پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲

انتظارات سینماگران از رئیس جمهور آینده؛

رفع مشکلات حاصل از بیکاری، بی عدالتی و تبعیض، خانه نشینی، فقر و رکود، توقع سینماگران از دولت دوازدهم

الوند-شاهمرادی زاده-توکلی-تهامی-وحیدزاده-عباسی-توحیدپرست-طریقت-دهقان نسب-امینی خواه-مرزبان-صادقی-حقیقی-توکلی-غزالی-مزدآبادی-جیرانی-برزیده-محسنی نسب-قاسمی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه فرهنگ و هنر، بیکاری، بی عدالتی و تبعیض، خانه نشینی، فقر و رکود را دستاوردهای این دولت دانستند و خواستار تدبیر جدی و فوری برای برون رفت از این وضعیت اسفناک شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، حوزه فرهنگ و هنر دستخوش تحولات بسیاری شد. تحولاتی که برای تعداد معدودی سینماگران که جزو یاران و دوستان مدیران سینمایی بودند بسیار خوش بود و برای اکثریت سینماگران تلخ و دردآور؛ طی این سال ها تبعیض و نابرابری در سینما حرف اول و آخر را می زد. از همان ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی اعتراضات سینماگران از عملکرد مدیران فرهنگی و به ویژه رئیس سازمان سینمایی بالا گرفت و همه با بیان اینکه این دولت به هیچ یک از وعده های خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل نکرده خواستار تحول جدی و تغییر مدیران سینمایی شدند و از اینکه پیش از آن از حسن روحانی حمایت کرده بودند برائت جستند!

این اعتراضات اهالی سینما روز به روز و سال به سال نسبت به عملکرد غلط مدیران دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر شد تا اینکه در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر این اعتراضات موج گسترده تری پیدا کرد و بسیاری از افرادی که کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره شده بودند با انصراف شان از کاندیداتوری نسبت به داوری های غلط و سازماندهی شده در جشنواره اعتراض کردند و به طور جدی خواستار رفتن حجت الله ایوبی از سازمان سینمایی شدند که این مهم سرانجام پس از مدت ها تأخیر به ثمر نشست و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم اصرار ایوبی مبنی بر ماندنش در سازمان سینمایی وی را عزل و محمدمهدی حیدریان را به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور منصوب کرد.

اینک در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از هنرمندان و اهالی سینما با انتقاد شدید از وضعیت موجود در حوزه فرهنگ و هنر و همینطور تورم و فقری که کشور را فرا گرفته خواستار تغییرات جدی در حوزه فرهنگ و هنر کشور شدند.

بدیهی است که این مصاحبه ها مشخص کننده آن نیست که مصاحبه شوندگان به چه کسی رای خواهند داد و این بیان نظرات برای اصلاح رویه های موجود است آن هم برای هر دولتی که بر سر کار خواهد آمد.

در همین رابطه ۲۰ تن از چهره های سینما، تلویزیون و تئاتر کشور آقایان: سیروس الوند، ماشاالله شاهمرادی زاده، هوشنگ توکلی، کوروش تهامی، ابراهیم وحیدزاده، پیمان عباسی، داود توحیدپرست، نادر طریقت، حبیب دهقان نسب، مهدی امینی خواه، هادی مرزبان، دکتر قطب الدین صادقی، سیاوش حقیقی، رضا توکلی، عباس غزالی، جواد مزدآبادی، فریدون جیرانی، حسن برزیده، محسن محسنی نسب و بانو ثریا قاسمی انتقادات خود را از دولت یازدهم ابراز داشته و خواهان رسیدگی ویژه و فوری به وضعیت بغرنج و نابسمان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینمای کشور شدند. البته عموم این هنرمندان پس از انتشار مصاحبه های ایشان مورد هجمه سنگین قرار گرفتند تا مجبور شوند نظرات خویش را در یک فشار فاشیستی اعمال شده، پس بگیرند. این هم از عجایب روزگار است که صداها را در گلو خفه می کند!

الوند: آقای روحانی انتظارات هنرمندان و اهالی سینما را برآورده نکرد/ رئیس جمهور آینده باید وزارت ارشاد را تقویت کند

سیروس الوند کارگردان برجسته سینمای کشور در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من شخصاً دیگر هیچ انتظاری از مسئولان رده بالای کشور برای رفع مشکلات عدیده سینما ندارم چرا که به این باور رسیده ام این افراد مسأله فرهنگ و هنر جزو دغدغه های شان نیست و نمونه بارز آن هم این بود که آقای روحانی طی ۴ سال ریاست جمهوری اش هیچ یک از انتظارات هنرمندان و اهالی سینما را برآورده نکرد. زمانی که آقای روحانی به ریاست جمهوری رسیدند اهالی سینما انتظار داشتند تا مشکلات متعدد هنر هفتم برطرف شود اما متأسفانه طی تمامی سال های ریاست جمهوری ایشان هیچ اتفاق خاص و مثبتی در سینمای کشور نیفتاد و ما به این نتیجه رسیدیم که شاید ایشان مسائل و دغدغه های مهمتری از توجه و رسیدگی به حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما داشته اند.

شاهمرادی زاده: طی ۴ سال گذشته اغلب هنرمندان خانه نشین مطلق بودند/ رئیس جمهوری می خواهیم که شعار ندهد

ماشاالله شاهمرادی زاده نیز در این باره گفت: طی ۴ سال گذشته اغلب هنرمندان در بیکاری و خانه نشینی مطلق بودند و فقط برخی یاران و نزدیکان به دولت و مسئولان سازمان سینمایی بودند که همواره می توانستند از بودجه های کلان برای تولید فیلم های شان استفاده کنند. طی دوران ریاست جمهوری آقای روحانی به دلیل عدم حضور مدیران دغدغه مند در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی از فیلم های ارزشی و انقلابی حمایت نشد و در واقع دولت یازدهم به نوعی با دغدغه ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر در مقابله بودند. مدیران فرهنگی و سینمایی در طول ۴ سال گذشته نه تنها هیچ قدم مثبتی برای تقویت روحیه ولایی و دینی و مذهبی در کشور انجام ندادند بلکه با حمایت از برخی افراد معلوم الحال تیشه به ریشه اسلام زدند و تصویری از فرهنگ ایرانی به جهانیان مخابره کردند که به طور کلی با آرمان های نظام و انقلاب اسلامی و روحیه معنوی و مستحکم و دینی مردم در ستیز بود.

توکلی: کارنامه دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر مردود است/ هنرمندان به هیچ یک از خواسته هایشان در دوره آقای روحانی نرسیدند

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از دولت حسن روحانی اظهار داشت: کارنامه دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر مردود است و آقای روحانی و مدیران زیرمجموعه ایشان نه تنها هیچ یک از مشکلات هنرمندان را حل نکردند بلکه روز به روز به مشکلات و گرفتاری ها و بیکاری ها و بدبختی های بیشتر آن ها دامن زدند. بدون هیچ اغراقی باید این نکته را عنوان کنم که دوره مدیریتی آقای روحانی به مثابه یک نقطه عطف در حوزه فرهنگ و هنر کشور ما محسوب می شود؛ تمام موانع، مصیبت ها و مشکلاتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان رئیس جمهور شدن آقای روحانی در حوزه فرهنگی و هنری کشور پنهان بود در دوره ریاست جمهوری ایشان آشکار شد. هنرمندان در تمامی حوزه ها اعم از سینما، نمایش، موسیقی، تجسمی و... نه تنها به هیچ یک از خواسته ها و نیازهای اولیه شان در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی نرسیدند بلکه روز به روز مطالبات شان بیش از گذشته شد و به این آگاهی رسیدند که مسئولان دولت اصلاً هیچ توجهی نسبت به مسائل فرهنگی و هنری و رفع نیازهای اولیه و ضروری سینما و سینماگران ندارند.

تهامی: دردهای هنرمندان زیاد است؛ تا کی باید حرف های مان را تکرار کنیم؟/ آقای روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد!

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با بیان اینکه آقای حسن روحانی به هیچ یک از وعده های خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل نکرد گفت: سینمای ایران هرچه بیشتر در سطح دنیا افتخارآفرین می شود مسئولان کشور کمتر به آن توجه می کنند با این شرایط ما دیگر چه انتظاری برای توجه به فرهنگ و هنر و سینما می توانیم داشته باشیم وقتی که فرهنگ و هنر دغدغه هیچ شخصی نیست؟ همیشه در آستانه ایام انتخابات ریاست جمهوری از اشخاص در رشته ها و حوزه های مختلف سوأل می شود که خواسته ها و آرزوهای شان را مطرح کنند و از شخصی که رئیس جمهور می شود بخواهند که در راستای تحقق این خواسته ها و نیازها گام بردارد اما متأسفانه تا به امروز آنچه ما شاهد بودیم کاملاً بالعکس بوده و هر آرزویی که داشتیم مسئولان کشوری در جهت مخالف آن قدم برداشته اند.

وحیدزاده: امیدوارم به مقوله فرهنگ و هنر کمی جدی تر نگاه شود/ طی سال های اخیر مرتب در حال «درجا زدن» بودیم!

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم به مقوله فرهنگ و هنر کمی جدی تر نگاه شود و ما شاهد حضور رئیس جمهور و مدیرانی باشیم که به فرهنگ و هنر به مثابه ابزاری زینتی نگاه نمی کنند و دغدغه آن را دارند که به صورت جدی در راستای تقویت، توسعه و رشد این حوزه گام بردارند. انتظار تمامی هنرمندان و فرهنگیان و حتی مردم فرهیخته کشور آن است که همچنان که مسئولان کشوری و روسای جمهور به مسائل اقتصادی و سیاسی توجه دارند به مسائل فرهنگی و هنری هم توجه کنند و اینطور حوزه فرهنگ و هنر را به حال خود رها نکنند؛ مسئولان باید آگاه باشند که امروزه در سطح دنیا توجه جدی به این مسأله می شود و همه کشورها به مسأله فرهنگ و هنر توجه جدی دارند و اهداف سیاسی و اقتصادی شان را از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری دنبال می کنند.

عباسی: رئیس جمهور باید مدیرانی را انتخاب کند که در کار هنرمندان سنگ اندازی نکنند/ آقای روحانی هیچ اثر سازنده ای نداشت

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت:  رئیس جمهور باید مدیرانی را انتخاب کند که در کار هنرمندان سنگ اندازی نکنند و با ایجاد باند و دسته تنها حلقه ای از افراد را دور خود جمع نکنند و امکانات و بودجه ها و... را در اختیار آن ها قرار دهند. هنرمندان و بالاخص سینماگران امروزه بیش از هر چیز دیگر نیازمند آن هستند که به آن ها اعتماد شود؛ ما نیاز به آن داریم که مدیران فرهنگی کشور به ما اعتماد کنند و بدانند که ما کارمان را بلد هستیم و چه در زمینه پول سازی و چه ساختن فیلم های خوب و چه درخشیدن در عرصه بین الملل همیشه خوب عمل کرده ایم.

توحیدپرست: کجاست مدیری که حتی نامه سینماگران را بخواند!؟/ هنرمندان حق گرا و عدالت طلب به روحانی رأی نخواهند داد

داود توحیدپرست کارگردان سینما با انتقاد شدید از حسن روحانی و دولتش و بیان اینکه دیگر هرگز به او رأی نخواهد داد اظهار داشت: شرایط کنونی کشور به ما قبل قرون وسطی بی شباهت نیست و مردم در لای چرخ دنده های زندگی که هم احساس می شود و هم مشاهده، گیر کرده اند و در حال له شدن تدریجی هستند. من با افتخار تمام اعلام می کنم که در این دوره برخلاف دوره گذشته به جناب دکتر روحانی حتما رای نمی دهم و از هر هنرمندی هم که ژنتیک حق گرا و عدالت طلب و انسان دوست است می خواهم که به ایشان رای ندهد و خودش را ملعبه بازی های سیاسی و پول و مقام نکند چرا که تاریخ، قضاوت سختی درباره هر انسانی که بنده زر و زور و تزویر می شود خواهد کرد.

قاسمی: دردها و حرف های ما زیاد است اما گوش شنوایی برای شنیدن آن ها وجود ندارد/ به پیشکسوتان توجه کنید

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دردها و حرف های ما زیاد است اما گوش شنوایی برای شنیدن آن ها وجود ندارد؛ ما چه مطالبه ای می توانیم از روسای جمهور و مدیران فرهنگی داشته باشیم در صورتی که به مطالبات مان توجهی نمی شود و اصلاً ما را نمی بینند!

دهقان نسب: هنرمندان طی سال های اخیر با بیکاری مفرط و خانه نشینی دست و پنجه نرم کردند/ مدیران منفعل نباید انتخاب شوند

حبیب دهقان نسب بازیگر سینما و تلویزیون کشور نیز در این رابطه اظهار داشت:  امیدوارم شخصی رئیس جمهور شود که دیدگاه بازتری به دنیا و حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد، ما طی این سال ها آرزوهای زیادی برای موفقیت و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر کشورمان داشتیم که محقق نشده و همچنان در حسرت به ثمر رسیدن آن ها هستیم. نه تنها هنرمندان که تمامی مردم این روزها در آروزی داشتن آرامش، رفاه، آسایش، کار و... به سر می برند و از این رو نیاز است با تدبیر مردم شخصی برای مدیریت اجرایی کشور انتخاب شود که بتواند این قبیل مشکلات عمومی را برطرف نماید. متأسفانه بسیاری از هنرمندان طی سال های اخیر به دلیل بیکاری مفرط و خانه نشینی با مشکلات شدید اقتصادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و بن بست های زیادی در زندگی های حرفه ای و خانوادگی آن ها به وجود آمده است که باید هرچه زودتر راهی برای بازگشایی این بن بست ها به وجود بیاید.

مرزبان: طی دوران ریاست جمهوری آقای روحانی وعده های خوبی برای رفع معضلات حوزه فرهنگ و هنر شنیدیم اما هیچ یک از آن ها عملی نشد!

هادی مرزبان کارگردان پیشکسوت تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طی دوران ریاست جمهوری آقای روحانی وعده های خوبی برای رفع معضلات حوزه فرهنگ و هنر شنیدیم اما هیچ یک از آن ها عملی نشد و از این رو امیدوارم فردی رئیس جمهور شود که بتواند به وعده هایش برای رفع معضلات حوزه های متعدد کشور از جمله حوزه مهم فرهنگ و هنر کاری جدی و اساسی انجام دهد. امروزه هنرمندان در رشته های مختلف هنری و به ویژه هنر شریف تئاتر اغلب خواستار توجه به ۲ نکته مهم و کلیدی توسط دولتمردان هستند؛ اول آنکه بودجه های این حوزه افزایش پیدا کند و ما شاهد کمبود بودجه که خود به خود منجر به تولیدات اندک و نازل می شود نباشیم.

برزیده: متأسفانه همواره دولت ها قرابتی با فرهنگ و هنر نداشته اند/ جریان های باندی در این دولت بیداد می کرد

حسن برزیده دیگر کارگردان مطرح سینمای کشور نیز در این باره گفت: متأسفانه  سال ها است که هیچ رئیس جمهوری اهمیت و جایگاه حوزه فرهنگ و هنر را نمی داند و به آن توجهی ندارد و همیشه این حوزه و افرادی که در آن مشغول به فعالیت هستند نادیده گرفته شده و به گوشه ای رانده شده اند. مسئولان کشور باید بدانند که فرهنگ می تواند مقدمه ای برای دستیابی به اهداف اقتصادی، امنیتی، ارتباطات سیاسی و... باشد و هر شخصی فرهنگی به مثابه سربازی در خط مقدم جبهه ها است و دولت ها و حکومت ها باید همواره از آن ها حراست کنند اما از آنجا که جایگاه مهم عرصه فرهنگی در کشور ما هیچ گاه درست تعریف نشده و اگر شده تنها در حد شعار باقی مانده ما همواره شاهد بیشترین صدمات و ضربه ها نسبت به فعالان این حوزه مهجور بوده ایم.

طریقت: امیدوارم رئیس جمهور دولت دوازدهم آرزوی عدالت فرهنگی را محقق کند/ عملکرد دولت روحانی زیر صفر بود

 نادر طریقت کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  امیدوارم رئیس جمهور دولت دوازدهم آرزوی عدالت فرهنگی را در کشور محقق کند، این آرزویی است که بسیاری از هنرمندان طی سال ها دارند اما متأسفانه هیچ گاه به آن نرسیده ایم و تنها در برخی دوره ها شاهد حرکت هایی برای دستیابی به سوی آن بوده ایم. ما خواهان آن هستیم که ببن همه اهالی سینما برابری و مساوات باشد. باندبازی ها به پایان برسد و دیگر شاهد این نباشیم که مدیران فرهنگی و سینمایی تنها از گعده ای که در کنارشان حضور دارند حمایت می کنند و به طور کل و مطلق بقیه سینماگران را نادیده می گیرند.

امینی خواه: هنرمندان در ۴ سال ریاست جمهوری آقای روحانی دوران به شدت سختی را پشت سر گذاشتند

مهدی امینی خواه دیگر بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور نیز با انتقاد شدید از دولت حسن روحانی اظهار داشت: هنرمندان در ۴ سال ریاست جمهوری آقای روحانی دوران به شدت سختی را پشت سر گذاشتند و به طور کلی صنعت هنر در طول دوران ریاست جمهوری ایشان فلج شده بود و امیدوارم که با انتخاب فردی اصلح دیگر شاهد چنین وقایعی در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان نباشیم. در هر کشور و جامعه ای چندین رکن اساسی وجود دارد؛ تمامی کشورها به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... در کنار هم توجه دارند و پرداختن به همه این مسائل برایشان اولویت یکسانی دارد اما متأسفانه به دلیل آنکه مدیران دولت فعلی فاقد نگاهی درست و جامع نسبت به مقوله فرهنگ و هنر بودند طی ۴ سال گذشته ما شاهد آن بودیم که حوزه فرهنگ و هنر رو به اضمحلال رفت و نه هیچ سیاست گذاری درستی را در این حوزه شاهد بودیم و نه بودجه مناسبی برای تولید آثار فرهنگی و هنری ارزشمند در اختیار هنرمندان قرار گرفت.

صادقی: امنیت شغلی، رفاه و توسعه فرهنگی مطالبه اصلی هنرمندان از رئیس جمهور جدید است/ از عملکرد دولت یازدهم ناراضی هستیم

دکتر قطب الدین صادقی مدرس دانشگاه، کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: : امنیت شغلی، رفاه، آزادی و توسعه فرهنگی مطالبه اصلی هنرمندان از رئیس جمهور جدید است و امیدوارم با انتخاب فردی اصلح و دغدغه مند توسط مردم به عنوان رئیس جمهور بتوانیم به این خواسته ها و مطالبات مان دست پیدا کنیم. هر شخصی به عنوان رئیس جمهور به قدرت می رسد باید بداند و آگاه باشد که خواسته و نیاز اولیه هنرمندان امروزه مبحث بسیار مهم تأمین امنیت شغلی و کاری است؛ هنرمندان امروزه به واسطه مدیریت های غلط مدیران فرهنگی و بی تدبیری مسئولان کشور در بدترین شرایط زندگی به سر می برند و بسیاری از آن ها در تأمین نیازهای اولیه زندگی خود اعم از اجاره خانه، تأمین بیمه درمانی و... ناچار مانده اند و دست های شان جلوی دیگران دراز شده است.

غزالی: نیازمند فضای بازتری برای فعالیت هنرمندان و سینماگران هستیم/ در دولت یازدهم بیکاری و تورم همچنان ادامه دار بود

عباس غزالی دیگر بازیگر مطرح کشور نیز در این باره اظهار داشت: امروزه نیازمند فضای بازتری برای فعالیت هنرمندان و سینماگران هستیم، اهالی فرهنگ و هنر خواهان آن هستند که مسئولان اجرایی و مدیران فرهنگی کشور به آن ها اعتماد کنند و دست آن ها را باز بگذارند تا بتوانند با فارغ بال و آرامش خاطر دست به تولید آثار ارزشمند فرهنگی و هنری بزنند. متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر همیشه در کشور ما جزو اولویت های آخر روسای جمهور و مدیران اجرایی بوده و به همین دلیل طی تمامی این سال ها مطالبات و خواسته ها و نیازهای هنرمندان روی هم انباشته شده و کسی به فکر رفع این مشکلات و نیازها نبوده است.

حقیقی: رئیس جمهور دولت دوازدهم باید به معیشت اهالی فرهنگ و هنر توجه داشته باشد/ نیاز به حضور مدیران جوان و دغدغه مند داریم

سیاوش حقیقی تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت:  این روزها مهمترین معضل در زندگی هنرمندان و اهالی فرهنگ کشور وضعیت بسیار بد معیشتی و بیکاری است و از این رو  رئیس جمهور دولت دوازدهم باید به معیشت اهالی فرهنگ و هنر توجه داشته باشد و تلاش کند تا این قبیل معضلات را به طور کل از جامعه فرهنگی و هنری کشور ریشه کن سازد. متأسفانه ما همواره در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شاهد آن هستیم که کاندیداها با هنرمندان مطرح سینما، تلویزیون ارتباط خوبی برقرار می کنند و سعی دارند تا با دادن وعده های پوچ حمایت هنرمندان را کسب کنند تا بتوانند از حمایت هنرمندان برای دریافت آرای بیشتر از سوی مردم که هنرمندان را قبول دارند به پست و ریاست برسند اما متأسفانه زمانی که به پست و ریاست می رسند وعده های شان را به طور کل فراموش می کنند و به هیچ عنوان به جامعه فرهنگی و هنری کشور پاسخگو نیستند.

جیرانی: پرهیز از به کارگیری مدیران با ذهنیت های بسته و اعمال سلیقه های شخصی خواسته اصلی سینماگران است/ دولت روحانی دولت وزارت خارجه بود نه فرهنگ!

فریدون جیرانی کارگردان و فیلمنامه نویس برجسته سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرهیز از به کارگیری مدیران با ذهنیت های بسته و اعمال سلیقه های شخصی خواسته اصلی سینماگران است و به طور کلی می توان این نکته را عنوان کرد که انتظارات ما اهالی سینما از مسئولان اجرایی کشور در قالب واژه «آزادی» یکی از شعارهای مغفول مانده انقلاب اسلامی خلاصه می شود. آزادی سیاسی، آزادی اجتماعی و... جزو نکات مهمی است که در عرصه هنر به شدت به آن نیاز داریم تا هنرمندان بتوانند بدون محدودیت هایی که ناشی از سلیقه ها، ناشی از ذهنیت های بسته و همینطور ناشی از سلیقه های شخصی است کارشان را انجام دهند. هنرمندان باید بتوانند در فضای آزاد رشد کنند، فعالیت کنند و هر آنچه را که مایل هستند بسازند و به جامعه ارائه دهند.

مزدآبادی: بی عدالتی فرهنگی و حضور مدیران بی ثبات و نالایق از جمله دستاوردهای دولت آقای روحانی است/ از زد و بند خسته شدیم!

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بی عدالتی فرهنگی، عدم به کارگیری نیروهای متخصص و لایق و ثبات مدیران از جمله دستاوردهای دولت آقای روحانی است و متأسفانه طی دوران ریاست جمهوری ایشان غم نان، بیکاری و خانه نشینی مصیبت اصلی اهالی فرهنگ و هنر کشور بود. در حال حاضر بحران شدیدی در تمامی حوزه های کشور وجود دارد که رئیس جمهور جدید باید با تدیر و سیاست گذاری های صحیح این بحران ها را که در دولت یازدهم به وجود آمده برطرف کند؛ اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص سینماگران هم از جامعه جدا نیستند و بحران کاری و دغدغه تأمین معیشت روزانه جزو مسائل و مشکلات آن ها در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی بود.

توکلی: دولت آقای روحانی اصلا نمی دانست که هنر چیست و هنرمند کیست!/ بسیاری از هنرمندان در فقر و بیکاری مطلق به سر می برند

 رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به هنر و هنرمند و فرهنگ و فرهنگی هیچ توجهی نشد و متأسفانه وضعیت معیشت و زندگی هنرمندان و به خصوص اهالی سینما روز به روز بدتر از گذشته شد. در دولت یازدهم اصلاً هنرمندان جایی نداشتند و توسط مسئولان اجرایی دیده نمی شدند؛ کسی در این دولت نمی دانست که هنر چیست و هنرمند کیست و به همین دلیل هم ما شاهد افول روز به روز وضعیت زندگی و معیشتی هنرمندان در رشته های مختلف هنری و به ویژه هنر ارزشمند سینما بودیم.

محسنی نسب: مداخله دولت در تولید آثار سینمایی باید به طور کل از بین برود/ طی سال های اخیر به دلیل حضور مدیران ناکارآمد برخی افراد از آب گل آلود ماهی می گرفتند

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروزه انتظار بسیاری از اهالی سینما این است که مداخله دولت در تولید آثار سینمایی به طور کل از بین برود و امور تولید فیلم ها به طور کل به بخش خصوصی واگذار شود و دولت فقط زیرساخت های سینما را مطلوب کند و ضمن واردات تجهیزات به روز و مناسب سینمایی، سالن های متعدد سینمایی در سراسر کشور بسازد. در حال حاضر مهمترین مشکل ما در کشورمان نبود سالن های مناسب و با امکانات کافی است؛ ما تنها نباید به شهر تهران نگاه کنیم و فکر کنیم چند پردیس سینمایی که برای این شهر ساخته شده کافی است؛ سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است فرهنگ را در کل کشور گسترش دهد. امروزه بسیاری از شهرستان های مهم کشور فاقد حتی یک سالن سینما هستند و این بسیار دردآور است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.