وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران برای اینکه قلوب بخشی از فعالان سینمای ایران را با خود همراه کنند دست به این کار زده اند و بخش فیلم کوتاه را به مهمترین رویداد سینمایی کشور باز گردانده اند و این مسأله تنها یک امتیاز است که از سوی مدیریت ارشد سینمای کشور به یک مدیرعامل جوان و جویای نام داده شده تا بتواند مورد توجه فعالان حوزه فیلم کوتاه قرار بگیرد.
سلطان محمدی خاطرنشان کرد: البته در جشنواره های جهانی ما بعضاً شاهد آن هستیم که فیلم های کوتاه در کنار فیلم های بلند حضور دارند و به آن ها توجه می شود اما نکته مهم این است که در سینمای ایران هیچ گاه به فیلم کوتاه توجه چندانی نشده و در زمانی هم که فیلم کوتاه در جشنواره حضور داشت تنها اهالی فیلم کوتاه به تماشای آثار خود می نشستند و سایرین توجهی به این آثار نداشتند.
این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه متأسفانه ما در سینمای ایران ناخواسته نظم را در بی نظمی می بینیم اظهار داشت: هیچ چیز در سینمای ایران سر جای خودش نیست و کسی هم آیین نامه ها و قوانین را قبول ندارد؛ به عنوان مثال زمانی که هیأت انتخاب جشنواره متشکل از زبده ترین و متخصص ترین نیروهای سینمایی مبادرت به انتخاب آثار می کنند واکنش های سینماگرانی که پشت در جشنواره می مانند بسیار زشت و زننده است و اعتراض های نابجایی صورت می گیرد و همه می خواهند به هر لطایف الحیلی که شده فیلم شان را در بخش مسابقه جا بدهند و همین باعث می شود که بعد از اعلام ۲۸ فیلم حاضر در جشنواره ۵ فیلم دیگر به ضرب و زور به بخش آثار مسابقه اضافه شوند.
وی ادامه داد: این اتفاقات در حالی است که جشنواره مهمی مانند جشنواره فیلم فجر نیازمند یک نظم سیستماتیک است و این بی نظمی ها و بی قانونی ها و زورگویی ها بعد از سال ها برگزاری این رویداد شایسته نیست. ما نباید شاهد آن باشیم که به دلایلی دوستانه، ابتدایی و بدون نظر کارشناسی سیمرغی به جشنواره اضافه و یا از آن حذف شود.
سلطان محمدی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم جشنواره فیلم فجر با نظر کارشناسان و بزرگان سینمای ایران دارای آیین نامه ای اصولی، مدون و لازم الاجرا شود که همه ساله پیش از برگزاری این رویداد ما شاهد تغییرات سلیقه ای در ساختار آن نباشیم و همه اهالی سینما مطلع باشند که قرار است تا ده ها سال آینده در این جشنواره چه اتفاقی رخ دهد.
نظرات