یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی؛

دور شدن از اهداف و آرمان ها با ترویج ناامیدی، ابتذال و روحیه روشنفکرمآبانه/ لزوم سیاستگذاری برای تغییر ماهوی، تا سینما با اندیشه های انقلابی صادر شود

کاسه ساز-شاه حسینی-فهیم-آذین-بهمنی-آخوندی-مستغاثی-سجاده چی-قاسمی جامی-سربخش

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور ضمن انتقاد شدید از وضعیت فعلی مدیریت سینمای ایران که تنها به الگو برداری از جشنواره ها و سینمای غرب مبادرت می ورزد، خواستار تغییر رویه مدیریتی در سینما شدند تا با سیاستگذاری جدی در عرصه تولیدات استراتژیک، در این مسیر تغییر ماهوی ایجاد گردد و بتوان سینما را منطبق با اندیشه های انقلاب اسلامی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، جشنواره فیلم فجر جزو اولین جشنواره هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای عرضه محصولات سینمایی انقلابی و استراتژیک بنیان گذاشته شد اما تغییر در ماهیت جشنواره فیلم فجر در طول سی و پنج دوره گذشته، همواره دغدغه ایست که سینماگران بسیاری در رسانه و محافل سینمایی از آن سخن میگویند و گاه این رویداد سینمایی را به یک جشن دور همی تشبیه می کنند که از اهداف انقلابی و استراتژیک خود دور مانده و بعضا در پی ترویج دیدگاه هایی بوده که هیچ نسبتی با انقلاب نداشته و بعضا در مقابل آن نیز قرار می گیرند!

متاسفانه در دولت یازدهم اتفاقاتی که در عرصه سینما روی داد موجب گشت مسیر جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای انقلاب فاصله زیادی بگیرد و در همین زمینه بود که رئیس سازمان سینمایی با فرافکنی جدی، تولیدات ارزشی و استراتژیک را تمسخر کرد و آن ها را «دکان و مغازه» توصیف نمود. ادامه این تفکر چنان می شود که خروجی امروز جشنواره فیلم فجر با رویکرد نابخردانه مدیران سینمایی کشور فاصله ای دوچندان با آرمان های انقلاب اسلامی می گیرد.

 طی روزهای گذشته به دلیل اهمیت بسیار زیاد جشنواره فیلم فجر و گلایه های بی شماری که طی تمامی سال های برگزاری از سوی اغلب سینماگران نسبت به نحوه برگزاری این جشنواره وجود داشت گفتگویی با برخی از سینماگران و منتقدان سینمای ایران از جمله: حبیب الله کاسه ساز، انسیه شاه حسینی، محمدتقی فهیم، جبار آذین، حمید بهمنی، حمید آخوندی، سعید مستغاثی، مهدی سجاده چی، حسین قاسمی جامی و علیرضا سربخش داشتیم که جمع بندی این گفتگوها برای آگاهی بیشتر مخاطبان خبرگزاری سینماپرس در ذیل منتشر شده است:

    

کاسه ساز: جشنواره فجر از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله زیادی گرفته است/ نیازمند سیاست گذاری جدی برای تولید آثار استراتژیک و انقلابی هستیم

حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینما در رابطه با نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی گفت: در ابتدا بنا بود جشنواره فیلم فجر سهم سینماگرانی باشد که به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی پایبند هستند و می خواهند با تولید آثار هنری انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کنند و به همین دلیل هم ایام الله دهه فجر برای برگزاری آن در نظر گرفته شد اما متأسفانه اینک جشنواره فجر از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی فاصله زیادی گرفته است.   هرچند که تمامی سینماگران می توانند در ایام الله دهه فجر سهم خود را از شادی های مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشند و در این جشنواره شرکت کنند اما هرگز نباید با اهمال کاری اهداف و آرمان های اولیه این جشنواره که مهمترین رویداد سینمایی کشور است و می تواند نقش بسزایی برای ترویج روحیه انقلابی در ایران و جهان داشته باشد به فراموشی سپرده شود.

  

شاه حسینی: جشنواره کنونی با انقلاب اسلامی فاصله زیادی دارد/ سهل انگاری ها ما را در ورطه خطرناکی انداخته است

انسیه شاه حسینی نیز در این باره اظهار داشت: جشنواره فجر کنونی با ایده آل های سال های ابتدایی برگزاری اش فاصله زیادی دارد و مهمترین دلیل این اتفاق هم آن است که مسأله فرهنگ و هنر در کشور ما جزو دغدغه های مسئولان نیست و توجه به این حوزه همواره توسط مسئولان به فراموشی سپرده شده است. سال ها است که بین ایده آل های ما و آنچه که در سینما و فرهنگ کشور رخ می دهد تفاوت های فاحشی وجود دارد؛ ما در واقع با ۲ مسأله در حوزه فرهنگ روبرو هستیم. یک آنچه که باید باشد و دومین مسأله هم آنچه که هست!

  

فهیم: «گفتمان انقلاب اسلامی» در جشنواره فجر جایی ندارد/ نیاز به استراتژی روشن برای تبیین سیاست های اجرایی مبتنی بر اهداف نظام داریم/ آقایان؛ مردم را با حواشی سرگرم نکنید

محمدتقی فهیم منتقد پیشکسوت سینما نیز در این باره گفت: متأسفم که پس از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی باید این نکته را بیان کنم که «گفتمان انقلاب اسلامی» در جشنواره فجر جایی ندارد و این مهمترین رویداد سینمایی کشور تنها از جشنواره های جهانی دنباله روی کرده و در فرم و ساختار و اجرا از آن ها گرته برداری می کند. جشنواره فیلم فجر در شرایطی بنیان گذاشته شد که نظام اسلامی ما در تمامی زمینه ها نیاز به تثبیت و تداوم داشت و باید آرمان ها و اهدافش را ترویج و گسترش می داد؛ از این رو برنامه ریزان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر در آن زمان به این نتیجه رسیدند که باید جشنواره ای هنری همراه و همیار نظام و انقلاب اسلامی شکل بگیرد که نه تنها در ابعاد داخلی بلکه در ابعاد بین المللی بتواند آرمان های نظام اسلامی را بسط دهد و بازوی کمک و پیشرفت انقلاب اسلامی باشد و ارزش های برآمده از این واقعه مهم را نهادینه کند.

  

آخوندی: متأسفم که هیچ اثری از انقلاب در حوزه فرهنگی دیده نمی شود/ چرا حتی یک فیلم ماندگار راجع به انقلاب اسلامی نداریم؟

حمید آخوندی تهیه کننده سینما در رابطه با نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه نه تنها در سینما و جشنواره فیلم فجر که در سایر حوزه ها هم هیچ اثری از انقلاب اسلامی دیده نمی شود و من به شدت از این بابت متأسفم چرا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود اما اینک هیچ اثری از آن در حوزه فرهنگ و هنر وجود ندارد. اگر در سال های ابتدایی روی کار آمدن جشنواره فیلم فجر مدیران با شعار انقلاب اسلامی آن را بنیان گذاشتند و از منظر ساختاری و اجرایی و محتوایی این رویداد سینمایی شباهت و سنخیتی با جشنواره فیلم فجر داشت بعد از گذشت مدتی این شعارها هم از بین رفت!

   

سجاده چی: جشنواره فیلم فجر هیچ سنخیت مستقیمی با انقلاب اسلامی ندارد/ نباید فراموش کنیم که حیات سینما مرهون انقلاب است

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس مطرح سینما در رابطه با نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر هیچ سنخیت مستقیمی با انقلاب اسلامی ندارد و این برای ما بسیار دردناک و تأسف بار است. ساز و کار پیچیده اجتماعی طی تمامی سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باعث شد تا اثری از اهداف و آرمان های انقلابی در سینمای کشور ما دیده نشود؛ البته ما نمی توانیم این گونه تصور کنیم که سینما به طور کل سازی جداگانه می زند و نسبت به انقلاب و نظام اسلامی پایبند نیست چرا که طی تمامی این سال ها از سوی برخی از هنرمندان و مدیران دغدغه مند توجهاتی به این قضیه صورت گرفته اما لازم و کافی نبوده است.

   

بهمنی: سرسپردگی برخی مدیران و هنرمندان به سکولاریسم، سینما و جشنواره فجر را به بیراهه کشانده است/ تیم مدیریتی و اجرایی جشنواره باید در دست هنرمندان انقلابی باشد

حمید بهمنی کارگردان سینما با انتقاد شدید از شرایط به وجود آمده در سینمای کشور گفت: سرسپردگی برخی مدیران و هنرمندان به سکولاریسم و غرب سینما و جشنواره فجر را به بیراهه کشانده است و بیش از ۷۰ درصد مطالبات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر روی زمین مانده است. این لیاقت جمهوری اسلامی ایران نیست که در حوزه فرهنگ و هنر نتوانسته باشد تأثیری روی دنیا داشته باشد و به جای گام برداشتن رو به جلو عقبگرد داشته باشد.

   

آذین: مدیران سینمایی با بی خردی جشنواره را از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی انقلابی دور کرده اند

جبار آذین منتقد سینما با انتقاد شدید از عملکرد غلط مدیران سینمایی کشور گفت: جشنواره ای که روزگاری می خواست به عنوان ویترین سینمای ایران نمایشگر توانایی ها و قابلیت های فرهنگی و هنری کشور باشد به دلیل ندانم کاری ها، اهمال و غلط های فراوان مدیریتی و اجرایی و بی توجهی به باورها و سلیقه های مردم و با بی خردی مدیران سینمایی از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی انقلابی دور شده و به بیراهه های بیگانه پسندی و مغایرت با فرهنگ جامعه سوق داده شده است. این جشنواره هم اینک به «جشن پاره» فیلم فجر تبدیل شده است! «جشن پاره» ای که با دور کردن هنرمندان راستین و ارزشی و متعهد از میادین فیلمسازی و باز کردن راه ورود فیلمسازانی که قبله گاه آن ها سینمای غرب است جشن پاره را از هویت و اهداف سینمایی و فرهنگی به بیراهه های بیگانه پسندی و مغایرت با فرهنگ جامعه سوق داده اند.

   

مستغاثی: پس زمینه های سینمایی و تاریخی اجازه نداده جشنواره فجر و سینمای ایران انقلابی شود/ برخی آثار سینمایی درصدد ترویج ابتذال و روحیه روشنفکرمآبانه هستند

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی گفت:  پس زمینه های سینمایی و تاریخی هیچ گاه اجازه نداده که جشنواره فجر و سینمای ایران انقلابی شود و این جشنواره از بدو تأسیس اش تاکنون اهداف انقلابی نداشته و دلیل آن هم این بوده که مدیرانی که مدیریت سینما و جشنواره را در دست داشته اند اندیشه ها و تفکرات ناب اسلامی و انقلابی نداشته اند. تمامی جشنواره هایی که در سینمای ایران برگزار می شوند تابعی هستند از آثاری که در این سینما تولید می شود و زمانی که ما شاهد تولید آثار شاخص و ارزنده در عرصه هنر هفتم نیستیم خود به خود این جشنواره ها همیشه از آثار انقلابی خالی هستند.

  

سربخش: جشنواره فجر نسبت چندانی با انقلاب اسلامی ندارد/ ما باید با سینما اندیشه های ناب انقلابی را به دنیا صادر کنیم

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در رابطه با نسبت انقلاب اسلامی با جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه این جشنواره نسبت چندانی با انقلاب اسلامی ندارد و از این رو نتوانسته دست به یک جریان سازی در سینمای کشور بزند چرا که به اهداف استراتژیک کشور توجهی نداشته و تنها با کپی برداری از جشنواره های غربی برگزار شده است. متولیان اولیه جشنواره فیلم فجر نیازهایی را در راستای انقلاب و نظام احساس کردند که با توجه به آن اقدام به تأسیس و برگزاری جشنواره فیلم فجر کردند اما متاسفانه بعد از سال ها هدف اصلی جشنواره نادیده گرفته شد و بعضاً مشاهده گردید که جشنواره چندان نسبتی با انقلاب اسلامی و اهداف آن ندارد که این یک پیروزی بزرگ برای دشمنان بود، چرا که جشنواره فیلم فجر جشنواره انقلاب است و وقتی رویکرد اصلی آن از انقلاب دور شد حربه ای برای دشمنان فراهم می آورد.

   

تأکید بر دور شدن ماهیت ملی و انقلابی از سوی مدیران سینمایی / قاسمی جامی: نیاز به تغییرات ماهوی در مدیریت سینما داریم

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی گفت: مدیران چون از ماهیت انقلابی دور شده اند با «فرش قرمز» و «کاخ جشنواره» می خواهند به این رویداد رنگ و لعاب بدهند در صورتی که این گونه کارها که برگرفته از فرهنگ منحط غربی است هیچ ارتباطی با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی و انقلابی ندارد و بساط آن برای همیشه باید برچیده شود. سینمای ما ماهیت اصیل، ارزشی و انقلابی خود را به طور کلی از دست داده است؛ مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور از آنجا که محتوای درستی مبتنی بر اهداف، ارزش ها و آرمان های ملی و انقلابی ندارند مجبور هستند با رنگ و لعاب دادن های پوچ و بی مورد به این رویداد مهم سینمایی آن را مهم جلوه دهند و یا نظرات غربی ها و روشنفکرمآب ها را به سوی این جشنواره جلب کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.