدامین رابطه و زد و بند در سینما فعالیت می کنند!

این منتقد تأکید کرد: اگر از این افراد در رابطه با تاریخ سینمای ایران و سیر تحولاتی آن سوأل کنیم قطعاً هیچ اطلاعی از آن ندارند و این در حالی است که در برخی همایش ها و مراسم ها با تقلید کردن از منتقدان بزرگ و استفاده از جملات آن ها خود را مهم جلوه می دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم زمان دست این افراد را رو کند و سره از ناسره تشخیص داده شود و برخی مسئولان هم به دلایل متعدد از حضور این افراد ناآگاه و نابخرد حمایت نکنند؛ رسانه های سینمایی باید در خدمت سینمای مملکت باشند اما در میان تمامی رسانه های تخصصی من به چندین رسانه معدود از جمله «سینماپرس» ایمان دارم و مطمئن هستم که این رسانه خیر و صلاح سینمای ایران را می خواهد و تلاش دارد تا سینما رشد و ارتقا پیدا کند و به همین دلیل هم سوژه های روز و ناب سینما را مورد بررسی قرار داده و با همه طیف های سینما وارد گفتگو می شود.

گیتی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: معتقدم یکی دیگر از عوامل اصلی افت کیفیت در رسانه های تخصصی سینمایی به وجود آمدن ده ها مجله، روزنامه، سایت و... است که باید در جایی جلوی فعالیت آن ها گرفته شود؛ بنا به استناد آمار امروزه روزنامه های سینمایی ما هیچ یک خواننده ای ندارند و رتبه های بسیار پایینی را در میان روزنامه های کشور کسب کرده اند که این بسیار بد است و نشان می دهد که مردم علاقه چندانی برای خواندن این قبیل نشریات از خود نشان نمی دهند.

وی افزود: مجلات و نشریات کاغذی دیگر از سکه افتاده اند و با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی و فضای مجازی بهتر است روی این گونه نشریات سرمایه گذاری صورت نگیرد؛ ماهنامه «فیلم» به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبرترین نشریات کشور که همواره علاقه مندان فراوانی داشته است طی سال های اخیر به شدت خوانندگان خود را از دست داده و دیگر برای مردم وسوسه ایجاد نمی کند تا آن را خریداری کنند چرا که نقدها، یادداشت ها و مطالب نویسندگان آن را قبلاً در شبکه های مجازی مطالعه کرده اند.

گیتی در خاتمه این گفتگو اظهار داشت: امیدوارم وضعیت رسانه های تخصصی سینمایی این گونه باقی نماند و ما بتوانیم شاهد آن باشیم که افراد خردمند، کاردان و کاربلد در رسانه ها فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.