شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

انتقاد دبیر اسبق فیلم فجر از بودجه درخواستی ایوبی برای فجر

۵۸ میلیارد برای فجر؟ شوخی می‌کنید!

ایوبی-خزاعی

سینماپرس: وزارت ارشاد باید در هر دوره پاسخگوی هزینه‌کردهای جشنواره باشد. گفته‌اند ۵۸میلیارد برای برگزاری جشنواره می‌خواهیم اما این رقم باید در بخش تولید فیلم یا زیربناهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سینما هزینه شود. مگر جشنواره چقدر هزینه دارد.»

یکی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه سینما دو از تقاضای سازمان سینمایی برای اختصاص بودجه ۲۰۸ میلیارد تومانی برای سال آینده این سازمان سخن گفته است. احسان قاضی‌زاده‌هاشمی به این اشاره کرده که سازمان سینمایی فقط ۵۸ میلیارد تومان برای برگزاری دو جشنواره ملی و بین‌المللی فجر تقاضا کرده است؛ رقمی که بزرگی آن عجیب به نظر می‌رسد و معلوم نیست با چه منطقی مطرح شده است.


جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر با شفافیت مالی مناسبی همراه نبوده است. وزیر ارشاد در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به یک خبرنگار در این‌باره گفته بود: «من یک ابلاغیه به سازمان سینمایی داده‌ام تا درباره همه اقدامات مالی و حتی غیرمالی جشنواره فیلم فجر، شفاف‌سازی کنند.»
نظر محمد خزاعی، دبیر اسبق جشنواره فیلم فجر را در این‌باره جویا شدیم: «من فکر می‌کنم آقایان این رقم را برای برگزاری همه جشنواره‌های وزارت ارشاد پیشنهاد داده‌اند که با این فرض هم باید گفت رقم پیشنهادی به کمیسیون فرهنگی بسیار بالاتر از هزینه همه جشنواره‌های ارشاد است. این در حالی است که جشنواره فیلم فجر از اسپانسر هم برای برگزاری استفاده می‌کند و حدود ۷ تا ۸ میلیارد تومان هم از این طریق درآمدزایی دارد.»
  
ما فقط ۵ میلیارد بودجه داشتیم
خزاعی درباره شفافیت بودجه‌های اختصاصی به جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: «ما خودمان برای برگزاری جشنواره فجر سی‌ام که بخش ملی و بین‌المللی‌اش با هم برگزار می‌شد، حدود ۵ میلیارد تومان هزینه کردیم و همان سال حدود پنج روز پس از برگزاری جشنواره سازمان بازرسی کل کشور ورود کرد و تمام اسناد و مدارک مالی بررسی شد و در نهایت یکی از نماینده‌های سازمان زنگ زد و به ما گفت که بهترین و شفاف‌ترین جشنواره فجر را برگزار کرده‌ایم و از این بابت از ما تشکر کرد. در واقع وزارت ارشاد باید در هر دوره پاسخگوی هزینه‌کردهای جشنواره باشد. گفته‌اند ۵۸میلیارد برای برگزاری جشنواره می‌خواهیم اما این رقم باید در بخش تولید فیلم یا زیربناهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سینما هزینه شود. مگر جشنواره چقدر هزینه دارد.»

تهیه‌کننده فیلم سینمایی امپراطور جهنم که فیلم راهبردی و منطبق با مسئله روز او به دلیل نگاه غلط مدیران سینمایی دولت یازدهم از حضور در جشنواره فجر ناکام ماند با اشاره به برگزاری امسال جشنواره فیلم مقاومت که خود دبیری آن را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: «برای جشنواره مقاومت که ما حدود ۸۰ مهمان خارجی داشتیم، فقط ۳ میلیارد تومان هزینه کردیم و این در حالی بود که آقای ایوبی به ما خرده می‌گرفت که چرا اینقدر زیاد هزینه شده است. جالب است که ایشان اخیراً گفته‌اند که چرا به داوران خارجی گیر نمی‌دهند و متوجه نیستند که جشنواره ملی با بین‌المللی تفاوت دارد و هر یک اقتضائات خاص خود را دارد. ایشان فکر می‌کنند هنر هم مانند دیپلماسی خارجی است.»
خزاعی به نامه اعتراض‌آمیزی که پیش از جشنواره فجر خطاب به ایوبی نوشته بود هم اشاره و خاطرنشان کرد: «در آن نامه من شخص رئیس سازمان سینمایی را خطاب قرار داده بودم، اما ایشان بنده را به هیئت انتخاب جشنواره ارجاع دادند و پاسخ من را ندادند و به اصطلاح فرافکنی کردند، در صورتی که من به سیاست‌های سینمایی و مدیریت غلط آن اعتراض داشتم. چگونه فیلم فاخر امپراطور جهنم را کنار می‌گذارند و ادعای ساخت ۱۰ فیلم در سال دارند؟ معلوم است که با این سیاست‌ها قرار است چه فیلم‌های فاخری ساخته شود.»

وی افزایش بودجه سینمایی را مطلوب می‌داند، اما اینکه چه افراد، سیاست‌ها و افکاری این بودجه را مدیریت کنند، مسئله اصلی است چون بالا رفتن بودجه در صورت ادامه سیاست‌های اشتباه و ضدملی سبب‌ساز بیشتر شدن مشکلات خواهد شد.»
  
فکر ناسالم رانت می‌سازد نه فیلم فاخر

در گفت‌وگو با عباس رافعی هم پیشنهاد ۳۵‌میلیارد تومانی بودجه برای ساخت فیلم فاخر را مطرح کرد و این فیلمساز عنوان کرد: «حتی اگر هزار میلیارد هم دست نابخردان و ناکارآمدان داده شود، فیلم فاخر ساخته نمی‌شود بلکه خرج سفرهای اروپایی آقایان می‌شود. سفر اخیر مدیران سینمایی به جشنواره برلین چه نتیجه‌ای برای سینمای ایران دارد؟ آیا برای ساخت فیلم فاخر به برلین رفته‌اند؟ فیلم فاخر با پول و سفر اروپایی ساخته نمی‌شود بلکه با فکر فاخر و هنرمند فاخر ساخته می‌شود. سینمای فاخر بدون فکر راهبردی نتیجه‌ای جز رانت‌خواری ندارد.»


سازمان سینمایی در حالی خواهان چند برابر شدن بودجه این سازمان شده است که در جشنواره فجر امسال حتی در بخش بلیت‌فروشی هم نتوانست به طرز شایسته‌ای پاسخگوی علاقه‌مندان سینما باشد و یکی از بدترین مدیریت‌های جشنواره را در بخش اجرایی به نام خود ثبت کرد.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.