چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

بررسی تصمیمات لحظه ای مدیریت سینما/۲

آذین: ایوبی برای سرپوش گذاشتن بر عزل و نصب غلط مدیران سینمایی اشتباهات بزرگتری می کند/ سیاست و پول و رفاقت جشنواره فجر را از آرمان‌ها دور کرد

جبار آذین

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور در پی اعلام خبری مبنی بر بازگشت فیلم کوتاه به جشنواره فیلم فجر بعد از ۷ سال که با دستور مستقیم حجت الله ایوبی صورت گرفته است گفت: استفاده سلیقه ای و نادرست از دستور حکومتی باعث اضمحلال و نابودی سینمای کشور می شود و من متعجبم از اینکه اینطور راحت سینمای کشور دستخوش بازی های کودکانه برخی مدیران شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر در سینمای ایران قاطعیت، سیاست گذاری اصولی و استاندارد وجود داشت با توجه به  درج نشدن بخش فیلم کوتاه در فراخوان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان این بخش به جشنواره اضافه نمی شد.

آذین ادامه داد: سال ها قبل بعد از مدت ها تصمیم گیری های کارشناسی شده از سوی اهالی سینما بخش فیلم کوتاه که به اشتباه به جشنواره فیلم فجر الصاق شده بود از آن جدا شد اما امروزه مجدداً این بخش با یک تصمیم بسیار نادرست و غیر اصولی به جشنواره اضافه شده است.

این منتقد سینما سپس تصریح کرد:  ایوبی برای سرپوش گذاشتن بر عزل و نصب های غلط مدیران سینمایی اشتباهات بزرگتری صورت می دهد؛ در حرکت اخیر ناسنجیده و غیر اصولی آقای ایوبی در ماجرای عزل و نصب مدیران در مجموعه های مرتبط با سینما استفاده نادرست و سلیقه ای از حکم حکومتی جلوه گر شده است. بهره گیری از این حکم توسط مدیران کارآمد و در زمان مقتضی و درست می تواند کمک حال سینما باشد ولی چنانچه مانند اقدام رئیس سازمان سینمایی بدون اندیشه فرهنگی صورت گیرد نشان دهنده سوء استفاده از این اختیارات بوده و واکنش های منفی به دنبال خواهد داشت.

وی تأکید کرد: آقای ایوبی با استفاده از این اختیار خلق الساعه و یک شبه سیمرغی به سیمرغ های جشنواره فیلم فجر افزوده که هیچ دلیل قانونمند و اصولی سینمایی و فرهنگی ندارد و فقط محملی است برای سرپوش گذاشتن انتخاب اشتباهی او در تعویض مدیر انجمن سینمای جوانان ایران و بخش نامناسب فیلم کوتاه که جایگاه اصلی آن در جشنواره فیلم کوتاه تهران است. زمانی که مدیران بر مبنای توانایی مدیریت و قابلیت سینمایی انتخاب می شوند و نتوانند با اهالی سینما و مناسبات سینمایی تعامل سازنده برقرار کنند حاصل آن تخریب و ویرانی کلیت سینما و از جمله جشنواره ها خواهد بود؛ همانند آنچه که اکنون در سینمای ایران شاهد آن هستیم.

آذین خاطرنشان کرد: گویا آقای ایوبی برای اینکه مدیرعامل جدید انجمن سینمای جوانان ایران را موجه جلوه دهند این کار نادرست را صورت داده اند؛ این اعمال نادرست قطعاً وجهه سینمای ایران را در دنیا خراب می کند؛ ما به جای آنکه به سمت سیاست گذاری های مناسب برای برگزاری جشنواره برویم سال به سال با تصمیمات نابخردانه این جشنواره را لوث می کنیم.

وی سپس با بیان اینکه روزگاری جشنواره دولتی فیلم فجر با توجه به آرمان های جامعه پایه گذاری شد و تا سال ها افتان و خیزان در مسیر دستیابی به این آرمان حرکت می کرد ولی با دخالت سیاست و پول و رفاقت از جاده اصلی منحرف شد اظهار داشت: جشنواره فجر اکنون دچار بیگانگی و هویت گم کردگی گشته است. جشنواره ای که ادعا داشت افزون بر طلایه داری سینمای کشور در میان جشنواره های معتبر سینمای جهان خواهد درخشید نه تنها در داخل کشور رغبت و انگیزه را از مخاطبان خود گرفته که به دلیل ضعف های فراوان جشنواره ای و تولید و نمایش فیلم های غیر استاندارد جایگاهی در جهان سینما ندارد.

این مدرس سینما افزود: از همین رو چنانچه مسئولان کشوری نخواهند در جهت زدودن ولنگاری فرهنگی از پیکره فرهنگ و سینما اقدام های عاجل به عمل آورند غفلت ها، بی سوادی ها، ناتوانی ها و اقدام های ضد فرهنگی اساس فرهنگ و هنر و جامعه را از بین خواهد برد و ویرانه ای برجای خواهد گذاشت که تنها دشمنان جغداندیش بر روی آن آوازخوانی خواهند کرد.

آذین در بخش دیگری از این گفتگو گفت: جشنواره فیلم فجر که در واقع باید نمایشگر بضاعت، توانایی و قابلیت موجودیت، هویت و عملکرد سینمای ایران، سینماگران و مدیران سینمایی باشد در سال های اخیر به دلیل قرار گرفتن سکان اداره آن به دست گروهی که به جای نگاه فرهنگی و تخصصی سینما به نگرش سیاسی و جناحی تمایل دارند از مسیر اهداف و آرمان های اجتماعی به دور افتاده و از منظر اجرا و برگزاری به جشنواره ای تکه پاره و به دور از مضمون و محتوای ایرانی و اسلامی تبدیل شده است.

وی در خاتمه اظهار داشت: نامدیران حاکم بر عرصه سینما با اقدام ها و عملکردهای غیرتخصصی و غیرطبیعی باعث ورود آسیب های فراوان به سینمای ایران، جشنواره فیلم فجر و جامعه هنرمندان شده اند. ندانم کاری و بی دانشی مدیران و از جمله مدیر اشتباهی سازمان سینمایی در استفاده نابجا از حکم حکومتی باعث شده است تا دستاوردهای فرهنگی و هنری جامعه و به ویژه سینما و جشنواره دولتی فجر با آسیب های فراوان و غیرقابل جبران روبرو شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.