دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱

بررسی تصمیمات لحظه ای مدیریت سینما؛

تأکید بر لزوم قانون مندی و دوری از سیاست‌زدگی و رفاقت بازی/ جشنواره فیلم فجر نیازمند یک آیین‌نامه مدون و لازم الاجرا است

آزادی خواه-آذین-میرزاخانی-سلطان محمدی

سینماپرس: خبر دستور نابهنگام رئیس سازمان سینمایی مبنی بر بازگشت فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر، با واکنش های متفاوتی از سوی منتقدان، اهالی رسانه و کارشناسان سینمایی روبرو شد و ایشان تأکید کردند جشنواره فیلم فجر نیازمند یک آیین نامه مدون و لازم الاجرا است تا همه ساله و در آستانه برگزاری‌اش با سلایق و دیدگاه های شخصی مدیران سینمایی و برای سرپوش گذاشتن بر اشتباهات مدیریتی ایشان دچار تصمیمات لحظه ای نشود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است و از این رو توجهات کارشناسان، صاحب نظران و سینماگران بر نحوه عملکرد و اجرای این جشنواره بسیار بالا است.

سال ها قبل بخش فیلم کوتاه در این جشنواره با نظرات کارشناسی شده از سوی اهالی سینما و مدیران وقت سینمایی حذف شد که این اتفاق با واکنش های مثبتی از سوی اهالی سینما روبرو گشت اما در سال جاری حجت الله ایوبی به واسطه آنکه یکی از نزدیکانش را به مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران گمارد و برای فرافکنی نسبت به اعتراض اهالی فیلم کوتاه در این زمینه، مبادرت به اضافه کردن بخش فیلم کوتاه به جشنواره با دستور مستقیم و بدون برنامه ریزی قبلی کرد و این مسأله باعث شد تا اعتراضات زیادی به این اتفاق وارد شود و حتی دبیر جشنواره هم نسبت به این امر روی خوشی نشان ندهد. البته این تصمیمات غیر کارشناسی و خلق الساعه بارها در دوران مدیریت ایوبی بر سازمان سینمایی روی داده که از این رو امر جدیدی نیست.

نکته قابل تأمل آن است که سوابق سینمایی سید صادق موسوی تماماً به دوران حضور ایوبی در سازمان سینمایی باز می گردد و این شخص پیش از این هیچ گونه منصب و سمت سینمایی نداشته و اصلاً به امور سینما آشنا نیست!

در همین رابطه با ۴ تن از کارشناسان و سینماگران از جمله: حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه (سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، جبار آذین (منتقد و مدرس سینما)، هاشم میرزاخانی (مدیرعامل پیشین انجمن سینمای جوانان ایران) و حسین سلطان محمدی (منتقد سینما و کارشناس فرهنگی) گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

   

آزادی خواه: اقدامات اخیر نباید در سازمان سینمایی ترویج شود/ کمیسیون فرهنگی مجلس از هم اکنون اشکالات و ایرادات جشنواره فیلم فجر را رصد می کند

حجت الاسلام والمسلمین احد آزادی خواه گفت: اقدامات اخیر که تنها از برخی از آن ها نام برده شد نباید در سازمان سینمایی ترویج شود. جشنواره فیلم فجر یکی از مهمترین جشنواره های فرهنگی در سطح کشور است و مدیران سینمایی باید بدانند کمیسیون فرهنگی مجلس از هم اکنون اشکالات و ایرادات جشنواره فیلم فجر را رصد می کند. این جشنواره طبیعتاً برای ما بسیار مهم است و در حوزه نمره گذاری نظارت کمیسیون بر عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرفصل بسیار مهمی محسوب می شود. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نسبت به نوع مدیریت در جشنواره بر عملکرد وزیر ارشاد و آقای ایوبی معدل گذاری خواهد کرد. ما اشکالات و ایرادات را از هم اکنون خواهیم دید اما انتظار داریم با تدبیر جدی همه مدیران فرهنگی و سینمایی، ایشان مراقب حواشی باشند تا با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد برنامه های فرهنگی و هنری مهمی مثل جشنواره فیلم فجر به سمت سوی حواشی نرود و همه مردم بتوانند از آن بهره مند شده و لذت ببرند.

  

آذین: ایوبی برای سرپوش گذاشتن بر عزل و نصب غلط مدیران سینمایی اشتباهات بزرگتری می کند/ سیاست و پول و رفاقت جشنواره فجر را از آرمان‌ها دور کرد

جبار آذین نیز در این باره اظهار داشت: استفاده سلیقه ای و نادرست از دستور حکومتی باعث اضمحلال و نابودی سینمای کشور می شود و من متعجبم از اینکه اینطور راحت سینمای کشور دستخوش بازی های کودکانه برخی مدیران شده است. اگر در سینمای ایران قاطعیت، سیاست گذاری اصولی و استاندارد وجود داشت با توجه به  درج نشدن بخش فیلم کوتاه در فراخوان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان این بخش به جشنواره اضافه نمی شد. سال ها قبل بعد از مدت ها تصمیم گیری های کارشناسی شده از سوی اهالی سینما بخش فیلم کوتاه که به اشتباه به جشنواره فیلم فجر الصاق شده بود از آن جدا شد اما امروزه مجدداً این بخش با یک تصمیم بسیار نادرست و غیر اصولی به جشنواره اضافه شده است.

   

پیشنهاد دبیر پیشین جشنواره فیلم کوتاه به دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر/ میرزاخانی: از حضور اهالی سینما برای داوری آثار بهره مند شوید

هاشم میرزاخانی در واکنش به این اقدام اظهار داشت: بهتر است مسئولان برگزار کننده جشنواره فیلم فجر از حضور اهالی سینما برای داوری آثار بهره مند شوند چرا که نحوه داوری آثار کوتاه در جشنواره فیلم فجر به این صورت مشکل دارد و صنف انجمن فیلم کوتاه خانه سینما نباید نسبت به داوری آثار اقدام کند و همچنین باید عنوان کنم که از بازگشت سیمرغ فیلم کوتاه بسیار خوشحالم. مجموعه برگزیدگان فیلم های کوتاه جشن خانه سینما و جشنواره فیلم کوتاه تهران نهایتاً حدود ۳۰ -۴۰ فیلم است و به سهل ترین شکل ممکن می توان یک هیأت داوری برای بازبینی این آثار در نظر گرفت تا آن ها بر اساس دیدگاه های تخصصی و کارشناسی شده شان بهترین فیلم را برای دریافت سیمرغ بلورین انتخاب کنند.

     

سلطان محمدی: مدیران سازمان سینمایی برای محبوب کردن مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوانان اقدام به اضافه کردن بخش فیلم کوتاه به جشنواره فجر کرده اند

حسین سلطان محمدی نیز در این راستا گفت: تغییر ناگهانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و آمدن مدیری که با این فضا آشنا نبود باعث شد تا مدیران سازمان سینمایی برای محبوب کردن مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوانان اقدام به اضافه کردن بخش فیلم کوتاه به جشنواره فجر کنند! مدیران برای اینکه قلوب بخشی از فعالان سینمای ایران را با خود همراه کنند دست به این کار زده اند و بخش فیلم کوتاه را به مهمترین رویداد سینمایی کشور باز گردانده اند و این مسأله تنها یک امتیاز است که از سوی مدیریت ارشد سینمای کشور به یک مدیرعامل جوان و جویای نام داده شده تا بتواند مورد توجه فعالان حوزه فیلم کوتاه قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.