سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

تدبیر یا بی تدبیری در جوان گرایی/۲

مصیری: باید زیرساخت های لازم برای حضور جوانان در سینما فراهم شود/ کمی شرایط پیشکسوتان سینما را در نظر بگیرید

منوچهر مصیری

سینماپرس: منوچهر مصیری کارگردان پیشکسوت سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: صدور مجوزهای بی رویه برای کارگردانان فیلم اول به کلیت سینمای کشور آسیب می رساند و گویا مسئولان سینمای کشور نمی دانند ورود بی رویه و بدون برنامه ریزی فیلمسازان جوان مخاطره آمیز بوده و باید نسبت به این مسأله تدبیر جدی داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «دنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر کاری نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد اما متأسفانه عملکرد مدیران سازمان سینمایی نشان از آن دارد که بدون برنامه ریزی و نظرخواهی از کارشناسان مجرب مبادرت به اقداماتی می کنند که می تواند در دارز مدت تبعات منفی بی شماری را برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: اصولاً صدور مجوز بی رویه کاری ندارد و هر مدیری به راحتی می تواند در دوران مدیریتی خود این کار را انجام دهد اما مهم آن است که زیرساخت های لازم برای حضور جوانان در سینما فراهم شود تا بعد با شعارهای زیبایی همچون جوانگرایی دست به انجام این قبیل کارها بزنیم و بخواهیم که خود را محبوب این و آن کنیم!

مصیری خاطرنشان کرد: زمانی که ده ها دانشکده، موسسات آزاد آموزش سینمایی، مدرسه عالی سینما و... در حال تربیت نیروهای جوان برای ورود به سینما هستند اما هیچ جای کاری برای آن ها وجود ندارد و بضاعت سینمای کشور نهایتاً سالانه تولید نزدیک به ۹۰ فیلم سینمایی است و فیلمسازان متبحر و باتجربه فیلم های شان مدت ها است پشت در اکران مانده و سالنی برای نمایش فیلم های شان وجود ندارد و بسیاری از تهیه کنندگان سینما به ورشکستگی رسیده اند این اقدام مدیران که مرتب جوانان جویای نام را وارد سینما کنند اما تدبیری برای چگونگی فعالیت شان در سینما نداشته باشند عین بی خردی است.

کارگردان فیلم سینمایی «ازواج صورتی» تأکید کرد: علاوه بر تمامی این ها یکی دیگر از مشکلاتی که ورود بی رویه جوانان می تواند به سینمای کشور وارد سازد آن است که به دلیل سیاست گذاری های غلط امروزه اغلب جوانان به جشنواره های جهانی نظر دارند و از این رو فکری برای مخاطبان ایرانی نمی کنند و مخاطب داخلی برایشان خالی از هرگونه اهمیتی است و از این رو ساخت فیلم ها توسط این افراد می تواند منجر به خالی شدن سینماها از مخاطبان عام شود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: متأسفانه سیاست گذاری های غلط و ترویج دیدگاه های غربی در سینمای ایران باعث شده تا ما از سینمای مردمی به کلی غافل شویم و چشم مان را به جشنواره های جهانی بدوزیم؛ اما مخاطب عام هرگز به دنبال شاخصه ها و ویژگی های هنری کی فیلم نیست و دوست دارد در سینما ساعتی با خانواده اش سرگرم باشد و اگر ما کاری کنیم که سینمای کشور سراسر به نمایش فیلم هایی بپردازند که جنبه های هنری و غرب گرایانه را مورد نظر قرار داده اند در دراز مدت اقتصاد سینما دچار بحران و لطمات زیادی خواهد شد.

مصیری سپس با بیان اینکه مسئولان سینمایی بهتر به جای شعار دادن های مکرر کمی عملگرا باشند اظهار داشت: ای کاش مدیران سینمایی به جای اقدامات غیر قابل قبولی همچون صدور مجوزهای بی رویه برای فیلمسازان جوان، اقدام به ساخت سالن های سینما، روشن شدن تکلیف فیلم هایی که سال ها است پشت در اکران مانده اند و همچنین وضعیت وخیم زندگی سینماگرانی می کردند که مدت ها است از یاد رفته اند!

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین خون» تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران سینمایی این است که  به جای این کارها کمی شرایط پیشکسوتان سینما را در نظر بگیرید؛ آن ها نباید از این مطلب مهم غافل شوند که زندگی پیشکسوتان سینما تنها از همین راه تأمین می شود و اگر شرایطی برای حضورشان در سینما فراهم نباشد شرمنده خانواده شان می شوند و باید با سرافکندگی روزگار بگذرانند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در هیچ یک از کشورهای دنیا درهای ورود به سینما این گونه باز نیست! حالتی که در سینمای ایران وجود دارد به هیچ عنوان حالت طبیعی سینمای جهان نیست؛ ما در حال حاضر حتی فرصتی برای ارائه فیلم های ارزشمندمان نداریم و ورود سیل آسای نیروهای جوان که بدون تدبیر و اندیشه صورت گرفته به جریان اصلی سینما ضربه زده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.