کارگردان فیلم سینمایی «نیش زنبور» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید در پی آن باشند که اگر می خواهند جوانگرایی را در سینما رواج دهند با یک عملکرد درست این کار را بکنند نه اینکه باری به هر جهت و بر اساس خوشامد غربی ها مبادرت به این کار کنند؛ سینمای ایران باید دارای هویت ایرانی باشد تا وقتی در هر یک از کشورهای دنیا یک فیلم ایرانی به نمایش در می آید همگان ایران و ارزش ها و آیین های آن را بشناسند.
وی ادامه داد: متأسفانه از آنجا که آموزش سینما در کشور ما غرب زده است و فرهنگ غربی در تمامی حوزه های فرهنگی ما و حتی در ادبیات ما تأثیر گذاشته است امروزه سینمای ما تنها شاهد تولید آثاری است که مو به مو از فیلم های غربی گرته برداری شده اند. پشتوانه عمیق فرهنگی که سال ها قبل در سینمای ایران وجود داشت به واسطه بی تدبیری مدیران سینمایی و سیاست گذاری های غلط آن ها به طور کلی از بین رفته است و این مسأله بسیار دردآور است و در آینده می تواند سینمای ملی ایران را به مخاطره بیندازد.
صلاحمند سپس با بیان اینکه امروزه با توجه به دیجیتالی شدن سینما و امکانات فراوانی که در آن وجود دارد ما نباید به ساختار فیلم ها توجه کنیم اظهار داشت: آنچه امروز باید برای مدیران سینمایی ما مهم باشد توجه ویژه به محتوا و مضامین آثار است؛ ما باید کاری کنیم تا فیلم هایی که در سینمای کشورمان ساخته می شوند بر اساس منویات و فرهنگ غنی و پربار کشورمان باشند و کاری کنند تا جامعه به راه درست هدایت شود چرا که سینما یک کلاس درس بزرگ برای مردم جامعه است.
این کارگردان تصریح کرد: سواد فرهنگی بسیار مهم است و مدیران سینمایی باید در پی آن باشند تا هر شخصی به عنوان کارگردان و فیلمساز در سینمای ایران فعالیت می کند دارای سواد فرهنگی باشد؛ ملاک پیر یا جوان بودن افراد نیست و آنچه مهم است این است که آن شخصی که در سینمای ایران مبادرت به ساخت فیلم می کند وابسته به غرب و فرهنگ غربی نباشد و سواد انجام کار فرهنگی و هنری را داشته باشد.
کارگردان فیلم سینمایی «زمانه» جریان های سیاسی و جناحی و باندی رایج در سینمای ایران را آفت اصلی افت کیفی فیلم ها دانست و اظهار داشت: ما بعضاً شاهد آن هستیم که برخی از افراد به واسطه آنکه وابسته به برخی جریان های سیاسی و فکری هستند به راحتی از سمت مدیران سینمایی مجوز کارگردانی و فیلمسازی دریافت می کنند و این یکی از بزرگترین مشکلات ما در سینمای کشور است.
صلاحمند با تأکید بر اینکه یارانه حوزه فرهنگ و هنر نباید در اختیار اشخاصی قرار گیرد که صلاحیت آن را ندارند، خاطرنشان کرد: ما باید آگاه باشیم از آنجا که سینما از بودجه دولتی ارتزاق می شود و این پول بیت المال است که صرف تولید آثار سینمایی می شود ما باید فیلم هایی را تولید کنیم که مردم از تماشای آن در سینما لذت ببرد چرا که این مردم هستند که مالیات می دهند و باید از مالیاتی که می دهند بهترین بهره برداری را داشته باشند.
وی افزود: سینمای ایران باید پیش از این فیلتریزه شود و شرایط سخت گیرانه تری برای حضور نیروهای جوان در آن اعمال گردد؛ مدیران سینمایی می توانند تنها از جوانانی حمایت کنند که خودشان سرمایه ساخت فیلمشان را مهیا می کنند و توانایی آن را دارند که تمامی هزینه های آن را تقبل کنند در غیر این صورت دولت نباید حتی ریالی پول بابت تولید این فیلم ها صرف کند.
کارگردان فیلم سینمایی «سه درجه تب» در بخش دیگری از این گفتگو به نقش انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ۲ نهاد دولتی سینمایی نقش بسزایی برای تربیت نیروهای جوان دارند و قطعاً اگر رفتارهای سخت گیرانه تری برای حمایت از آثار علاقمندان ورود به سینمای حرفه ای داشته باشند و تنها از افرادی حمایت کنند که بر اساس دغدغه های ملی کشور فیلم می سازند، جوانانی که در آینده می خواهند از طریق این ۲ نهاد وارد سینما شوند بر اساس این تفکرات درست به سینما وارد می شوند و مشکلات ما بسیار کمتر می شود.
این فیلمساز در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم با تدبیر جدی از سوی مسئولان سازمان سینمایی در آینده ای نزدیک شاهد آن باشیم که تنها فیلمسازان با سواد، متبحر، دغدغه مند و متعهد به اهداف و آرمان های کشور و نظام بتوانند در سینمای ایران حضور داشته باشند و نه افرادی که وابسته به لابی ها و جریان های حزبی و جناحی اند!
ارسال نظر