یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶

تدبیر یا بی تدبیری در جوان گرایی/۱

راست گفتار: شعار جوانگرایی یکی دیگر از ابزارهایی است که مدیران برای نابودی سینما از آن استفاده می کنند/ باید جلوی تهاجم فرهنگی را بگیریم!

کاظم راست گفتار

سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: شعار جوانگرایی یکی دیگر از ابزارهایی است که مدیران برای نابودی سینمای ایران از آن استفاده می کنند چرا که ورود بی رویه نیروهای تازه نفس به سینما در کنار فیلمسازان نسل اول تا سوم که در بیکاری به سر می برند می تواند باعث ایجاد یک فاجعه در سینمای کشور شود.

کارگردان فیلم سینمایی «عروس خوش قدم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی چند سالی است که به طرق مختلف دست به نابودی سینمای کشور زده اند و با انجام کارهای قبل و اقدامات غیرکارشناسی شده شان ضربات جبران ناپذیری را به هنر هفتم وارد کرده اند که این مسأله بسیار ناراحت کننده و خطرناک است.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصاد سینمای ایران این روزها بسیار اسفناک است و بسیاری از هنرمندان در سایر رشته های هنری مرتبط با سینما مدت ها است که به دلیل بیکاری خانه نشین شده و در شرایط بسیار بحرانی و ناراحت کننده ای زندگی می کنند و هیچ یک از مدیران هم تدبیری برای رفع مشکلات آن ها ندارند اما از سوی دیگر ما شاهد ورود سیل آسای جوانان جویای نامی هستیم که به دلیل داشتن پول و یا ارتباط و داشتن رانت های مختلف به راحتی وارد سینما می شوند.

راست گفتار خاطرنشان کرد: اغلب این جوانان که با سیاست های غلط مدیران سینمایی طی سال های اخیر وارد عرصه سینما شده اند فیلم های تجربی و فاقد هرگونه ارزش حرفه ای می سازند که به هیچ عنوان به مذاق مخاطب خوش نمی آید و همین باعث شده تا بخش اعظمی از مخاطبان عطای سینمای ایران را به لقایش ببخشند و هرگز پایشان را در سالن های سینما نگذارند.

این فیلمساز تأکید کرد: مدیران سینمایی با انجام این کارها در وهله اول قصد دارند آمارها و بیلان های خود را بسیار پر و پیمان نشان دهند تا در پایان دوران مدیریتی شان به این افتخار کنند که ما مثلاً ۴۰۰ فیلمساز جوان را وارد سینما کرده ایم؛ اما گویا آن ها از این امر غافل هستند که سینمای ایران ظرفیت و پتانسیل لازم را برای حضور این خیل عظیم علاقمندان سینما ندارد و هم اکنون هم بسیاری از فیلم ها پشت در اکران مانده اند و شرایط بسیار اسفباری گریبان تهیه کنندگان آن ها را گرفته است که سرمایه شان را در حال نابودی می بینند.

کارگردان فیلم سینمایی «چک» تصریح کرد: از سوی دیگر این روزها چیزهایی برای فیلمسازان افتخارآمیز شده که در گذشته که سینمای ما در مسیر مردمی و سالم حرکت می کرد ضد ارزش محسوب می شد؛ این روزها فیلمسازان به این افتخار می کنند که مثلاً یک فیلم ۱۴۰ دقیقه ای را در یک پلان ساخته اند!؛ این در حالی است که سینما برای مردم است و با حضور مردم معنا پیدا می کند و مردم هیچگاه به دنبال آن نیستند که مثلاً یک فیلم تک پلانی تماشا کنند!

وی سپس با بیان اینکه ما باید با تمام توان خود جلوی مدیران ایستادگی کنیم و نگذاریم مه سینما از چارچوب حرفه ای و ارزشمند خود خارج شود اظهار داشت: در حال حاضر هر شخصی به راحتی مجوز کارگردانی می گیرد و همین باعث شده تا ما روز به روز دچار نزول بیشتر شویم؛ سازمان سینمایی با این اقدامات بی خردانه اش باعث می شود تا برخی جوانان جویای نام اعتبار کذب پیدا کنند و خود را جزو بزرگان سینمای کشور قلمداد کنند!

راست گفتار تأکید کرد: این مدیران سینمایی هستند که به این مسأله بیش از پیش دامن می زنند؛ این روزها وقتی که برخی از فیلم های بلند این جوانان به جشنواره های «من درآوردی» و بی ارزش و بی اعتبار جهانی می رود همه آن را در بوق و کرنا می کنند این در حالی است که در چند دهه گذشته اگر فیلمی به جشنواره های معتبر جهانی هم راه پیدا می کرد هیچ اتفاقی نمی افتاد و کسی به آن توجه نمی کرد!

کارگردان فیلم سینمایی «نقاب» در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد:  ما باید جلوی تهاجم فرهنگی را بگیریم نه اینکه چشم به جشنواره های «من درآوردی» جهانی داشته باشیم!؛ ما باید فرهنگ اصیل خود را در قالب آثار سینمایی به مردم جهان معرفی کنیم نه اینکه با گرته برداری از جشنواره های نازل جهانی سیاست های ضد ایرانی آن ها را در سینمای کشور پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: من بسیار متأسفم که ما در جمهوری اسلامی ایران این چنین ناآگاهانه آب به آسیاب دشمنان می ریزیم؛ امروزه سینمای آمریکا، هند و حتی ترکیه هم در حال ارزآوری هستند و هم فرهنگ شان را در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی در جهان نشر می کنند اما ما نه تنها از فرهنگ مان منحرف شده ایم و به آن توجهی نداریم بلکه حداقل به جای چشم داشتن به جشنواره های معتبر جهانی پیروی چند جشنواره ریز و درشت و بی ارزش و خرده در سینمای جهانیم!

راست گفتار در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: در زمان قدیم کانون کارگردانان سینمای ایران برای ورود فیلمسازان جوان اقدامات بسیار سخت گیرانه ای انجام می داد و هرکسی نمی توانست به واسطه ساخت چند فیلم کوتاه و یا دریافت جوایزی خرد به جرگه سینمای حرفه ای ورود پیدا کند؛ ما امروزه نیازمند همین اقدامات سخت گیرانه برای ورود فیلمسازان جوان به سینما هستیم تا شاید به این واسطه مجدداً بتوانیم به جای اینکه شاهد تولیدات نازل و بی ارزش در سینمای کشورمان باشیم آثاری را مشاهده کنیم که ارزش هنری و سینمایی دارند و بر اساس فرهنگ کشورمان تولید شده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.