سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۲

پاکروان: کمبود مطالعه مدیران فرهنگی باعث چالش و تقابل آن ها با نسل جوان شده است/ بسیاری از اهالی سینما فاقد مطالعه هستند

تینا پاکروان

سینماپرس: تینا پاکروان تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: بی تردید مطالعه، آگاهی و اندیشه لازمه حضور در عرصه فرهنگی و هنری است اما یکی از بزرگترین مشکلات اساسی امروز ما این است که کمبود مطالعه مدیران فرهنگی باعث چالش و تقابل آن ها با نسل جوان شده و به هیچ عنوان این ۲ گروه نمی توانند ارتباط و تعامل درستی با یکدیگر برقرار کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه وضعیت در کشور ما به گونه ای است که اغلب مدیران فرهنگی بخش دولتی بیشتر اوقات شان را روی مسائل اداری متمرکز می کنند و کمترین توجه به مقوله مطالعه و اندیشه کردن ندارند؛ این در حالی است که در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا ما شاهد آن هستیم که هر شخصی در هر رشته ای که فعالیت می کند به خصوص اگر مدیر حوزه و یا بخشی مهم باشد در طول سال بالاجبار باید سر کلاس های درس حاضر شود، امتحان دهد تا همیشه به روز باشد و بواند با نسل جوان که بر اساس دانش روز کسب دانش می کنند تعامل و رابطه درستی برقرار کند.

پاکروان در ادامه این گفتگو با بیان اینکه مدیری که ۳۰ سال قبل در رشته ای فارغ التحصیل شده نمی تواند مدیریت درستی داشته باشد تصریح کرد: مشکل اساسی ما این است که همواره این نوع مدیران در حوزه فرهنگی کشور به گار گرفته می شوند که کمترین سنخیتی با دانش روز ندارند و به همین علت است که عموماً جوانان با آن ها دچار چالش می شوند و تضادهای بینشی و علمی زیادی میان آن ها وجود دارد. ما برای ارتقا و رشد حوزه های فرهنگی و هنری نیازمند به کارگیری مدیرانی جوان، با سواد و آگاه هستیم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خانه کاغذی» خاطرنشان کرد: وقتی بین مدیران و اهالی فرهنگ و هنر تقابل وجود داشته باشد و این ۲ دسته به اصطلاح نتوانند زبان یکدیگر را بفهمند ما شاهد تنزل کیفی آثار تصویری تولید شده در سینما و تلویزیون می شویم. ما باید آگاه باشیم که هرچقدر مطالعه کنیم کافی نیست چرا که سرعت پیشرفت، توسعه و ترقی در جهان به حدی شده که یک فرد اگر بخش مهمی از زندگی روزانه اش را به مطالعه در زمینه های مختلف اختصاص دهد باز هم نمی تواند هم پای پیشرفت علم گام برداشته و خود را به روز کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه بسیاری از اهالی سینمای کشور فاقد مطالعه هستند اظهار داشت: هرچند که تعدادی از فیلمسازان و فیلمنامه نویسان در سینمای ایران وجود دارند که مطالعه با روح و جسم شان عجین شده اما متأسفانه ما شاهد حضور افراد کثیری نیز هستیم که اندک مطالعه کافی در هیچ زمینه ای ندارند و به واسطه روابط مختلف در سینما فعالیت می کنند؛ این مسأله برای سینمای ایران بسیار دردآور است چرا که سینما به عنوان یک ابزار و رسانه فرهنگ ساز نیاز به تولیدکنندگانی آگاه، باسواد و خردمند دارد که بتوانند جامعه را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنند نه اینکه آن را به عقب رانده و یا باعث درجا زدنش شوند!

مدیرتولید سریال تلویزیونی «کلاه پهلوی» ادامه داد: به خصوص ما نیاز به فیلمنامه نویسانی در سینمای ایران داریم که همواره مطالعه را سرلوحه زندگی شان قرار دهند؛ یک فیلمنامه نویس باید همواره در حال مطالعه کتاب های علمی، رمان، تاریخی، ادبی و... باشد تا بتواند شخصیت هایی واقعی و لحظاتی دلنشین و برگرفته از واقعیت را خلق کند و اثری را آماده کند که لحظه لحظه آن برای مخاطبان قابل درک و باور باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «یحیی سکوت نکرد» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: تمامی هنرمندان باید آگاه باشند که مطالعه بسیار مهم است و اگر مطالعه وجود نداشته باشد آن ها به دام تکرار می افتند؛ یکی از مهمترین دلایلی که امروزه باعث شده فیلمسازان ما به تکرار بیفتند همین مسأله است چرا که آن ها از سوژه ها و موضوعات روز هیچ گونه آگاهی ندارند و چاره ای جز تکرار مکررات در آثارشان وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.