جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰

جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی از منظر منتقدان/ ۷

مستغاثی: تنها رسانه های مرتبط با جبهه انقلاب اسلامی طی این سال ها از نظر کیفی رشد کرده اند

سعید مستغاثی*

سینماپرس: سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: تنها رسانه های مرتبط با جبهه انقلاب اسلامی طی این سال ها از نظر کیفی رشد کرده اند و متأسفانه سایر رسانه ها به کلیشه های رایج وابسته بوده و هیچ گونه رشد کیفی نداشته اند.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما طی سال های اخیر از نظر کمی شاهد رشد بی رویه رسانه های تخصصی سینمایی بودیم و به یکباره تعداد مجلات تخصصی شامل ماهنامه ها، هفته نامه ها و... و همچنین سایت ها و خبرگزاری های سینمایی بی اندازه زیاد شد و هیچ گونه نظارتی برای راه اندازی و عملکرد آن ها وجود نداشت و همین باعث شد تا ما از رشد کیفی دور شده و به سمت کمی گرایی پیش برویم.

وی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از رسانه های فعال تخصصی سینمایی تنها به «کپی پیست» کردن اخبار می پردازند و هیچ گونه اقدام عملی و صحیحی در راستای تولید اخبار و مقالات تخصصی انجام نمی دهند و همین باعث شده تا عامه مردم از دنبال کردن این قبیل رسانه ها خسته و دلزده شوند و ترجیح شان این باشد که اصلاً اخبار مربوط به سینما را پیگیری نکنند.

مستغاثی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی که منجر به این اتفاقات شده این است که افرادی که در این قبیل رسانه ها فعالیت می کنند تجربه لازم را ندارند و بدون دانش و سواد مرتبط با سینما صرفاً از جهت درآمدزایی یا سرگرمی مبادرت به راه اندازی یک رسانه تخصصی می کنند که این رویه بسیار غلط است و مسئولان باید جلوی این قبیل اقدامات را بگیرند.

این منتقد سینما تأکید کرد: به جز تعدادی از نیروهای متدین و انقلابی که با سینما سر و کار دارند و احیاناً رسانه های معدودی در اختیارشان قرار دارد، سایر رسانه ها کمتر توجهی به درونمایه اتفاقات سینمای کشور نداشته و تنها برای خوش آمد مدیران سینمایی مبادرت به انتشار خبرهای روابط عمومی ها کرده و بسیار خنثی عمل می کنند و این عملکرد خنثی گونه شان باعث می شود تا حتی خود سینماگران و مدیران سینمایی هم آن ها را هرگز دنبال نکنند.

وی افزود: ما نیازمند تحولی اساسی و بنیادین در رسانه های تخصصی سینمایی هستیم تا مانند دهه ها قبل که تنها یکی دو نشریه معدود وجود داشت اما همان نشریات با استقبال بی نظیری از سوی مخاطبان سینما، دانشجویان، سینماگران و عامه مردم روبرو می شدند، باز هم بتوانیم رسانه های تخصصی سینمایی را وارد منازل و خانه های مردم کنیم و همگان را ترغیب کنیم تا مطالب این نشریات را مطالعه کنند.

مستغاثی در خاتمه این گفتگو گفت: سیستم مدیریتی فرهنگی باید توجه بیشتری بر روی رسانه ها به ویژه رسانه های مجازی که به راحتی در دسترس مردم هستند داشته باشد و نگذارد هر شخصی با ادعای دانش سینمایی دست به راه اندازی رسانه ای بزند که خنثی است و هیچ عایدی مثبتی در پی ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.