شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

یادداشت فهیم در حاشیه افزایش قیمت بلیط سینماها

تیر خلاص برای حذف تماشاگر زیر متوسط/ آقایان! اگر دلسوز سینما هستید، جیب مردم را فراموش کنید

افزایش قیمت بلیت

سینماپرس/ محمدتقی فهیم: متولیان و دست اندرکاران سینما به جای بازگرداندن سینما به جایگاه اصلی اش و تلاش برای تقویت زیرساخت ها و مهمتر ، زدودن پلشتی و سیاهی و سیاسی بازی از آن ، سهل ترین و بدترین راه را انتخاب می کنند : افزایش قیمت بلیت !!

سینما همواره ارزان ترین تفریح مردم و خانواده های متعلق به لایه های فرودست جامعه بوده است . در تمام دنیا فاصله زیاد قیمت بلیط سینما با گزینه های دیگری چون موسیقی ، تئاتر (و در جهان باله و اپرا ) و ... وجود داشته و دارد . اساسا  سینما مکانی برای طبقه کارگر و «ندار»ها تلقی می شود و در همین راستا هم تثبیت شده است . از گذشته دور تا کنون سالن های نمایش غیر پرده ای ، جولانگاه روشنفکران و پولدارها بوده و متقابلاسالن های نمایش فیلم ، توسط کم بنیه های مالی پر می شده اند . تاریخ سینما نشان می دهد که تفاوت قیمت بلیت سینما با مثلا باله در غرب تا بیشتر از 20 برابر هم ثبت شده است یا حتی سینما با تئاتر تفاوت فاحشی دارد . در همین شرایط در آمریکا قیمت بلیت سینما (منهای سالن های با خدمات ویژه و اشرافی) زیر 9 دلار است در حالی که قیمت بلیت تئاتر 30 تا 50 دلار است . در بالیود و نالیود و انگلیس و آلمان و ژاپن و ... نیز اختلاف قیمت بلیت سینما با دیگر مکان های هنری – تفریحی بارز و محسوس است .  در واقع هزینه بالای تولید فیلم در این کشورها ، با افزایش کمیت تماشاگر جبران شده و می شود ، اما در کشور ما به دلیل فقدان تماشاگر انبوه در سالن ها ، چالش اصلی تهیه کنندگان ، همواره افزایش قیمت بلیت بوده و هست . این یعنی اراده ای برای بیرون کردن مخاطبان اصلی از سالن ها .

. چند سالی است که موضوع باشگاه میلیاردی ها ذوق زدگی مدیران و فیلمسازان را به همراه داشته است اما برای افزایش فیلم های میلیاردی بالا بردن قیمت بلیت یعنی خود زنی . متولیان و دست اندرکاران سینما به جای بازگرداندن سینما به جایگاه اصلی اش و تلاش برای تقویت زیرساخت ها و مهمتر ،  زدودن پلشتی و سیاهی و سیاسی بازی از آن ، سهل ترین و بدترین راه را انتخاب می کنند : افزایش قیمت بلیت !!

برای دخل و خرج فیلم ها ، تنها راه و بهترین رویکرد ، همانا برگرداندن سمت و سوی فیلم ها به دغدغه و پسند تماشاگران اصلی سینما است . نفس سینما برای قرار گرفتن در سبد مصرفی خانواده ها ، تفریح ناشی از درام های قدرتمند قصه گو و قهرمان پرداز است . چنین سینمایی برای برگرداندن سرمایه و سود آوری ، متکی به تماشاگران انبوه خواهد بود ، وضعیتی که حتی سیر کاهش قیمت بلیت سینماها را در پی خواهد داشت ، ولی با وضعیت کنونی که فیلم ها غالبا علیه منافع و پسند تماشاگران است ، بالا بردن قیمت بلیت فیلم ها ، نه تنها گرهی را باز نخواهد کرد ، برعکس ، روز بروز بر دامنه کاهش مخاطبان هم خواهد افزود . پس اگر دلسوز مردم و سینما هستید ، جیب مردم را فراموش کنید و لوله تفنگ را به سوی موضوعات و مضامین ضد مردمی بگیرید .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.