یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳

مجمع عمومی «خانه سینما»؛ آخرین امید به یک جهش و گامی به سوی قانونی شدن صنوف!

سر در خانه سینما

سینماپرس: ۳۰نماایران: در حالی مجمع عمومی «خانه سینما» عصر امروز در تالار سیف الله داد برگزار می شود که مطالبه اهالی سینما از هیات مدیره جدید همچنان پابرجاست.

به گزارش سینماپرس، «خانه سینما» با عنوان جامعه اصناف سینمایی به عنوان چتری بر صنوف مختلف سینمایی فعالیت می کند, ساختاری که از سوی اهالی سینما از آن انتظارات بالایی دارند که در تامین حداقل ها هم دغدغه مند ظاهر شود و از فضای محفلی و رانتی که آفت حضور در آن است در امان بماند.

با نزدیک شدن به چهار سال از عمر دولت تدبیر و امید، همچنان در صحبت های رییس سازمان سینمایی از آشتی اهالی سینما با مسئولین گفته می شود, در حالی که با باز شدن خانه سینما طرج های رفاهی حداقلی دولت مانند کارت های هدیه و بیمه طلایی که در زمان بسته شدن خانه سینما همچنان به عنوان یک دستاورد از سوی اعضایی که سالهاست به دلیل دور شدن از فضای کاری سینما به آن نیاز دارند از امتیازهایی بود که در این ایام نیاز آن احساس می شوذ.

همواره حضور دو قشر تهیه کننده و کارگردان در هیات مدیره به عنوان رکن اصلی محسوب می شود اما در دوره گذشته هیات مدیره از حضور این دو قشر بی نصیب ماند و تجربه ثابت کرده است که توان مدیریتی و نظارت صنفی و کاری از سوی آنها بهتر خواهد بود،خلایی که در هیات مدیره فعلی کاملا احساس می شود و خروجی آن شیوه مدیریتی بود که تنها به شکلی ساده و بی غش گذشت و اتفاقی را در آن برای اعضا شاهد نبودیم به طوری که در یک تصمیم مبهم صنوف سرازیر وزات کار شدند تا در آنجا به عنوان کارگر ثبت شوند، در حالی که در سینما ما عنوانی به نام صنف نداریم بلکه باید تشکل ها به عنوان انجمنی در وزارت ارشاد ثبت شوند و در صورت بروز مشکل مسائل در خانه سینما به عنوان بازوی مدیریت سینما وارد عمل شوند.اساسا ارتباط تشکل های سینمایی به وزارت کار کاملا بی ربط است.

خانه سینما به عنوان یک تشکل مادر همچنان در وضعیتی به سر می برد که مجهول است و ماموریت جدی هیات مدیره جدید باید به سمتی برود که جایگاه قانونی آن تثبیت شود و با یک نگاه دلسوزانه طرح امنیت شغلی که بارها در زمان عسگرپور به آن اشاره شد به لایحه ای در مجلس برود و به جای دغدغه, داشتن کرسی در همه شوراها باید دغدغه حل مشکلات اعضایی را داشت که اکنون سینماگر بودن برایشان نان و آب نیست.

در این سالها با ذکر عنوان خانه سینما، به طور ناخودآگان نام چند نفر در ذهن متبلور می شود که همواره در سه ردیف کلیه همایش ها و جلسات دارای صندلی هستند و خانه سینما در عین حفظ افراد دغدغه مند مانند منوچهر شاهسواری باید مراقب حضور برخی افراد هم باشد که این عنوان تنها آنها را به منابعی سوق می دهد که ارتزاقش خارج از یک چارچوب معین است.

آتیلا پسیانی (نماینده انجمن بازیگران)، کامران ملکی (نماینده انجمن منتقدان)، شادمهر راستین (نماینده فیلم‌نامه‌نویسان)، بهمن اردلان (نماینده انجمن صدابرداران)، محمدرضا موئینی (نماینده صنف تدوین گران)، ابراهیم مختاری (نماینده مستندسازان)، بهمن اردلان نماینده (صنف صدابرداران)، سیدمهدی خادم (نماینده مدیران سالن‌های سینما) به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره و حمیدرضا آشتیانی‌پور (نماینده صنف گویندگان) و محمدرضا سکوت (نماینده انجمن فیلمبرداران)، به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره، ترکیب کنونی تصمیم گیران خانه سینما را تشکیل می دهند که امروز این ترکیب دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد.

مجمع عمومی امروز طبق رویه مرسوم خانه سینما و  با استناد به مواد ۱۷، ۱۸، ۱۹ و۲۰ اساسنامه خانه سینما ساعت ۱۷ روز یکشنبه پانزدهم اسفند ماه پشت درهای بسته تالار سیف الله داد و بدون حضور خبرنگاران آغاز خواهد شد. پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با دستور کار بررسی عملکرد هیأت مدیره آغاز خواهد شد. سپس گزارش مالی ارائه می شود، درباره اصلاح آیین نامه داوری خانه سینما تصمیم گیری خواهد شد و در نهایت نوبت به رأی گیری برای هیأت مدیره و بازرس خانه سینما فرامی رسد.

در دوره گذشته، نه ابوالحسن داودی به عنوان نماینده کارگردان‌ها و نه علیرضا داودنژاد به عنوان نماینده تهیه‌کنندگان، نتوانستند حتی در میان اعضای علی البدل قرار گیرند و حتی موفق به کسب ده رأی از مجمع عمومی نیز نشدند؛ اتفاقی که در تاریخ سینمای ایران بی‌سابقه بود و به همین دلیل، واکنش برخی اعضای کلیدی این دو صنف را در پی داشت؛ هرچند این واکنش‌ها در لفافه ‌ماند.

منبع: ۳۰نماایران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.