وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه نه تنها در سینما که در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری ما شاهد این رفتار افراطی هستیم؛ در هیچ یک از حوزه های فرهنگی و هنری کشور ما تعادل منطقی وجود ندارد و ما همیشه با آسیب و مشکل مواجه هستیم.
کارگردان فیلم سینمایی «شب حوراء» خاطرنشان کرد: من به هیچ عنوان منکر توانایی های بالقوه و بالفعل جوانان نیستم و از ورود نیروهای جوان و خوش فکر و تازه نفس به سینمای ایران استقبال می کنم اما نه به ترتیبی که سازمان سینمایی عمل می کند و بدون دیدگاه کارشناسی شده درهای سینما را باز گذاشته و هر جوان علاقمندی را بدون پشتوانه وارد سینما می کند!
ملت خواه تأکید کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ورود بی رویه جوانان به سینما ایجاد می کند این است که به حق و حقوق فیلمسازان و هنرمندان پیشکسوت اجحاف می شود و آن ها دیگر نمی توانند جایی در سینما داشته باشند و کار کنند چرا که بضاعت سینمای ایران بسیار محدود و اندک است. این در حالی است که ما باید از پیشکسوتان عرصه هنر حمایت کنیم چون آن ها مانند گنجینه های گرانبهایی هستند که سراسر تجربه اند و برای رشد و ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم سال ها زحمت کشیده اند.
این فیلمساز با بیان اینکه ما نباید بزرگترین تجارب علمی و عملی در فرهنگ و هنر کشور را به عمد خانه نشین کنیم اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا هنرمندان استخوان خرد کرده و پیشکسوت جایگاه ویژه ای در سینما دارند اما ما با بی تدبیری هرچه تمام تر در حال نابودی آن ها هستیم و با شعارهای فریبنده جوانگرایی کاری می کنیم که دیگر نام و نشانی از آن ها باقی نماند.
وی تصریح کرد: متأسفانه تجربه نشان داده حداقل ۸۰ درصد از جوانانی که طی سال های اخیر وارد عرصه حرفه ای فیلمسازی سینما شده اند به دلیل اینکه تحصیلات و تجربه چندانی ندارند و به راحتی وارد سینما شده اند آثارشان عمق فرهنگی ندارد و در واقع حضورشان به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست و تنها امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد را بر باد می دهند!
ملت خواه در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: زمانی کانون کارگردانان خانه سینما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافقی رسید تا تنها به اندازه ۱۰ درصد از تولیدات سالانه سینما به جوانان متقاضی ورود به سینمای حرفه ای پروانه ساخت بدهد و تعدادی را نیز برای رزرو در نظر بگیرد؛ این اتفاق بسیار شایسته و نیکویی بود که متأسفانه بعدها سازمان سینمایی از آن عدول کرد و به شکل فعلی درهای سینما را باز گذاشت و هر شخصی با هر تفکر و اندیشه ای را وارد سینما کرد.
وی در خاتمه این گفتگو افزود: این قبیل اقدامات سازمان سینمایی به هیچ عنوان به نفع سینمای ایران نیست و آقایان باید بدانند بضاعت سینمای ایران آنقدر ضعیف و محدود و ناچیز است که به هیچ عنوان نمی توان ظرف مدت ۱۸ ماه بیش از ۱۰۰ مجوز فیلمسازی برای کارگردانان فیلم اولی صادر کرد و بعد هم آن ها را به حال خود رها ساخت.
ارسال نظر