جمعه ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۹

تدبیر یا بی تدبیری در جوان گرایی/۶

سجادی حسینی: در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل ترافیک شدید دچار نوعی آلودگی فرهنگی شده ایم!/ فیلمساز شدن این روزها بسیار ساده شده است

کاوه سجادی حسینی*

سینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: نه تنها در سینما که به طور کل در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل ترافیک شدید دچار نوعی آلودگی فرهنگی شده ایم و باید با جدیت در پی چاره ای باشیم که این آلودگی از بین برود.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین معضلاتی که ما در سینمای ایران سال ها است با آن روبرو هستیم تأسیس مراکز آموزش آزاد سینمایی است که سالانه تعداد کثیری هنرجو در رشته های مختلف جذب می کنند که همگی آن ها می خواهند وارد بازار کار شوند از سوی دیگر تعدد مراکز دانشگاهی که رشته سینما در آن ها تدریس می شود از دانشگاه های آزاد تا علمی کاربردی و... و همچنین مدرسه عالی سینما باعث شده تا تمامی علاقمندان به تحصیل در سینما با توجه به استعداد و توانایی های شان در این مراکز درس سینما بخوانند و همگی توقع ورود به سینمای حرفه ای را داشته باشند.

وی تأکید کرد: بسیاری از این جوانان از زمانی که جذب مراکز آموزشی سینما می شوند در این فکر هستند تا با ورود به سینما غم نان را در زندگی شان برطرف کنند؛ این در حالی است که سینمای ایران بضاعت ورود این همه نیروی جوان را ندارد و نمی تواند هم پاسخگوی خیل عظیم تحصیل کردگان سینما باشد هم فیلمسازان سینمای تجربی و هم پیشکسوتان سینما!

سجادی حسینی با بیان اینکه این نوع مشکلات در کشور ما پیش زمینه تاریخی دارد و تنها در حوزه فرهنگ و هنر شاهد آن نیستیم اظهار داشت: به عنوان مثال ما سال ها است در کشورمان با معضل بسیار مهم آلودگی هوا روبرو هستیم اما از آن سو سالانه تعداد کثیری اتوموبیل تولید می کنیم که خود به خود آلودگی هوا را افزایش می دهند و بعد با ایجاد راهکارهای بازدارنده ای همچون طرح ترافیک و... از مردمی که پول داده اند تا وسیله نقلیه شخصی داشته باشند درخواست می کنیم که از اتوموبیل شان استفاده نکنند؛ این روش کاری بسیار غلط است و باید از همان نقطه آغازین جلوی آن را گرفت.

وی در همین راستا افزود: در سینما هم مشکل به همین صورت است؛ ما سالانه از طرق مختلف هزاران نفر فارغ التحصیل را بیرون می دهیم اما بعداً می خواهیم که هیچ گونه آلودگی فرهنگی و هنری در کشورمان ایجاد نشود! این در حالی است که به دلیل بضاعت محدود سینما آلودگی ناخودآگاه ایجاد می شود؛ پس ما باید از ابتدا با برنامه ریزی و تعامل با نهادهای مرتبط کاری کنیم که در رشته سینما این همه جذب هنرجو و دانشجو صورت نگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «شب، بیرون» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه فیلمساز شدن این روزها بسیار ساده شده است گفت: بسیاری از جوانان با داشتن کمی پول، روابط و یک قصه ساده و دم دستی مبادرت به ساخت فیلم کرده و خود را مدعی فیلمسازی و کارگردانی می دانند و می خواهند بخش مهمی از بضاعت اندک و ناچیز سینمای کشور به آن ها اختصاص پیدا کند.

سجادی حسینی تصریح کرد: حضور بی رویه سرمایه گذاران و تهیه کنندگان بی سواد اما پولدار نیز به این مشکلات بیش از پیش دامن زده است و آن ها با حمایت از این فیلمسازان جوان که بسیار کم توقع و تنها در پی نام و نشان هستند به زیرساخت های کارشناسی شده سینما ضربه می زنند و تولیدات نازل شان را روانه بازار و اکران می کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که بنده شخصاً به کرات شاهد آن بوده ام این است که بسیاری از جوانان پولدار و جویای نام که می خواهند وارد سینما شوند به فیلمسازان متبحر و پیشکسوت در ازای دریافت مبالغی کلان پیشنهاد ساخت یک فیلم می دهند که به نام آن ها تمام شود و بتوانند با آن فیلم از سازمان سینمایی مجوز کارگردانی دریافت کنند!

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: ما نیاز به مدیران دلسوز و دغدغه مند داریم که جلوی این مشکلات که می تواند در آینده بحران های متعددی در سینمای کشور به وجود آورد و باعث بیکاری بخش اعظمی از اهالی سینما شود را بگیرند و با ایجاد تعامل میان نهادهای آموزشی و همچنین برخورد سخت گیرانه تر نگذارند تا بی تدبیری بحران های بیشتری را در سینمای کشور به وجود آورد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.